Jump to content

Moment til 2.9 v6 motor


Complexity

Recommended Posts

hei, har akkurat fått nye toppakninger til scorpioen min, og all info jeg har om moment, er i en gammel granada 2.8L bok, fra 1980 elns..

så momentene er neppe helt riktige..

 

Noen som vet en side der jeg kan finne momentene til denne motoren?

eller noen som har momentene og kan skrive dem inn her til meg? :)

 

mvh. Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Ford Scorpio 2,9i V6 - BRF - GAE/ GGE - 1986-1994

Motor

MOTOR (type) BRF/ V6 OHV 12V

Slagvolumet (boring/ slaglengde) 2933 cm³ (93,03/ 72,00)

Kompresjonsforhold (Oktantall) 9,5: 1 (Min. 95 blyfri)

Maks. ytelse kW (din HK)/ omdr. 106 (144)/ 5500

Maks. dreiemoment Nm/ omdr. 223/ 3000

Motornr. plassering Forreste venstre side av blokk

Chassisnr. plassering Vognbunn ved høyre forsete

Årsmodellbestemmelse i chassisnr. Næstsidste bokstav,

Ventiler inns., mm (kald/ varm) (Hydraulisk)

Ventiler utbl., mm (kald/ varm) (Hydraulisk)

Ventilvinkel/ Ventilsetevinkel / 44° 30' - 45°

Kompresjonstrykk, bar 10,0 - 13,0

Oljetrykk v/ omdr., bar 2,5/ 2000 (Min. 1,0/ 875)

Kjøledeksel, bar/ Termostat åpn. °C 1,0 ± 0,1/ 85° C

Clutch frigang, mm (Selvjusterende løft pedal)

Arbeidstid for skifte av clutch 2 timer og 50 minutter

Tannrem: Utskiftning (kontroll) (Kjede)

Arbeidstid for skifte av tannrem 1 time og 30 minutter

Standmåling, dB(A) v. omdr/min 89/ 4125

Motorstyrings system

Motorstyringssystem - Type Ford EEC IV

Tennplugg Motorcraft AGRF 32 C1

Elektrodeavstand, mm 1,00 ± 0,05

Tenningsrekkefølge 1 - 4 - 2 - 5 - 3 - 6 (Syl. 1 v/ takthjul)

Tenningsinnstilling FØR TOPP M/ vak. 15°/ 875 ± 50 o/m

Tenningsregulering (Elektronisk)

Tenningsmerkets plassering Remskive

Primær/ Sekundær motstand 0,80 ± 0,08 ohm/ 5,75 ± 1,25 kohm

Systemtrykk med/uten vakuum, bar (Styretrykk v/ 20° C 2,75 bar)

Holdetrykk, bar 2,4 etter 2 minutter

Dysemotstand, ohm Parvis 6,0 ± 2,0

Min. manifoldvakuum i tomg. mbar 590

Kjølerveske temp. sensor 20°/ 80°C 37,50 ± 2,50 kohm/ 3,75 ± 0,75 kohm

Innsugn.lufttemp. sensor 20°/ 80°C 37,5 ± 2,5 kohm/

Gasspjellfølerspenning, volt Lukket 0,5 - 0,9 (åpen 4,3 - 5,0)

Gasspjellfølermotstand, kohm 0,15 - 2,00 (3,5 - 5,0)

Syl. balanse tillatt - (maks. måletid) Ja (Maks. måletid 10 sek.)

Elektrisk anlegg

ELEKTRISK SYSTEM - Batteri 12 V 500 A/ 70 RC (590 A/ 90 RC)

Starters strømforbr.(roterende), A (450 - 500 A blokkert)

Spenningsrele volt v/ amp. 13,7 - 14,6 V/ 3 - 7 A/ 4000 o/m/ 20° C

Klemmebetegnelser DIN 72 552 N/A

Generator maks. amp. 70/ 90

Styring

HJULSTILLINGSMÅL - Belastning Ubelastet

Toe-in, ° 0° 20' ± 10'

Camber° ÷ 0° 21' ± 1°

Camber° størst forskjell mellom h. og v. side 1° 15'

Caster° 2° 22' ± 1°

Caster°, størst forskjell mellom h. og v. side 1°

King-pin° 13° 40'

Toe out on turns, innvendig hjul° 20° 57'

Toe out on turns, utvendig hjul° 20°

Set-Back, maks. 15'

