Jump to content

Volden Racing


Sapphy

Recommended Posts

Hadde tenkt å bruke standardmanifoilden på min vingebil, men då det ble litt vel tight for den nye turboen kunne et slikt grenrør vært aktuelt. Hvordan er holdbarheten på disse i 304 stål? noen er litt skeptiske til dette materialet på turbo grenrør. Har du fått bremset dette kontra standard grenrør i benk?

mvh

Kjartan

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å bruke standardmanifoilden på min vingebil, men då det ble litt vel tight for den nye turboen kunne et slikt grenrør vært aktuelt. Hvordan er holdbarheten på disse i 304 stål? noen er litt skeptiske til dette materialet på turbo grenrør. Har du fått bremset dette kontra standard grenrør i benk?

mvh

Kjartan

304L rustfritt stål er den beste kvaliteten du kan bruke vis man er ute etter etter et rimelig grenerør ,men fortsatt holdbart. f.eks på 1000 graders varme så har det en styrke på 50mpa. altså 500bar trykk. eller 510kg/cm2.

men kan ta eksempel et titanbasert 304L stål, såkalt 321 kvalitet , på feks 850 grader har man en styrke på 140mpa , altså 2 ganger så mye, og 150 grader lavere. men da kommer spørsmålet . vil du betale f.eks 20000,- får et sånt grenerør?.

så dette er etter min mening et bra grenerør som funker greit og er rimelig.

har bremset med disse greneørene , men desverre ikke prøvd først med std manifold og byttet til grenerør på samme motor under bremsing , så kan ikke gi deg noe konkret svar. eneste at jeg vet dem duger til mye hester, og forbreder spool up\respons på motor.

k.volden

Link to comment
Share on other sites

304L rustfritt stål er den beste kvaliteten du kan bruke vis man er ute etter etter et rimelig grenerør ,men fortsatt holdbart. f.eks på 1000 graders varme så har det en styrke på 50mpa. altså 500bar trykk. eller 510kg/cm2.

men kan ta eksempel et titanbasert 304L stål, såkalt 321 kvalitet , på feks 850 grader har man en styrke på 140mpa , altså 2 ganger så mye, og 150 grader lavere. men da kommer spørsmålet . vil du betale f.eks 20000,- får et sånt grenerør?.

så dette er etter min mening et bra grenerør som funker greit og er rimelig.

har bremset med disse greneørene , men desverre ikke prøvd først med std manifold og byttet til grenerør på samme motor under bremsing , så kan ikke gi deg noe konkret svar. eneste at jeg vet dem duger til mye hester, og forbreder spool up\respons på motor.

k.volden

500bar ved 1000grader :lol: :lol: :lol: jeg jobber med bygging og testing av utstyr til olje industrien. ikke en gang ved optimal temp og nitrogen trykk ville 2mm 304 rør tåle det trykket <_<

Link to comment
Share on other sites

Bør disse ha et turbo oppheng til å avlaste vekt, eller gjør det saken bare verre med tanke på udvidning ved varme?

 

det kommer litt an på hvor enorm turbo du skal bruke, men vesentlig problem med at grenerør sprekker er vibrasjonene, det er jo en fin måte å safe grenerøret på, men den demperen burde være bevegelig, kanskje bortimot 30mm , eventuellt uniballs både vertikalt og horisontalt på samme brakett, eller noe med ei sterk fjær.

 

k.volden

Link to comment
Share on other sites

500bar ved 1000grader :lol: :lol: :lol: jeg jobber med bygging og testing av utstyr til olje industrien. ikke en gang ved optimal temp og nitrogen trykk ville 2mm 304 rør tåle det trykket <_<

 

da står det helt feil i mine bøker her.

 

jeg tar muligens feil, du som jobber i oljeindustrien tar vel teknisk data på rustfritt lett...?

Link to comment
Share on other sites

Den er vel ikkje så enorm (så hu sa jentå) men med vekt av downpipe og alt så blir det jo noen kilo, så får vel prøve å få til et slags oppheng, men som du sier, så et oppheng med lite vandring vil vel bare skape mer spenninger i godset.

Link to comment
Share on other sites

det skal jeg ordne. lyst til å trykke grenrøret også kanskje? jeg har alt utstyr tilgjengelig på land. lage flenser er fort gjort. 500bar...

Link to comment
Share on other sites

det skal jeg ordne. lyst til å trykke grenrøret også kanskje? jeg har alt utstyr tilgjengelig på land. lage flenser er fort gjort. 500bar...

ja, det kunne vært intresant det ja, blir jo litt værre med å få varmet det opp, men går jo å prøve i rom temperatur også.

 

 

Den er vel ikkje så enorm (så hu sa jentå) men med vekt av downpipe og alt så blir det jo noen kilo, så får vel prøve å få til et slags oppheng, men som du sier, så et oppheng med lite vandring vil vel bare skape mer spenninger i godset.

ja, har sett noen oppsett med grove flattjern som støttestag, men det forværrer det nok så lenge det flatjernet ikke rekk og varme seg opp like fort som grenerøret og vil da prøve å holde igjend så det ikke greier og bevege seg, da ender det med store lange sprekker.

har sett noen turbo dempere som så greie ut fra produsenten Bailey. passer kanskje ikke rett på, men med litt modikasjoner så går det.

volden

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan svare?

det er vanskelig å komme med noen konkrete tall på hvor mye tidligere turboen kommer, det kommer an fra til motor til motor og oppsett.

det er alltid vanskelig å kjenne å se sånne forskjeller , men jeg vil anta vis man har satt opp en motor i bremse benk med std manifold, og bremset et pull , og lagret turtall kurvene, så skiftet til grenerør deretter bremset igjend, kunne man fått en forskjell på 200-500rpm raskere respons, dette er noe jeg ikke har selv utprøvd.

Link to comment
Share on other sites

"kunne man fått en forskjell på 200-500rpm raskere respons, dette er noe jeg ikke har selv utprøvd.)

 

hvordan kan du si det da viss du ikke har prøvd det ut.?..og 200rpm er da ikke spesielt mye raskere da...

men ja..eg syns personlig disse grenrøra ser bra ut eg.skulle gjerne hatt et.men får ta det i en anna omgang.

Link to comment
Share on other sites

"kunne man fått en forskjell på 200-500rpm raskere respons, dette er noe jeg ikke har selv utprøvd.)

 

hvordan kan du si det da viss du ikke har prøvd det ut.?..og 200rpm er da ikke spesielt mye raskere da...

men ja..eg syns personlig disse grenrøra ser bra ut eg.skulle gjerne hatt et.men får ta det i en anna omgang.

 

 

jeg sier det fordi det er den merkbare forkjellen jeg kun se å høre ved testing i bil.

 

som sakt er noe jeg antar , ikke noe konkret fakta , må testes i bremse benk for å få 100% ærlig svar.

Link to comment
Share on other sites

Torpecossie, turboen kommer litt høyere og lenger bak enn orginalt, må nok skjøte på downpipen litt for å komme ned, samt korte den inn litegrann rett før den går inn på turboen for å få klaring til torpedoveggen.

 

Asil, var en lang tråd det der, kan du ta en kjapp oppsummering?

Personlig monterte eg denne for å få fysisk plass nok til turboen min, ikkje for mer effekt i og for seg. ble romslig og fint på alle måter slik den ble plassert nå.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...