Jump to content

Bytte Av Stabstagsforinger Foran


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Er det noen her som har byttet sine stabstagsforinger? Det vil si disse som sitter på et noe grasalt trangt sted ved hjulet. Mine er gåene, og jeg må bytte de, helst veldig fort. Jeg prøvde for litt siden å spraye WD40 på dem, og bruke en fastnøkkel, men de satt som pokker enda. Når jeg gjorde dette, senka jeg ikke ramma eller noe som helst, tok bare at hjulet og prøvde å skru av foringene..

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

måtte løfte opp bilen på jekk ja, ta av hjulet og skru av 1 skru som forstillingen sitter i ( 1 på hver side)

 

måtte gjøre dette fordi den nederste skruen som holdt fast den ene foringen, var ca 3.5 cm lang, og fikk ikke den helt ut fordi den gikk i mot ramma på en måte..

Link to comment
Share on other sites

måtte løfte opp bilen på jekk ja, ta av hjulet og skru av 1 skru som forstillingen sitter i ( 1 på hver side)

 

måtte gjøre dette fordi den nederste skruen som holdt fast den ene foringen, var ca 3.5 cm lang, og fikk ikke den helt ut fordi den gikk i mot ramma på en måte..

Så du holdt altså oppe bilen på vanlig måte på jekk, og senka forstillingen uten å støtte opp med noe under eller hvordan gjorde du det?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

DSC01980.jpg

 

Her ser du bildet av stabstagsforingen. Det er den foringen som har det staget til høyre igjennom seg og sitter ganske trangt til.

 

Så hvis jeg skrur av de 2 skruene til hjelperamma, vil den ikke dette ned da? den bare senker seg? eller må jeg støtte opp med noe under?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

der ja :) det er den samme foringen jeg måtte bytte, og jeg måtte ha forstillingen ja.. løsna den bare så den datt litt ned så jeg fikk skrudd ut den skruen som sitter nederst på foringen der..

 

hmm.. høres bare så altfor lett ut å bare bruke jekk og skru ut de 2 skruene.. Tror liksom at hele driten vil dette ned om jeg skrur av de 2 skruene som holder opp ramma

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

anbefaller løfte bukk til den jobben men :P

 

Jeg bytta mine mens den stod på 2 høye støttebukker..

Løsna litt på den skruen nærmest torpedoveggen og skrudde ut hele den fremste skruen.

Bretta opp bøylene og fjærna foringene og satt inn de nye.

Så var det bare å brette bøylene på plass igjen-lettere sagt enn gjordt men det går :rolleyes:

Slipper det med å løsne ramma litt, men det kan ta litt ekstra tid hvis bøylen er vrien å bøye tilbake <_<

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

bare for å gjøre det enkelt; Det er snakk om indre stabilisatorstag foringer foran.. ;)

Må bytte disse på min bil både foran og bak, men ikke kommet så langt enda. Men når du løfter opp bilen, sett den på ett par støttebukker, så har du jekken fri til å løfte ramma på plass etterpå, pluss at det er mye tryggere å jobbe under bilen da!

Selv blir jeg nok å gjøre dette i løftebukk på verkstedet og bruke girkassejekk på ramma :)

Men er det noen som vet hvor jeg kan få tak i polyurethan foringer til Mondeoen? Kollevold visste ikke når de kunne levere :(

Link to comment
Share on other sites

samme som fiesta. byttet dette på en på jobben. det jeg gjorde var først å bruke fastnøkel til å løsne skruene som holder foringen. så tok jeg å skrudde løs skruene på den ene sia ikke helt bare så di løsna og datt litt ned. på den sia jeg holdt på først skrudde jeg di helt ut. da holder den seg oppe, og detter ikke lenger enn at du klarer å få dette til :)

Link to comment
Share on other sites

samme som fiesta. byttet dette på en på jobben. det jeg gjorde var først å bruke fastnøkel til å løsne skruene som holder foringen. så tok jeg å skrudde løs skruene på den ene sia ikke helt bare så di løsna og datt litt ned. på den sia jeg holdt på først skrudde jeg di helt ut. da holder den seg oppe, og detter ikke lenger enn at du klarer å få dette til :)

aha.. kanskje jeg skal prøve dette.. men kan det lønne seg å bytte den bøylen og? fikk med den nemlig

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

burde senke ramma var det jeg prøvde å si. alt blir 10 ganger lettere

 

så jeg hadde forklart litt dårlig, skru løs skruene som holder ramma og ta di helt ut på den sia du holder på. så entrer du di der og gjør samme på andre sia og drar alt på plass til slutt. bruk latmann for å løsne disse.

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...