Bakhjul: Camber° ÷ 1° 16' ± 1° 26'

Bakhjul: Toe-in° 0° 03' ± 30'

Dekkstørrelse, standard 185/ 70 R 14, 85 H

Dekktrykk, bar, min. - maks., for/ bak 1,8 - 2,1/ 1,8 - 3,1

Tillatt slark i styring/ hjuloppheng Fabrikksdata

Innpressingsdybde, mm 5½J x 14 (6J x 14) 6½J x 15 = 38 mm

Tiltrekkingsmoment

Tilspænding, Nm Standard normer

Topplokkbolter, trinn 1, Nm 38 ± 2 Nm nye oljeinnsmurt

Topplokkbolter, trinn 2, Nm 73 ± 2 Nm + 5 min. pause

Topplokkbolter, trinn 3, Nm + 90°

Topplokkbolter, trinn 4, Nm (Ingen etterspenning)

Topplokkbolter, trinn 5, Nm (Toppstykke må avslipes)

Bærelagerbolter, Nm 100 ± 5 nye oljeinnsmurt

Veivlagerbolter, Nm 30 ± 3 nye oljeinnsmurt

Svinghjulsbolter, Nm 67 ± 3 nye

Veivakselremsk./Svingningsdp.,Nm / 50 ± 5 Nm + 85° ± 5°

Kamakselhjul/ -lager, Nm 65 ± 3/ (Vippearmskonsoll 65 ± 3 Nm)

Tennplugg, Nm 30 ± 3 (Gevinn smøres m/ Never - Seez)

Hjul, Nm Stål 85 ± 5 (Alu. 97 ± 3)

Fornav/ Baknav, Nm 420 ± 30/ 280 ± 10

Arbeidstid for skifte av et bakhjulslager 54 minutter

Arbeidstid for skifte av et forhjulslager 54 minutter

Bremser

Forhjul, min. tykkelse (nye) 22,2 mm (24,0 mm)

Bakhjul, min. tykkelse (nye) 8,9 mm (10,1 mm)

Arbeidstid for skifte av bremseskiver foran 45 minutter

Arbeidstid for skifte av bremseskiver bak 1 time

Kapasiteter

Motor liter olje/ - inkl. filter 4,0/ 4,5 (APi. SG/ CD - SAE 10W30)

Girkasse, liter 1,2 (ESD - M2C - 186 A)

Differensial, liter 0,9 (APi. GL-5 SAE 90 Hypoid)

Servostyring, liter Min. & Maks. merker (ESDM-2C-166H)

Kjølesystem m/ varme, liter 8,5

A/C kølemiddel, type/ gram R12/ 775 ± 10/ R134a/ 1000 ± 20

A/C olje, type/ cm³ (R12) = Ford ESA - M2C31 - A/

PKKdata

Typegodkjennings nr. 6007

MOTOR (type) BRF/ V6 OHV 12V

Maks. ytelse kW (din HK)/ omdr. 106 (144)/ 5500

Maks. dreiemoment Nm/ omdr. 223/ 3000

Motornr. plassering Forreste venstre side av blokk

Chassisnr. plassering Vognbunn ved høyre forsete

Årsmodellbestemmelse i chassisnr. Næstsidste bokstav,

Standmåling, dB(A) v. omdr/min 89/ 4125

Tomgang 900 ± 50 (Ikke justerbar)

Lambda 1,00 ± 0,02

Tillatt slark i styring/ hjuloppheng Fabrikksdata

Innpressingsdybde, mm 5½J x 14 (6J x 14) 6½J x 15 = 38 mm

Forhjul, min. tykkelse (nye) 22,2 mm (24,0 mm)

Bakhjul, min. tykkelse (nye) 8,9 mm (10,1 mm)

Typegodkjennings nr. 6007

Miljø

Tomgang 900 ± 50 (Ikke justerbar)

Min. Oljetemperatur ved test °C 80

Oppvarmingstid katalysator min. 3,0

Omdr. for oppvarmingstid 2500

CO% på tomgang etter kat. Maks. 0,5

Forhøyet tomgang 2950 ± 150

CO% forhøyet tomgang etter kat. Maks. 0,3

Lambda 1,00 ± 0,02

 

 

 

 

 

 

Topplokkbolter, trinn 5, Nm

Max. skævhed 0,1 mm.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...