Jump to content

Recommended Posts

Posted

veit ikke hvordan abs`n vil takler det, for den driten reiv jeg ut så fort jeg kunne. men er det 4x4 det er snakk på her så bør du sa absolutt ikke ha forskjellig dekkdim foran og bak

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Posted (edited)

Dekkdimensjonen på 4x4 kan være forskjellig så lenge rulleomkretsen er cirka lik (+/- 0,15% går iallefall fint).

 

Har hatt forskjellig dim foran og bak på en vingebil jeg hadde uten noen problemer.

Edited by cbp

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Guest Erik Braseth
Posted

ABS-systemet ser på hvert enkelt hjul individuelt. Så det skal ikke være noe problem. Eneste man må være obs på er eventuell firehjulstrekk. Og det faktum at slikt ikke blir tatt godt imot av gutta som sjefer over bilparken i norge.

Posted

Har hatt forskjellig dim foran og bak på en vingebil jeg hadde uten noen problemer.

 

 

var vingebilen 4*4 da???

Posted

Har du 4x4 må rulle omkrets være lik foran og bak. Har du 2wd, har det ikke noe å si med rulleomkrets.

Er også lov med forskjellig størrelse foran og bak. Hjul på samme aksel skal være like.

Posted

senterdiffen får større påkjenning og dermed kan bli ødelagt. Og hvilke dim har du siden du har større bak enn fremme

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Guest Erik Braseth
Posted
Er også lov med forskjellig størrelse foran og bak.

Kjøretøyforskriften er ikke enig med deg.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
Posted
225/45 bak,215/40 fremme....<

 

det er ikke bra for senterdiffen da bakhjulene dine går saktere rundt enn fremhjulene. du bør bytte og egentlig bør vel senterdiffen sjekkes.. det bør jo forsåvidt de flestes senterdiff. hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted
Kjøretøyforskriften er ikke enig med deg.

 

 

jeg har 205/50-16 fremme og 225/45-16 bak på min wolf cosworth det er godkjent på orginale bbs/wolf felger

 

 

mvh

 

wolferen

Posted (edited)

(jeg har 205/50-16 fremme og 225/45-16 bak på min wolf cosworth det er godkjent på orginale bbs/wolf felger)

 

 

 

har du papirer på dette,i så fall hadde det gått an å få en kopi av det eller vognkort

Edited by bart
Posted
det er ikke bra for senterdiffen da bakhjulene dine går saktere rundt enn fremhjulene. du bør bytte og egentlig bør vel senterdiffen sjekkes.. det bør jo forsåvidt de flestes senterdiff. hehe

såpass...hm...jaja bilen blir vel stående i vinter!! hvorfor bør de flestes senterdiff sjekkes a?

Posted
såpass...hm...jaja bilen blir vel stående i vinter!! hvorfor bør de flestes senterdiff sjekkes a?

Fordi de er gamle og utslitte og fungerer neppe som de skal lengre...

Guest Dre Racing@
Posted

men jo mer slitt jo mer drar den bak ikke sant? :)

Posted

det virker sånn på min hvertfall fordi den hiver på ræva med ein gang før det begynner og skje noe framme;)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Guest Dre Racing@
Posted

min å, på vintersføre vel og merke hehe

Posted
det er ikke bra for senterdiffen da bakhjulene dine går saktere rundt enn fremhjulene. du bør bytte og egentlig bør vel senterdiffen sjekkes.. det bør jo forsåvidt de flestes senterdiff. hehe

 

kan dette ha noe med ristingen å gjøre? sikkert ikke,men finner fan ikke ut av det!!

Posted (edited)

Jeg forsøkte med 215/40 forran og 215/45 bak på min gamle 4x4 sierra cosworth....det var merkelig...merket godt at det var noe galt...

Det hele var i tåka fra min del...og kan vel si det var ei tabbe fra Dekkmann også...da han fant ut at 215/45 gikk i fjærskåla forran.(med det innpresset som var på mine TSW Hockenheim-felger)

 

Det var som om hele bilen vridde seg med rompa når jeg skiftet fil på motorveien...i vanlig svinger merket jeg ikke. Dro tilbake etter 30 min, og da sto han og ventet på meg i portåpningen.... :P ...Han skjønnte det idet jeg dro at det ville gå dritt...satte på 215/40 rundbaut og problemet var borte...

 

Det er viktig å tenke på at selv om et dekk har 50 profil på et 225 bredt dekk, er det ikke samme rullediameter som på et dekk med 215 bredde...så...

Hvis man har 225/45 bak, og 205/45 forran, kan det hende at rullediameter er "lik"....men jeg er ikke sikker på hvordan dette er, og hvordan man regner ut...

 

Profilen er et forhold mellom bredde og høyde på dekket har jeg blitt fortalt....skal finne ut mer...

 

Peder

Edited by Peder`n
Posted

profilen er en prosentandel av bredden på dekket.

 

225/45 og 205/45 kan da altså ikke ha samme rullediameter.

Cosworth!

Guest Erik Braseth
Posted
jeg har 205/50-16 fremme og 225/45-16 bak på min wolf cosworth det er godkjent på orginale bbs/wolf felger

mvh

 

wolferen

Det er jo bare velstand. Wolf har vel typegodkjent bilen med forskjellig dekkdim foran og bak og da står det også i samme paragraf at det er tillatt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...