Jump to content

Startproblemer 2.9i '94


Fordzuki

Recommended Posts

Jeg har en 2.9i-motor fra en '94 Scorpio i min offroad-bil...

Denne...

 

 

 

 

 

 

 

 

Under kjøringen der..(Ikke akurat der fra bildene, men litt senere) kjørte jeg dypere uti gjørma enn planlagt og fikk gjørmevann inn i innsuget til luftfilteret.

Det resulterte i at motoren tok seg en slurp av myra...hostet litt og stoppet.

 

Skrudde av luftfilterslangene fra innsuget og dro i gasswiren så spjeldene ytterst i innsuget åpnet seg...og ut randt det sikkert en halv liter gjørme.

Renset med ei fille så langt inn jeg rakk...

Så skrudde jeg ut alle tennpluggene, og dro motoren rundt på starter'n.

Gjørmespruten sto over en meter i været ut av plugg-hullene...og jeg kjinnet til det ikke kom mer dritt.

Tørket ut av plugghullene og satte tilbake pluggene og så prøvde jeg å starte den.

 

Etter et halvt minutt på starter'n fusket den i gang igjen og motoren kom seg fort igjen og etterpå gikk den som ei klokke.

Kjørte så i flere timer med den uten noen tegn til problemer.

 

Nå har den stått et par uker hjemme på gården, og når jeg i dag skulle starte den vil den ikke fyre skikkelig.

Kan kjinne og kjinne...og den bare fusker og putrer mens jeg drar den på starter'n.

Av og til fyrer den, men den går bare på noen få sylindre...

Har ikke prøvd med startgass enda.

 

Har tørket og renset plugger kabler og i fordeler'n uten at det hjalp noe av betydning.

 

Når jeg skrur på tenningen så starter bensinpumpa en kort stund slik den skal gjøre og stopper igjen frem til man vrir nøkkelen videre for å kjøre starter'n, men har lagt merke til nå at pumpa ikke viser tegn til at det blir opparbeidet et trykk i bensinen før den stopper igjen.

Jeg mener at vanligvis så går pumpa en del tyngre det siste sekundet før den stopper igjen.

Det gjør den ikke nå lenger Pumpa viser ikke tegn til at det blir noe trykk-motastand, og jeg legger nå merke til at det strømmer mye bensin tilbake i i returen i tanken når pumpa går den lille runden sin.

Det har jeg ikke sett tidligere.

 

Det jeg derfor lurer på er, om det kan være en ventil eller noe som normalt skal være stengt der slik at det opparbeides et arbeidstrykk på bensinen før man drar på starteren....men som ikke lenger lukker seg riktig...og dermed at det ikke blir riktig bensintrykk inn på injection.

 

Kan dette være løsningen???

Kan det være at jeg har fått noe dritt et sted som saboterer den innretningen som skulle holde for så det blir et trykk i bensinsystemet?

I såfall...hvor finner jeg den så jeg kan åpne og sjekke/rense den...?

 

Evnt. andre ting jeg bør sjekke siden jeg har ga motoren smaken på myr...?

 

Gjenntar at motoren gikk som ei klokke i flere timer etter "drukningsulykken".

Edited by Fordzuki
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

På fuelrail'en har du en bensintrykksregulator som skal sørge for at dysene har riktig bensintrykk. Denne står helt i enden, før returen til tanken. Prinsippet er at pumpa mater på som en gal, og regulatoren slipper overskuddstrykket tilbake i tanken, slik at fuelrailen hele tiden har jevnt og rett trykk.

 

Akkurat hvordan denne bensintrykksregulatoren virker tør ikke jeg å forklare, da jeg ikke er helt sikker selv, men vann/gjørme som står ei stund med mye metall rundt seg resulterer jo ofte i at ting får et aldri så lite rustbelegg og "setter" seg.

 

Har du gnist på alle pluggene så blir jo neste skritt å se om du har bensin og evt. hvor høyt trykk du har. Husker ikke om det er noe uttak du lett kan koble til et manometer, eller om du må lure til noe selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror ikke jeg hadde satset mye på denne motoren, må jo se ut et lite ekorn har gått berserk med sandblåseutstyr inne i sylindrene dine..! :huh:

Neida...den motoren bærer ingen tegn til å ha blitt angrepet av hverken teremitter, ekorn eller sandblåsere...

Etter at den fikk nye plugger, fordelerlokk og rotor...så går den motoren som bare ffff....

 

Et lite klipp fra kjøring sist helg ved Gjerstadsladden 2007

 

http://video.google.com/videoplay?docid=6722085111774119457

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...