Jump to content

bur


D.Toft

Recommended Posts

har lyst å kjøpe halvbur til prosjektet mitt.. lurer på å kjøpe det hos pedersen til 1800kr + diverse koplinger og hylser.

vil skru inn alt, og fjerne diagonalstaget bak, slik at eg fremdeles kan bruke baksetet... blir dette bra?

noen formeninger?

Link to comment
Share on other sites

noen som har hørt noe om at man ikke kan ha annet en sorte skilter hvis man har bur i bilen? Er visst noen nye regler fra 01.01.07

Mercedes 211 220E - Bruksbil

Mercedes 124 260E - Bruksbil

Escort RS Turbo S2 - Prosjekt

 

logo_phpBB.gif

Link to comment
Share on other sites

noen som har hørt noe om at man ikke kan ha annet en sorte skilter hvis man har bur i bilen? Er visst noen nye regler fra 01.01.07

 

vist ikke buret er til noe hindring for at du kommer deg ut av bilen for du dette godkjent hos bt, dvs avtagbare dør stivere.

Link to comment
Share on other sites

Her har du litt info om bur og denslags, nedslående lesing ang baksetet da.

 

Dette er klippet fra Evo.no forumet, og det er Toyparts som har vert i kontakt med Biltilsynet.

 

 

 

2. Nærmere om montering/bygging av sikkerhetsbur

 

Vi ser at stadig flere ønsker å montere bur i bil som brukes i ordinær trafikk. Vi finner derfor behov for avklaringer med hensyn til montering av sikkerhetsbur i biler uavhengig av om disse skal brukes i konkurranse eller ikke.

 

Utgangspunktet for montering/bygging av sikkerhetsbur er kjøretøyforskriften kap. 14, direktiv for indre sikkerhet 74/60/EØF med senere endringer i direktiv 2000/4/EF, og krav til kjøretøy kap. 6, som omfatter kjøretøy registrert fra 01.01.1971.

 

Det gjøres oppmerksom på at disse retningslinjene ikke er aktuelle for biler godkjent etter kjøretøyforskriften § 8-4, lisensierte rallybiler.

 

Norges Bilsportforbund har utviklet et omfattende regelverk som definerer de forskjellige formene for bur, hvilke kvaliteter de skal ha samt hvordan de skal festes. De beskriver også hvilke påkledning sjåfør/ledsager skal ha (klær laget i flammehemmende materiale, hjelm osv). De setter også krav til hvordan sjåfør/ledsager skal være festet (minimum 4-punkts belte). Ved konkurranse er dessuten vanligvis bane-/brannmannskap postert rundt i løypen under konkurranse for å bistå ved uhell.

 

 

Med hensyn til lisensierte rallybiler er det med andre ord flere sikkerhetstiltak som griper inn i og utfyller hverandre. Velteburet er utvilsomt til nytte i rally/billøp ved kollisjon og rundvelt, men samtidig vil det være til hinder ved evakuering av bilen ved eksempelvis brann. Fører har i løp også klær laget av flammehemmende materialer, det er brannslukkingsmateriell tilgjengelig og det er nærhet til bane-/løypemannskap. Avstander til harde konstruksjoner rundt hode og kropp vil også bli redusert ved 4-punkts belte samt at fører/passasjer i stor grad bruker spesialstoler i tillegg til hjelm.

 

Denne formen for dobbeltsikring og tiltak som sikkerhetsmessig utfyller hverandre vil være vanskelig å innfri/pålegge på ordinært registrerte biler.

 

Ved montering/bygging av sikkerhetsbur i ordinært registrerte biler, må det tas i betraktning at bilfabrikantene bruker store ressurser på å utforme/konstruere bilene så trafikksikre som mulig. Bilen har støtabsorberende soner foran som skal redusere G-kreftene som vil bli påført fører/passasjerer i en ulykke. I noen tilfeller vil motoren bli presset ned under bilen, rattstamme vil trekkes forover, tak deformeres på en slik måte at det ikke klapper sammen innover i kupeen, osv. Ved montering av ”hel-bur” i disse bilene kan disse konstruktive egenskapene og innebygde deformasjonssonene bli redusert eller i verste fall virke mot sin hensikt.

 

Vegdirektoratet anbefaler av hensyn til trafikksikkerheten en streng praksis ved montering av bur. Vi vil i utgangspunktet anbefale at bare bur som blir plassert/festet bak første seterad, såkalt ”halv-bur”, kan godkjennes. Det tillates fester mv for påbygging/montering av hel-bur, eventuelt med feste for dørstrevere, til bruk i løp. Muligheten for å frakte passasjerer i andre seterad vil bortfalle når bil godkjennes med bur.

 

Bur som er FIA-godkjent eller godkjent av Norsk Bilsportforbund, kan godkjennes i bil når det foreligger gyldig lisens fra Norsk Bilsportforbund. Det forutsettes da at buret ikke kommer i konflikt med kjøretøyets bilbelter, beltestrammer og kollisjonsputer.

 

Vi gjør oppmerksom på at selv om bilen har innmontert 4-punkts bilbelter som brukes i forbindelse med rally/løp mv, så skal det være montert ordinære, godkjente bilbelter som skal brukes ved vanlig kjøring.

 

2.?. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

 

Eksempel 1:

 

Godkjent med veltebøyle/bur begrenset plassert bak første seterad. 2005-09-07 (391).

 

Eksempel 2:

 

Godkjent med veltebøyle/bur godkjent av Norsk Bilsportforbund. Godkjenning betinget av gyldig lisens fra Norsk Bilsportforbund.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Hva var nett siden til gundersen igjen?

 

Kansje bur til sierra'en hadde vært noe, hmmm. Alt til sin tid.

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...