Jump to content

Essex V6


Eirik Vestre

Recommended Posts

Guest Ford For Life
Har som sakt ein Essex V6 i Capri'n. So er det da noken her som har vore borti i trimma ein slik motor?

 

dette er noe av det mest ustabile motorene ford noen gang har laga så vær forsiktig og ikke gå av skaftet. 3litern er verstingen den er undredimma no ****** så er det det du skal trimme mo du jo skifte veiv å alle lager fra topp til bunn å støt stenger vist ikke du er så heldig at du har ohc topper da.

Link to comment
Share on other sites

dette er noe av det mest ustabile motorene ford noen gang har laga så vær forsiktig og ikke gå av skaftet. 3litern er verstingen den er undredimma no ****** så er det det du skal trimme mo du jo skifte veiv å alle lager fra topp til bunn å støt stenger vist ikke du er så heldig at du har ohc topper da.

 

dumt å komme med inlegg når du tydlig ikke aner hva du prater om .

sjekk england der har de masse trim deler til den motor .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

eneste ulempene med essex'en er at disse oljekanalene og at ikke er så turtallsvillig.

ellers så er det nok en knall motor å trimme for lite penger.

burton har nok av både deler og tips til trimming av disse.

og det han kan ha ment med ohc topper er at disse motoren ble noe modifisert og ble brukt i renncapri'n, da med 24v topper eller de tidligere med 12v ohc, men disse er vanskelig å få tak i.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Finnes nok av deler til disse maskinene i england, men du skal være obs på at maskineringen i disse maskinene ikke alltid er på topp.

Du kan risikere at det er forskjellig boring på sylindrene, og varierende lagerdim. Gjelder vel helst de litt eldre maskinene. Smøringen er i originalstand heller ikke den beste, men med litt TLC så funker de fint. Fin lyd i de også. Ville vurdet å bygget om til elektonisk tenning istedtetfor stift.

Porting og ny kam er jo et must. Snakket med en kar som hadde trimmet en Essex, og han var storfornøyd helt til han fikk frostsprenging i blokken.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Første jeg hadde villa gjort er å fått tak i Maxiflow 2 Lead free Big Valve heads, passende innsug, og et kam kit, dette kan Vulcan engeneering i england levere for ca 8000NOK, da påsto de at med dette settet skulle man kunne få essexen opp i 185 hk ca. men da bør forgasseren dyses om. Vulcan er og behjelpelige med til og med å sende til norge..

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Har som sakt ein Essex V6 i Capri'n. So er det da noken her som har vore borti i trimma ein slik motor?

 

Eg hadde ein 3,0 Granada før og då sjekka eg korleis ein kan trimma.

Da er mykje metall i Essex motoren så han kan faktisk borrast til sjuke 3,7 liter, men han er og nesten like tung so ein 5,0 L V8.

Toppane må portast og du må ha betre knastaksling og innsugsmanfoil med forgassarar då får du lett 200 hesta.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ein 3,0 Granada før og då sjekka eg korleis ein kan trimma.

Da er mykje metall i Essex motoren så han kan faktisk borrast til sjuke 3,7 liter, men han er og nesten like tung so ein 5,0 L V8.

Toppane må portast og du må ha betre knastaksling og innsugsmanfoil med forgassarar då får du lett 200 hesta.

 

 

Høest bra ut:d Har ekstra sett med tpooar og innsug luggande so skal fiksast på.

Men ka du meiner med "knastaksling"?

Link to comment
Share on other sites

Guest pelsen

jeg har en Essex som iflg forrige eier (motorbygger) skal kunne yte 218 gamper. Oppsettet er portede topper med større ventiler (stage 2), oppgradert oljepumpe, stål timingdrev, Kent V66 kam, Swaymar innsug, Holley 390.

Eksoslyden fra denne motoren er helt rå, takket være kammen. Den er også veldig turtallsvillig, men de store veivlagerne på essexen gjør at man ikke skal varve over 7000.

Men med en slik kam setter man også kjørbarheten til side, en Essex med null bånndrag er ikke spesielt hyggelig å kjøre på vei. Skal bilen brukes til noe annet enn bane er det nok lurt å velge en snillere kam.

 

Jeg har satt denne essexen på en pall i et hjørne av garasjen og har puttet inn en BOA istedet, mer kjørbar motor med ca samme toppeffekt.

Det er antakelig mye billigere å kjøpe en Cosworth Scorpio fra Tyskland, ta ut motoren og kaste resten enn å trimme en Essex.

Edited by pelsen
Link to comment
Share on other sites

Har et gammelt Classic Ford blad der står det om trimming av Essex motoren. Er reportasje i hvert blad med trimming av forskjellige motorer. Der står det litt om hvilken trim, hvem, hva, hvor om du forstår. Tror det står der at Essex motoren har bra potensiale for sugetrim. Visst du sender e-mail adr. din på PM kan jeg scanne sidene og sende de til deg om det er av intresse.

 

 

mvh Håvard

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

jeg veit om en slik 3.0 essex motor som har lav km stand (byttemotor) og den har montert hjemmelagde headers. står pr d.d i en bilcross bil men er vel mulighet for salg uten bilen.... pm meg hvis noen er intresert i motor!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest pelsen

essexen min er ikke tilsalgs med det første, det er jo greit å beholde den hvis jeg skulle få lyst til å putte den inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har ein 3.1essex som eg vurderer å selje. står forsatt i bil

med følgende spec.

 

borra til 3100cc

høgcomp powermax stempel med nedfreste ventilommer

veiv modifisert for bedre smøring

avbalangsert

kentcams høgtykk oljepumpe

swaymar 292grades cam (utrulig fleksibel drar frå 1200 til 6500/7000)

sterkere ventilfjærer

porta toppar med 45/37 ventiler

 

gått ca 2000km etter overhaling

går med swaymar innsug og holley 390 men det vil eg beholde

 

open for bud

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...