Jump to content

Når kom diagnosekontakt på Mondeo?


KooPa

Recommended Posts

Er det noen som vet når OBD-II diagnosekontakten kom på Mondeo?

Evt om Mondeo har en annen type også.

Og om noen vet hvor kontakten sitter hadde vært fint.

 

 

Jeg har en '93 modell og en '94 modell Mondeo. Begge bruker for mye bensin (ca 1.0 liter/mil uansett kjøring) og etter å ha prøvd å bytte luftfilter, olje, plugger, pluggledninger, coil-pakke, lmm, lett etter vakuum-lekkasje (med startgass) og sikkert mer også står jeg igjen med å prøve å bytte lambda sensor. Men det jeg har lest om den er at hvis det ikke er lambda som er feilen, så blir lambda'n sotet ned etter en måned eller 2. Så jeg vil gjerne vite at det er feilen først.

Diagnose på Ford koster vel mellom 500 og 1000 per bil, så hvis jeg kan få tak i et diagnoseapparat på ebay til 2-500,- så er det penger spart.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Etter litt leting på nettet fant jeg ut at det skal være en trepins kontakt som du sier. Sitter visst ved servotanken etter hva som stod på madmole.

Har skrevet ut kodetabell, så da er det bare å vente til det blir litt opphold så skal jeg teste.

Edited by KooPa

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04
Etter litt leting på nettet fant jeg ut at det skal være en trepins kontakt som du sier. Sitter visst ved servotanken etter hva som stod på madmole.

Har skrevet ut kodetabell, så da er det bare å vente til det blir litt opphold så skal jeg teste.

Sjekk sikringen til Lambda-sonden som sitter i sikringsboksen i motorommet, mener det er en 20amp sikring, hvis den ryker så fusker bilen og du får høyere bensin-forbruk.

Link to comment
Share on other sites

1 Liter uansett kjøring synes jeg var helt normalt.

 

Har min loggi på de siste 3 årene. er en 1.8 liter. Bruker vel ca 0.8 på langkjøring også over literen på by, totalt sett ender jeg alltid på ca 1 på en 60Liters tank.

 

Er ikke så galt det da, for i instruksjonsboka står det at de skal bruke 0.7 på langkjøring, 1.2 på by kjøring og 0.9 på blandet kjøring

Link to comment
Share on other sites

1 Liter uansett kjøring synes jeg var helt normalt.

 

Har min loggi på de siste 3 årene. er en 1.8 liter. Bruker vel ca 0.8 på langkjøring også over literen på by, totalt sett ender jeg alltid på ca 1 på en 60Liters tank.

 

Er ikke så galt det da, for i instruksjonsboka står det at de skal bruke 0.7 på langkjøring, 1.2 på by kjøring og 0.9 på blandet kjøring

Ja, men mine ligger på 1 liter selv om jeg kjører en halv tank kun med langkjøring og fyller før og etter for å sjekke akkurat den turen.

Har snakket med flere som har Mondeo og mange bruker literen, mens andre bruker 0.7-0.8.

 

Prøvde å få diagnosen, men det nyttet ikke med det billige multimeteret mitt, det var for tregt til å oppdatere seg så det var ikke mulig å lese av diagnosen. Skal se om jeg finner prøvelampa mi, eller så får jeg lage en.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips: ECT føleren på toppen av termostathuset. Skru denne så langt ned i huset du bare tør uten at huset sprekker. Det hjelper faktisk på bensinforbruket, fordi den da gir signal om at motoren er varmere

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6

1 liter pr mil! :o

 

Jeg har en -96 mod 1,8 st.vogn, og jeg målte den her om dagen. Kjørte på 0,59 pr mil i fra nord-trøndelag og hjem. :)

Link to comment
Share on other sites

kjørte fra Mosjøen til tynset på en tank.

0.76 pr mil. og jeg har 4x4 på mondeo'n.

(klarer alikevel og bruke over literen ved "normalt" bruk)

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Ligger du bare å triller på 5 gir på lange strekker med gode dekk, god vei og fint vær så er det ikke noe problem å få mondeoen til å bruke 0,6. men da kan du ikke gjøre annet enn å tenke økonomi.

 

Jeg har slått meg til ro med att jeg bruker akkurat en liter per mil og kjører etter det. fyller når jeg har kjørt 58 mil, helt perfekt. Det som er gøy er jo egentlig at selv om jeg kappkjører med kompiser og da kjører som en idiot så bruker jeg fortsatt den samme mengden på 1 liter, mens de da fort bruker 3 på mila

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6
Ligger du bare å triller på 5 gir på lange strekker med gode dekk, god vei og fint vær så er det ikke noe problem å få mondeoen til å bruke 0,6. men da kan du ikke gjøre annet enn å tenke økonomi.

 

Jeg har slått meg til ro med att jeg bruker akkurat en liter per mil og kjører etter det. fyller når jeg har kjørt 58 mil, helt perfekt. Det som er gøy er jo egentlig at selv om jeg kappkjører med kompiser og da kjører som en idiot så bruker jeg fortsatt den samme mengden på 1 liter, mens de da fort bruker 3 på mila

 

Tenkte ikke bare økonomi jeg. Kjørte vel forbi en 20-25 biler på den turen, om ikke fler.

Men det er heller ikke noe problem å få den til å bruke mer da.

Når det er sagt har jeg aldri vært over 0,9 pr mil, selv med ganske hard kjøring.

 

 

Hmmm...kanskje bilen min bruker for lite bensin? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest HansV

Lekkasje på ringen mellom eksosmanifoil og potte kan gi feil lambdamåling og høyt bensinforbruk. Ellers er det salvsagt lurt å skjekke feilkodene.

Min (93 1.8 stv.) brukte merkbart mindre bensin etter at jeg byttet ECU i sommer, selv om det skulle være identisk boks.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig EUC? alle snakker om den. Jeg har byttet luftmassemåler, alle filtere, bensin, olje, luft, kupe :P, tennplugger, tennpluggkabler. Ja, det var vel alt som kunne byttes

 

Kommer allikevell aldri under 1 liter på blandet kjøring

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Guest HansV

ECU = Electronic Controll Unit. Det er rett og slett motorstyringsboksen.

 

Hva er egentlig EUC? alle snakker om den. Jeg har byttet luftmassemåler, alle filtere, bensin, olje, luft, kupe :P, tennplugger, tennpluggkabler. Ja, det var vel alt som kunne byttes

 

Kommer allikevell aldri under 1 liter på blandet kjøring

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest RS_Mondeo

Jeg har en 2liters Zetec-SE, det høyeste jeg har greid å komme på den er rundt 0,8, ellers ligger den på rundt 0,7, spørs om klimaen er på eller ikke.. Da kjører jeg normalt, en del forbikjøringer etc... Synes 1 liter på mila var veldig mye...

Link to comment
Share on other sites

Guest janghell

Var en tur i Oslo i sommer, og målte forbruket fra Kristiansand-Oslo-Kristiansand. Var 3 voksne og to små barn i bilen + bagasje. Ble litt småkjøring i Oslo sentrum. Forbruket ble 0.8liter/mil.

Bilen er en mondeo -99 2.5Si sport stasjonsvogn. Ble igrunnen positivt overasket over forbruket.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...