Complexity Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 hei, har akkurat fått nye toppakninger til scorpioen min, og all info jeg har om moment, er i en gammel granada 2.8L bok, fra 1980 elns..så momentene er neppe helt riktige.. Noen som vet en side der jeg kan finne momentene til denne motoren?eller noen som har momentene og kan skrive dem inn her til meg? mvh. Complexity Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019
RaymondP Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Ford Scorpio 2,9i V6 - BRF - GAE/ GGE - 1986-1994 Motor MOTOR (type) BRF/ V6 OHV 12V Slagvolumet (boring/ slaglengde) 2933 cm³ (93,03/ 72,00) Kompresjonsforhold (Oktantall) 9,5: 1 (Min. 95 blyfri) Maks. ytelse kW (din HK)/ omdr. 106 (144)/ 5500 Maks. dreiemoment Nm/ omdr. 223/ 3000 Motornr. plassering Forreste venstre side av blokk Chassisnr. plassering Vognbunn ved høyre forsete Årsmodellbestemmelse i chassisnr. Næstsidste bokstav, Ventiler inns., mm (kald/ varm) (Hydraulisk) Ventiler utbl., mm (kald/ varm) (Hydraulisk) Ventilvinkel/ Ventilsetevinkel / 44° 30' - 45° Kompresjonstrykk, bar 10,0 - 13,0 Oljetrykk v/ omdr., bar 2,5/ 2000 (Min. 1,0/ 875) Kjøledeksel, bar/ Termostat åpn. °C 1,0 ± 0,1/ 85° C Clutch frigang, mm (Selvjusterende løft pedal) Arbeidstid for skifte av clutch 2 timer og 50 minutter Tannrem: Utskiftning (kontroll) (Kjede) Arbeidstid for skifte av tannrem 1 time og 30 minutter Standmåling, dB(A) v. omdr/min 89/ 4125 Motorstyrings system Motorstyringssystem - Type Ford EEC IV Tennplugg Motorcraft AGRF 32 C1 Elektrodeavstand, mm 1,00 ± 0,05 Tenningsrekkefølge 1 - 4 - 2 - 5 - 3 - 6 (Syl. 1 v/ takthjul) Tenningsinnstilling FØR TOPP M/ vak. 15°/ 875 ± 50 o/m Tenningsregulering (Elektronisk) Tenningsmerkets plassering Remskive Primær/ Sekundær motstand 0,80 ± 0,08 ohm/ 5,75 ± 1,25 kohm Systemtrykk med/uten vakuum, bar (Styretrykk v/ 20° C 2,75 bar) Holdetrykk, bar 2,4 etter 2 minutter Dysemotstand, ohm Parvis 6,0 ± 2,0 Min. manifoldvakuum i tomg. mbar 590 Kjølerveske temp. sensor 20°/ 80°C 37,50 ± 2,50 kohm/ 3,75 ± 0,75 kohm Innsugn.lufttemp. sensor 20°/ 80°C 37,5 ± 2,5 kohm/ Gasspjellfølerspenning, volt Lukket 0,5 - 0,9 (åpen 4,3 - 5,0) Gasspjellfølermotstand, kohm 0,15 - 2,00 (3,5 - 5,0) Syl. balanse tillatt - (maks. måletid) Ja (Maks. måletid 10 sek.) Elektrisk anlegg ELEKTRISK SYSTEM - Batteri 12 V 500 A/ 70 RC (590 A/ 90 RC) Starters strømforbr.