Fordxr4x4 Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Skiftet til vinterdekk i går men på siste bakhjulet fant jeg bare 3 av 4 bolter så da lurte jeg på om det er farlig å kjøre med det?
tuszi Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 kjørte med det på gamle escorten i 3 år elns uten noe problem verken med stål eller alu
janbanan Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 hahabytta dekk på mors bil i går.3 av 4 bolter på 3 forskjellige hjul.helvetes dekkverksted som trekte til mutterne for hardt. de klarte å ødelegge tre av "pinnene".
a.cosworth Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Kjørtemed 2 en periode jeg! Ikke noe problem, heller ikke problem å bytte de. -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Fordxr4x4 Posted November 3, 2007 Author Posted November 3, 2007 Er alu. Ja men da går det nok bra. Får ta det litt med ro for sikkerhets skyld.
Guest Kriz Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 koster da ikke så mye for en bolt da.. men å kjøre til biltema med tre bolter bør jo gå bra. bare se på citroen 2cv
Kverna Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 men ikke lovlig 3 av 4 bolter er ikke noe problem på eu.. Hvis det var det du mente med lovlig. Min fotoblogg
a.cosworth Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Det skal være et problem på eu kontroll. Fordi, det skal være '100%', det vil si, biler med 5 bolter, som mangler en, de har 125% - 25%, 100% som igjen da er ok, men på ford (4bolter) blir det 75% - skal være en feil. -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Kverna Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Hmm mulig jeg bare har vært heldig med sløve kontrollører Min fotoblogg
Guest Ford Gnomen Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Så bilen min kan mangle halvparten av bolta og fortsatt få godkjent? Er det på hvert hjul eller til sammen?
to far gone Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Så bilen min kan mangle halvparten av bolta og fortsatt få godkjent? Er det på hvert hjul eller til sammen? du må ha alle boltene for at bilen skal bli godkjent . merkelig at noen i det hele tatt vurderer og kjøre med bilen når man mangle bolter kjekt skulle man miste hjulet tullinger sier jeg HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
tuszi Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 har man fem bolter kan en mangle men med 4 må alle være der ved eu kontroll
Guest Ford Gnomen Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Syns det høres litt for drøyt ut at jeg kan mangle halvparten om jeg har 8 bolter...
tuszi Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 åssen bil har du da? er den regga som liten lastebil? er vel andre regler for det?
a.cosworth Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Stemmer, er som meg og tuzzi sier, på personbiler så vidt jeg vet. Det skal være 100%, om du har 5 bolter har du 125% ergo du kan godkjenne uten ene bolten. Ford - alle boltene skal være der for å godkjenne. '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
tuszi Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 hehe joda men mange verksted glemmer å skjekke dette. min gamle bil kjørte med 3 bolter på begge sider bak i 3 år uten noe stress
a.cosworth Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort ovenfor verkstedet, de hadde ihvertfall fått høre det. Tro det eller ikke, det er farlig med 3av4 bolter, men har gått fint med meg de gangene jeg har kjørt på 3. Men som sakt, billig på ford, 12kr eller noe, lett og bytte. -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
tuszi Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 mye rart som er farlig men dette har gått bra i 3 år og jeg bytta alltid dekka på bilen og dro til hardt og godt slik man skal ikke mulighet for at det slepper
BjørnV Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 har du 5 bolt og kjører med 5 bolter så er jo det 100 % ?? tar du av en og kjører kun med 4 bolter av totalt 5 så kjører du med 80% .. på en 5 bolts felg teller hver bolt 20% og på en 4 bolts felg teller hver bolt 25 %.. blir jo aldri bedre enn 100 %
ArneR Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 HERREGUD for en jalla diskusjon. Er vel bare å få i alle boltene det?? Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R
Guest Christiansen Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Stemmer, er som meg og tuzzi sier, på personbiler så vidt jeg vet. Det skal være 100%, om du har 5 bolter har du 125% ergo du kan godkjenne uten ene bolten. Ford - alle boltene skal være der for å godkjenne.Det syns jeg var et merkelig regnestykke, at det liksom skal gå ut fra en norm på 4...?Jeg var senest forrige uke borti en Mercedes med mangellapp pga 1stk manglende bolt på 5 bolts hjul. Jeg er rimelig sikker på at alle bolter skal være der for å fylle kravene, men at det kanskje blir praktisert anderledes av slappe kontrollører er jo en annen sak. Fikk feks med glans gjennom min bil med 2 knekte bakfjærer... Men om noen kan dokumentere at det er greit å mangle en av fem bolter, skal jeg være den første til å innrømme at jeg tok feil. Til trådstarter, sjangsen for at det går galt er veldig liten, men er det i det hele tatt verdt å spekulere i?
to far gone Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 HERREGUD for en jalla diskusjon. Er vel bare å få i alle boltene det?? enig skal man spare 20-30 kr på en bolt til hjule burde man miste lappen HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now