Jump to content

Fordeling av lyd fra forsterker


Fordman

Recommended Posts

Har et spørsmål vedrørende kobling av bilstereo.

 

Jeg har en Power Acoustic OV4-800 Gothic Series (4CH). Til denne har jeg brokoblet en 12" sub på CH1+CH2 og koblet et par 6x9" på CH3+CH4.

Men når jeg skal stille styrken (gain) til sub'en på CH1+CH2 så følger 6x9"erne med. Derimot skjer det ingenting når jeg stiller styrken (gain) på CH3+CH4 som skal være til 6x9"erne.

Hva kan være gale her? Det skal sies at jordingsledningen til forsterkeren er ganske så herpet (det er nesten ikke jordingskontakt lenger). Lurer på om dette kan gi en eller annen form for utslag (Skal fikse dette snart..) eller er det en defekt med forsterkeren?

 

(Vet ihvertfall at jordingsledningen til baklysene på bilen gjorde mye rart med lyktene og lurer på om en ikke kan overføre denne tankegangen over til forsterkeren).

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har noen forslag?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål vedrørende kobling av bilstereo.

 

Jeg har en Power Acoustic OV4-800 Gothic Series (4CH). Til denne har jeg brokoblet en 12" sub på CH1+CH2 og koblet et par 6x9" på CH3+CH4.

Men når jeg skal stille styrken (gain) til sub'en på CH1+CH2 så følger 6x9"erne med. Derimot skjer det ingenting når jeg stiller styrken (gain) på CH3+CH4 som skal være til 6x9"erne.

Hva kan være gale her? Det skal sies at jordingsledningen til forsterkeren er ganske så herpet (det er nesten ikke jordingskontakt lenger). Lurer på om dette kan gi en eller annen form for utslag (Skal fikse dette snart..) eller er det en defekt med forsterkeren?

 

(Vet ihvertfall at jordingsledningen til baklysene på bilen gjorde mye rart med lyktene og lurer på om en ikke kan overføre denne tankegangen over til forsterkeren).

Hvis baklysene dine begynner å oppføre seg rart er det pga. dårlig jording. Mine lys oppførte seg rart, mistet bremselyset når jeg blinket til venstre. Alt tullet ordnet seg så fort jeg forbedret jord. Drillet et hull i skinna til pærene (jord), skrudde fast ledning med ringsko, koblet til bilens chassis. Problem løst.

 

Jordinga til forsterkeren bør du sjekke snarest. Jeg hadde dårlig jord på min Phoenix Gold, noe som gjorde at den gikk i protect (kutter strømmen og tenner en diode) så fort jeg spilte. Takket være en god protect krets fungerer forsterkeren fortsatt 100% i dag. Så bare se å fiks jordingen før forsterkeren dør!

 

Har du stereo lyd i 6x9"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste hva fordman skrev litt raskt før jeg svarte. Jord er viktig å ha i orden, men tror ikke det har noe å gjøre med dette problemet. Sjekk koblingene dine på signalsiden. Hvis du har koblet SIGNAL_IN (CH3+CH4) fra SIGNAL_OUT på forsterkeren, prøv å kobl førsnevnte til SIGNAL_IN (CH1+CH2) i stedet. Skader ikke å ha prøvd det. Hvis du ikke skulle få det til å fungere, bør du ikke utelukke funksjonsfeil i forsterkeren.

 

cossie_storm: Vet ikke åssen utdannelse du har, men jordingskabelen trenger jo ikke være like tjukk som strømkabelen :) Kanskje du sa det for å komme med en grei tommelfingerregel...ikke vet jeg. Poenget er uansett at man ikke må undervurdere jordingskabelen. Like mye strøm går gjennom denne som plusskabelen. Tynnere kabel = høyere resistans (motstand). Tapet øker proporsjonalt med motstanden ganger lengden på kabelen.

Link to comment
Share on other sites

Har fikset jordingen nå!!

Skal sjekke y-pluggene ved en senere anledning. Har en mistanke om at det er her feilen ligger...

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm.. har opplevd lingende men har ingen erfaring med din type forsterker..

Men et tips kan være og sjekke om du har en 2/4 bryter som angir hvor vidt forsterkern er koplet som 2 eller 4 kanaler, så vidt jeg forstår har du brokoplet en 4 kanaler slik at den fungerer som en 3 kanaler?

 

På enkelte forsterkere er de slik at bryteren da skal stå i fire eller to men det står i instr.boka.

 

Lur lesing i alle fall istedenfor og herpe en dyr forsterker...

 

Eller har den hatt et ublidt møte med hybelkaniner disse rakkerne har en ufin påvirkning på gain knapper når de er i støvform.

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...