Jump to content

kn filter på scorpio


ClawHammer

Recommended Posts

Hei jeg har en Ford Scorpio 1994 modell med en 2 literI motor i

 

Hva må jeg gjøre for å montere kn filter på scorpioen min..

 

 

må jeg ha filter som kan monteres luftmengdemåler på eller ? er det bare å stappe på et universalt ett ?

Ford Mondeo 2001 giha med ms design styling

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Jeg kjøpte bare to universale greenfilter med 70mm i enden og satte på. Fester og evt. varmeskjold kan man jo lage selv

Link to comment
Share on other sites

Men hva er den tomme boksen før luftfilteret, og hvilken funksjon har den?

 

'

vet ikke.. tror det kan være en slakt lyddemper.. men det går en slange inn i den så vet ikke om jeg tør å fjerne den.

Ford Mondeo 2001 giha med ms design styling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Den som startet tråden har sikkert funnet ut av dette for lenge siden, men for andre med 2.0 DOCH som er innom her:

 

Boksen før luftfilteret er en resonansboks som demper endel sugelyd fra innsuget.

På røret mellom innsuget og resonansboksen finner du tomgangsstilleren. Tomgangsstilleren åpner for ekstra luft til manifolden og er med på å justere tomgangen. Denne vil du ikke ta bort...

 

Du kan godt rengjøre tomgangsstilleren med forgasserrens og sjekke at den slår over ved å kople til 12V på kontaktene på solenoiden.

 

PS: Det jeg gjorde med min DOCH da jeg monterte K&N-filter var å sage av plastikkrøret noen cm etter tomgangstilleren og monterte luftfilteret der. Fjernet resonansboksen og den originale luftfilterboksen. Veivhusventilasjonen/ånderøret som går inn nede på det originale luftfilterhuset satte jeg et K&N breather-filter på og plasserte pent på innerskjermen.

 

Etter at dette var gjort hørtes DOCH'en ut som et villdyr.. skikkelig GJEEESP når man ga bånn gass. Effektøkning er jeg ikke sikker på, men det hørtes litt tøfft ut i alle fall. (Hadde akkurat fyllt 18 år på den tiden) ;)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...