Jump to content

abs bremser


viggo

Recommended Posts

noen som har oppskrift på å lese ut feilkoder på abs systemet ? og oversikt over feilkodene samt sletting av desse?

dette gjelder sierra cosworth 92mod 4x4, men det er muligens likt på sierra av samme årgang?

Eller har noen tips til hvor de mest vanlige feila er?

Har målt sensorene (ok) og abs pumpa går når den skal, ingen av sikringene er gåen..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

PICT4087.jpg

 

Hvordan måle sensorer

 

Jeg bruker å finne fram abs-hjernen, koble fra denne og dytte pinnene fra multimeteret ned i hver sensors respektive punkter og kjøre en tur. Mye enklere, spesielt hvis du har problem med at abs-lampa lyser av og til. Da kan du prøve å gjennskape situasjonen der abs-lampa ville lyst og så se på multimeteret om spenningen fra noen av sensorene forsvinner.

 

*edit: akkurat denne guiden er for den gamleste av teves systemene som ford brukte. Vet ikke hva som er brukt på din bil, men på scorpio ble det byttet system rundt 1992.

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

takk for tips, det var dårlig med volt foran, spesielt dødt på venstre side, så var det "bare" å ta ut sensoren å se hvordan det ser ut der da.. :blink:

 

hmm, går ut fra at de liksom bare skal trekkest rett ut ?

Edited by viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke vits i å ta ut sensoren før du har klar den nye som skal i.

Er så og si umulig å få ut abs-sensorer uten å ødelegge de ;)

Ja, de skal "bare" trekkes ut. Må løsne skruen som står på de bare. 8 eller 10mm.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

var ikke lett å løsne nei. det skal vel bli vanskelig og finne bruktvare og da? kosta 1800- pr stk på ford.. og jeg må ha to :wacko:

skal vere like på alle 4x4 sedan, noen som har etpar brukte?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Alle jeg har løsnet på sierra har jo bare vært og dra rett ut.. Har ikke trengt og bruke noe annet en fingra til og vri dem ut men er jo altid stor forskjell fra bil til bil. Alle andre merker jeg har byttet sensos på måtte dem borres ut..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hvis dere ikke klarer å få ut abs-sensorene uten å ødelegge de så gjør dere noe feil. Såklart kan de ha satt seg litt på 20 år, men har aldri hatt problemer med det jeg.

 

Dessuten har jeg dårlig erfaring med å måle spenning ved å dreie hjulet for hånd. Enkleste er å kjøre en tur mens man måler.

 

Hvis du bare mangler spenning er det ikke sikkert du trenger nye. Prøv å få overflata sensoren ligger imot på navet helt slett og sett den inn igjen. Det kritiske er avstanden fra sensoren til abs-ringen. For stor avstand og det induseres ikke spenning. Hvis dette ikke funker (prøv gjerne 2-3 ganger) så kan det være verdt å prøve en brukt sensor fra hugger elns. Dyrt nok det også, betale vel ca 100kr stykket sist jeg plukket med meg noen.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde bilen på løftebukk når jeg målte ,testa både på første og andre gear for sikkerhets skyld :) , den venstre sensoren ga ingenting, og den høyre ga nesten ingen ting, sensorene bak var helt topp.

jeg får vridd sensorene en halv cm sideveis,men ut ville dem ikke, så jeg dynka med godstoff innmed kantene, og får prøve på nytt i morgen.

sensorene fra scorpio passet ikke sa de på ford, kun sierra sedan 4x4.

jeg sjekka med den lokale hoggeren, samt 3 av hugger databasene, og en diger svensk database. men det var ingenting til 4x4 og finne..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Gå på huggeren og ta fra Scorpio, pleier alltid ta med noen visst jeg finner, pleier ikke koste noe som helst her

har du prøvd om sensorene går om hverandre fra 2wd - 4wd ? at ford sier dem er forskjellige behøver jo ikke bety annet enn at de har ulike delenummer, kan jo være de går å bruke alikavel...?

 

de som står på min går hvertfall ikke an å få av.

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Sitter ikke disse skrudd med M6 skrue?

Gjorde det på den ene sierran min.

joda, kun en m6 skrue som holder de. men 15 år med litt rust og korrosjon griper fast og... :)

 

noen som vet hva som er forskjell på sensorer til 2wd og 4wd ?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

sensorene er like på alle fordmodellene som har samme abs-system. Du må bare finne ut hva din bil har. Teves mkIV eller mkII var det vel som ble brukt. Husker dessverre ikke hva som er hva.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...