(roterende), A (450 - 500 A blokkert) Spenningsrele volt v/ amp. 13,7 - 14,6 V/ 3 - 7 A/ 4000 o/m/ 20° C Klemmebetegnelser DIN 72 552 N/A Generator maks. amp. 70/ 90 Styring HJULSTILLINGSMÅL - Belastning Ubelastet Toe-in, ° 0° 20' ± 10' Camber° ÷ 0° 21' ± 1° Camber° størst forskjell mellom h. og v. side 1° 15' Caster° 2° 22' ± 1° Caster°, størst forskjell mellom h. og v. side 1° King-pin° 13° 40' Toe out on turns, innvendig hjul° 20° 57' Toe out on turns, utvendig hjul° 20° Set-Back, maks. 15' Bakhjul: Camber° ÷ 1° 16' ± 1° 26' Bakhjul: Toe-in° 0° 03' ± 30' Dekkstørrelse, standard 185/ 70 R 14, 85 H Dekktrykk, bar, min. - maks., for/ bak 1,8 - 2,1/ 1,8 - 3,1 Tillatt slark i styring/ hjuloppheng Fabrikksdata Innpressingsdybde, mm 5½J x 14 (6J x 14) 6½J x 15 = 38 mm Tiltrekkingsmoment Tilspænding, Nm Standard normer Topplokkbolter, trinn 1, Nm 38 ± 2 Nm nye oljeinnsmurt Topplokkbolter, trinn 2, Nm 73 ± 2 Nm + 5 min. pause Topplokkbolter, trinn 3, Nm + 90° Topplokkbolter, trinn 4, Nm (Ingen etterspenning) Topplokkbolter, trinn 5, Nm (Toppstykke må avslipes) Bærelagerbolter, Nm 100 ± 5 nye oljeinnsmurt Veivlagerbolter, Nm 30 ± 3 nye oljeinnsmurt Svinghjulsbolter, Nm 67 ± 3 nye Veivakselremsk./Svingningsdp.,Nm / 50 ± 5 Nm + 85° ± 5° Kamakselhjul/ -lager, Nm 65 ± 3/ (Vippearmskonsoll 65 ± 3 Nm) Tennplugg, Nm 30 ± 3 (Gevinn smøres m/ Never - Seez) Hjul, Nm Stål 85 ± 5 (Alu. 97 ± 3) Fornav/ Baknav, Nm 420 ± 30/ 280 ± 10 Arbeidstid for skifte av et bakhjulslager 54 minutter Arbeidstid for skifte av et forhjulslager 54 minutter Bremser Forhjul, min. tykkelse (nye) 22,2 mm (24,0 mm) Bakhjul, min. tykkelse (nye) 8,9 mm (10,1 mm) Arbeidstid for skifte av bremseskiver foran 45 minutter Arbeidstid for skifte av bremseskiver bak 1 time Kapasiteter Motor liter olje/ - inkl. filter 4,0/ 4,5 (APi. SG/ CD - SAE 10W30) Girkasse, liter 1,2 (ESD - M2C - 186 A) Differensial, liter 0,9 (APi. GL-5 SAE 90 Hypoid) Servostyring, liter Min. & Maks. merker (ESDM-2C-166H) Kjølesystem m/ varme, liter 8,5 A/C kølemiddel, type/ gram R12/ 775 ± 10/ R134a/ 1000 ± 20 A/C olje, type/ cm³ (R12) = Ford ESA - M2C31 - A/ PKKdata Typegodkjennings nr. 6007 MOTOR (type) BRF/ V6 OHV 12V Maks. ytelse kW (din HK)/ omdr. 106 (144)/ 5500 Maks. dreiemoment Nm/ omdr. 223/ 3000 Motornr. plassering Forreste venstre side av blokk Chassisnr. plassering Vognbunn ved høyre forsete Årsmodellbestemmelse i chassisnr. Næstsidste bokstav, Standmåling, dB(A) v. omdr/min 89/ 4125 Tomgang 900 ± 50 (Ikke justerbar) Lambda 1,00 ± 0,02 Tillatt slark i styring/ hjuloppheng Fabrikksdata Innpressingsdybde, mm 5½J x 14 (6J x 14) 6½J x 15 = 38 mm Forhjul, min. tykkelse (nye) 22,2 mm (24,0 mm) Bakhjul, min. tykkelse (nye) 8,9 mm (10,1 mm) Typegodkjennings nr. 6007 Miljø Tomgang 900 ± 50 (Ikke justerbar) Min. Oljetemperatur ved test °C 80 Oppvarmingstid katalysator min. 3,0 Omdr. for oppvarmingstid 2500 CO% på tomgang etter kat. Maks. 0,5 Forhøyet tomgang 2950 ± 150 CO% forhøyet tomgang etter kat. Maks. 0,3 Lambda 1,00 ± 0,02 Topplokkbolter, trinn 5, Nm Max. skævhed 0,1 mm.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now