Jump to content

Fikse bulk


Guest theend

Recommended Posts

Morn.

Har fått en liten bulk på bakdøra. Den er ikke så grov, men dog synlig på min ellers så strøkne bil ;(

Ser ut som en bulk man får når man trykker på døra/taket osv og så "spretter" det ut igjen, men nå har det da altså ikke spretti ut igjen :angry:

Det er ikke noen sprekker i lakken eller noe lignenede.

Så, såvidt jeg ser det er det to muligheter, om jeg har flaks å slipper å fikse bulken med lakk og sparkel osv, nemlig og enten skru av innerpanelet og prøve å dytte ut bulken, eller å kline på en feit sugekopp eller noe lignende og "dra" den ut igjen.

 

Tips, forslag? Anbefalt metode?

Burde lakken /karosseri være varmt? Er jo temmelig kjølig nå til dags...

 

Setter stoor pris på svar

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

På gamle bilen hadde jeg en bulk i døren. Denne fikk jeg ut ved å ta av innerpanelet og banke den forsiktig ut.

En kunne ikke se denne bulken etterpå.

 

Du må nesten bare prøve. Noen ganger går det, andre ganger ikke. I verste fall må du frem med sparkelet

 

Lykke til!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

ny bil? veit enkelte karossverksteder har noe de kaller smartfiks eller no.. bruka de på bilen te 2qute engang, og det funka greit det! Kort sagt: Limpistol, og "knocker" i mindre format seff! og plastplugger som du lima inntil / over bulken.. og dra ut! vips! litt polering, BORTE!

Link to comment
Share on other sites

sierra 92' modell.

Så den er vel ikke akkurat ny.

Men det er ikke så lenge siden den hellakkert.. 3 år siden tror jeg.

SÅ lakken er jo ny i det minste.. ;)

Fikk noe lignende på en annen sierra, men dea ble "knekk" i karosseriet og sprekk i lakk osv, den sto ikke til å redde ved banking bakfra..

Men, får høre litt rundt, penga tyter jo ikke ut av lomma heller, så jeg hadde håpet å sleppe verksted i første omgang.

Men må man, så må man seff.

Link to comment
Share on other sites

Og, et par spm til.

Er temnperatur på karosseri relevant?

Hvor får man evt skaffet utstyr til å feste på karosseri til å så dra det ut, som tidligere beskrevet i et svar her...

 

Takk for svar btw!!

Link to comment
Share on other sites

vil ikke metallet strekke seg litt når det blir bulka og litt til når bulken blir forsøkt retta ut slik at det blir umulig å få det glatt

Link to comment
Share on other sites

jeee!!!

 

Fikk dytta'n ut :)

Å gud, hvor det redda dagen.

Bust, ville vel kanksje tro det, men var jo bare "dytta" litt inn, ingen knekk eller lignende i alkk eller karosseri..

Men men, no vil eg færa på autofilmesse.

Link to comment
Share on other sites

Guest RSfreaken

Spørs seff hvor stor bulken er,men det du kan prøve er: få bilen inn i en hall garasje,skru av dør trekket.Finn en tre klosse eller no som er større en bulken.

 

Hvis du har en varme pistol er d det beste.varm opp bulken (området rundt) IKKE så varmt at lakken smelter !!! Prøv og press den ut ( for hånd )med klossen.Hvis det ikke funker så prøv med en hammer og slå på klossen eller brekk med noe (prøv og finn midt punktet på klossen og bulken når du gjør dette).

Da burde den komme.Er du heldig da så spretter den ut igjen.Er du uheldigså har stålet strekt seg såpass at den må sparkles/rettes etter du har fått den ut igjen.Hvis du ikke greier det med klosse eller annet rette utstyr må den trekkes ut me sveis trekker etc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...