Jump to content

Bilen koker - hva er problemet?


Sierra_2.9

Recommended Posts

Var ute å kjørte, da jeg hørte rare lyder fra panseret. Det begynte å ryke fra kjølevæske-tanken, bilen kokte med andre ord...Når jeg lot bilen kjøle seg ned, og fylte på vann igjen, prøvde vi å kjøre den igjen...etter 400 meter kokte den på ny. Tempen gikk heller ikke helt ned når den hadde fått kjøt seg ned å fylt på vann, noe som er litt uvanlig.

 

Har i en tid nå visst at det har vært lite kjølevæske, men har ikke gjort no med det. Har ikke kokt eller vært spesielt varm tidligere såvist jeg har fått med meg. Faren min trur kanskje det er topp-pakninga som har ryki, men syns det er litt rart, da disse motorene vanligvis tåler mye sånt. Dette er en 2.9 liter EFI motor. 90 mod Sierra. Radiatoren ser også fin ut.

 

Noen som har noen forslag til hva det kan være?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

har akkurat samme problem på min Scorpio 2.9 V6..

så slenger meg med på dette..

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Venta til bilen kjølte seg ned, fylte på vann og prøvekjørte en ltien tur...den kokte nok en gang.

 

Men så kjente faren min på radiatoren, og den var iskald helt nederst og kald ellers å. Dermed får ikke den noe vann. Han var rimelig sikker på at det var termostaten som hadde tatt kvelden

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde trøbbel med dette på 2.9 jeg hadde i fjor... Skifta kaffikanne (termos) så var den go som gull:)

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Var ute å kjørte, da jeg hørte rare lyder fra panseret. Det begynte å ryke fra kjølevæske-tanken, bilen kokte med andre ord...Når jeg lot bilen kjøle seg ned, og fylte på vann igjen, prøvde vi å kjøre den igjen...etter 400 meter kokte den på ny. Tempen gikk heller ikke helt ned når den hadde fått kjøt seg ned å fylt på vann, noe som er litt uvanlig.

 

Har i en tid nå visst at det har vært lite kjølevæske, men har ikke gjort no med det. Har ikke kokt eller vært spesielt varm tidligere såvist jeg har fått med meg. Faren min trur kanskje det er topp-pakninga som har ryki, men syns det er litt rart, da disse motorene vanligvis tåler mye sånt. Dette er en 2.9 liter EFI motor. 90 mod Sierra. Radiatoren ser også fin ut.

 

Noen som har noen forslag til hva det kan være?

 

Han skal uansett ikkje koka etter 400 meter om da e nok vatn på han. Har du varme i varmapparetet?

Eg borra eit 3-4 mm hol i termostaten for då e da lettare å fylla opp helie motoen med kjølevæska. Eg bruka brusflaske so eg veit kor mykje vatn eg fylle på.

Link to comment
Share on other sites

Han skal uansett ikkje koka etter 400 meter om da e nok vatn på han. Har du varme i varmapparetet?

 

Jeg har ikke varme i varmeapparatet på min med samme problem iallefall..

har spylt gjennom varmeapparatet med vann, og det var ikke tett iallefall..

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke varme i varmeapparatet på min med samme problem iallefall..

har spylt gjennom varmeapparatet med vann, og det var ikke tett iallefall..

 

har du ikke fått svar på at det er termostaten?

 

selv hadde jeg heller ikke på varme..det skal man vel sjelden ha på sommeren..dermed forsvant ikke noe varme fra motoren og inn i kupeen

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Tipper defekt vannpumpe eller toppakning.

Sjekk om det er gjennomstrømmning i systemet.

 

Toppakningen fikset vi, og var nokk ikke den, men under forsøkene våre på å få vannet til å gå gjennom så røk den.. plutseli flommet vannet inn til silynderene..

 

har du ikke fått svar på at det er termostaten?

 

selv hadde jeg heller ikke på varme..det skal man vel sjelden ha på sommeren..dermed forsvant ikke noe varme fra motoren og inn i kupeen

 

Jo, skal bytte den og vannpumpen så snart vi får tak i henger til å hente delemotoren..

 

men synes at jeg tok over tråden litt mye nå, er jo ikke min tråd.. :huh:

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

hehe..kjøper termostat i dag og bytter den, så satser på at jeg har fått svar på mitt..i såfall kan du spørre så mye du vil her..men hvis det ikek ordner seg så vil jeg ha tråden min tilbake, hehe

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Bytt termostaten på radiatoren..Hart slitt med samme problemet...

 

Kan legge til at når jeg bytte termostat på radiatoren, Så røyk den etter 1 uke igjen og motoren begynte og bli varm..og samme engang til.. Men nå funker det bra. og det har den gjort lenge.. Men sliter også med at varmeapperatet kutter ut innimellom=/

Escort Mk5 rst

Sierra sedan 2,9i

Audi A4 b6 1.8T

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G

De må ha kontroll på kor mykje vatn de har i kjølesystemena dåkas. Da er nyttelaust å fylla på te de trur at da e fullt. De må ha kontoll og veta at systeme e fullt. Desse V6 motorane er vanskjele å lufta skikkeleg og da e grunnen te at eg borra eit lite hol i termostaten. Då vert da betre.

Link to comment
Share on other sites

Er vel vannpumpen da.. Er jo bare å kjenne på slangene som kommer ut ved termostaten. Hvis den ene slangen er litt kaldere enn den andre, kan det tyde på at vannet ikke sirkulerer, dvs at vannpumpen er gåen. Hadde samme problemet på min Sierra Cosworth for ikke så lenge siden. Så bytt den :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

ved fylling av kjøeveske på v6-. spesielt de med termostat i bunn. ta av ene slangen på toppen av motoren som går nedi blokka.

 

og fyll opp der først. så vil man se at vannet stiger i trykktanken etter hvert. og da etterfylle.

 

på 2.9 sitter termostaten på innsuget .og bare man får helt vann i blokka bak termostaten så vil ting bli enklere.

 

er det ikke vann der når man starter. vil det bli trykk koker. og da blåser alt vann opp påfyll tanken for vann.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...