Jump to content

Escort`n Fjusker.


Guest Escort_si

Recommended Posts

Guest Escort_si
Sjekk tilstanden til ventilringene.. kan være at det blir for dårlig motstand i dem, når motoren øker på turtall..

Er motoren gått langt, eller?

 

Rund 250.000

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Christiansen

Hvis den nå altså går på 3 syl hele tiden er det jo noe lettere å feilsøke enn når problemene kommer og går.

Siden den har gått et stykke, og du sier den bruker olje kunne man jo ut fra det kanskje mistenke noe mekanisk, utette ventiler, dårlig komp, falsk luft, ol. Men dette du sa om at den gikk helt fint en ukes tid, for så å bli dårlig igjen får i alle fall meg til å mistenke noe elektrisk, eller eventuelt bensin.

Du har ikke dårlig kontakt i noe som du kom borti da du byttet denne vakumslangen du snakket om da?

Og du er nå sikker på at den ikke får falskluft noe sted på innsug?

 

Siden den nå går på 3 hele tiden, ville jeg mens motor går på tomgang dratt av en og en pluggkabel til du finner den sylinderen den ikke går på (altså der det ikke blir forskjell i gangen når du drar av plugghetta.) Når det er gjort kan du prøve med en gammel/annen plugg i den plugghetten, starte bilen igjen og se om den gnister.

Når man holder pluggkabelen like over pluggen nedi motoren hører man også gnisten slå over.

 

Hvis du har gnist på løs plugg ville jeg først byttet pluggen (bare for å være helt sikker på at den ikke er defekt, vet du har byttet de) Da får du samtidig sett om pluggen er våt av bensin, tildekket av olje eller andre symptomer. Eventuelt kan du jo bare byttelåne plugg med en fra en av de andre sylindrene.

En annen ting som kanskje kan være verdt å nevne i denne sammenheng er noe jeg oppdaget da jeg byttet plugger på min 96 1,8. Det var fullt av fett mellom plugghetta og pluggen som jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor var der. Fikk en stund senere tilfeldigvis tilgang på Autodata for en liten periode, og fant denne "kjente feilen" på Zetec:

 

 

 

Så om du har kommet dit at du har gnist, og med en plugg du er 100% sikker på er ok, kan det være greit å teste litt fett der for å være sikker på at det ikke slår over. Om du ikke allerede har fett der da.

 

Når dette er gjort, og bilen fortsatt ikke går på alle kan man se litt på bensintilførsel. Dyser og de fleste sensorer kan måles, men det enkleste om man ikke har noe greie på det, er vel heller å bruke eliminasjonsmetoden. Kan testes på samme måte som med plugger, flytt over dysen fra problemsylinderen, og se om feilen flytter seg med. Har man en prøvelampe av lysdiodetypen, kan du også måle ledingene til dysen. Lampen skal da blinke når du drar på startern.

 

Det enkleste videre om man fortsatt ikke finner noe galt, er jo å få lest ut eventuelle feilkoder hos et verksted. Evt. også måle bensintrykk, og kompresjon. Dersom dette ikke er et alternativ blir det jo litt famling i blinde, og gjetting dette her. Du har allerede byttet coil, og luftmengdemåleren, plugger og kabler, og dersom dette er nye deler, som du er 100% sikker på at er i orden er det noen ting mindre på listen. Hvis man skal gå videre med gjetting er ting jeg ville lånt fra den andre bilen vanntemperatursensor og oxygensensor.

Men det blir jo altså bare gjetting da. :rolleyes:

 

Hvis du har prøvd, eller vil prøve noe av dette, kan du jo komme tilbake til resultatet etterpå, feks pluggens utseende kan ofte si litt.

 

Håper du finner ut av det ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Escort_si

Det værste er at vi har prøvd det meste du sa der å det er fortsatt like sur., men det har seg at nå går den helt reint på halv gass, men litt over halv gass så rett på 3 syl. uansett gir, fart motstand, halv gass ingen prob..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Escort_si

I går tok jeg av toppen for å se om det var noe tull med noen ventiller eller noe.

Fant ikke noen spess feil. Ingen brente ventiller.

Men 2stk eksos ventiller på syl nr 2 var helt hvite, noe som sikkert tyder på for dårlig forbrenning.??

Da jeg tok av toppen så fant jeg en føler til sving hjulet, kan denne være et problem?

Noen som har flere tips???

Edited by Escort_si
Link to comment
Share on other sites

bytt sjåfør...neida så dæ. vi la toppen opp ned og fylte diesel i forbrenningskammerene men det minka ikke noe betydelig. bare mye sot på ventilene på 1-3-4. kan det være de ikke tetter pga det?

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Guest Escort_si

Ja da har vi fått montert at toppen å sku starte, men nå er det ingen gnist..

faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan.

Link to comment
Share on other sites

skal bytte veivstillings føler å lodde ny kontankt på den å ny coilblokk så kjem det seg vel ?!?

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om eksosventilene er hvite på sylinder 2, så er det mye som tyder på at dysen der er tett.

For lite bensin inn, gir mager blanding, noe som fører til overheting/hvit tennplugg.

Tipper at eksosventilene også vil bli hvite over tid da...

Ble litt usikker nå, forveksler jeg kanskje at pluggen blir hvit med at eksosventilene også kan bli hvite?

(tenke)

Link to comment
Share on other sites

Guest Escort_si

Har sjekket vacuum slanger å skifta over dyser.

Den går fint da den er kald, da den har blitt varm så går den fint på halv gass helt til jeg evt får en liten motbakke.

Da begynner den å hoppe rundt på 3 cyl, det samme gjør den med en gang jeg kommer over halv gass.

Det værste er at en som bor like bortafor meg har en slik escort som har akk samme symtomene.

Kan det være sprekk i topp?

Hadde av toppen for en stund siden, såg ingen sprekk da men er jo noe som kan komme da bilen blir varm.

Link to comment
Share on other sites

hei eg hadde noe lignende problem med fruen sin escort og da var det vann nede i plugg hullene slik att den fikk overslag til toppen tørk ut der og kjøp deg en ny spjell sensor og plugger og plugg ledinger så tenker eg den virker...

lykke til ;)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...