Jump to content

Rå Escort Cosworth


RS|Stian

Recommended Posts

Vel, nå har jeg vært å kikket på bilen, og jeg kan si at den hvertfall ikke er verdt 249tusen, og heller ikke 230tusen som selger måtte ha. TG selger bilen for en kunde, og det var han jeg møtte og pratet med også. Han hadde nettopp mista lappen og det var derfor han ikke hadde fått den ordentlig i stand, mao. fått på nye dyser og optimalisert/justert den skikkelig. Men han hadde venta å få ut ca. 4-450hk med nye dyser. Alt som var gjort med motor og trimming hadde blitt utført av Ruud Motorservice på Darbu, men siden eier tydeligvis ikke hadde så mye peiling fikk jeg egentlig ikke noe god info om hva som var gjort. Motoren var visstnok åpnet og overhalt med mye nye deler. Spurte om f.eks hva slags toppakning det satt på den (for å sette han litt på prøve), og da fikk jeg et litt nølende svar som 'nja, den er kjøpt på Ford da, originalt og greier'.

 

Når jeg ringte TG forrige lørdag for å avtale visning fikk jeg beskjed om at den skulle vaskes, poleres og sånt, men det hadde tydeligvis ikke skjedd når jeg så på den i dag. Bilen var møkkete, lakk hadde begynt å flakke av på bakspoileren, antydning til rust nede langs ruta på bakluka, jekkehullene foran hadde tydeligvis ikke blitt brukt for kanalen var klemt sammen på begge sider. Bagasjen var stappa med stereo og basskasser, interiøret var forsåvidt greit men det var vanskelig å se pga. søppel og deler som lå slengt på gulvet og i baksetet. De gitterne som man ser i frontfangeren, der tåkelysa skal være, var mekka til med noe engangsgrillnetting fra Biltema eller Torshov. Frontfangeren var også litt kappet i for å få plass til IC'en, og dataspruten (forøvrig Haltec) kunne man slå på ved å trykke på tåkelysbryteren.

 

Men jeg fikk kjørt en liten tur med bilen da, forutenom at den gikk dårlig på tomgang gikk den forsåvidt helt greit. Satt dårlige helårsdekk så det slapp fort kan du si, men ellers tight og fin å kjøre samt gode bremser.

Link to comment
Share on other sites

Sier jo litt om selger når de viser fram en møkkete bil full av rot også da... Dårlige greier. Ut i fra reg nr og dømme så er dette en bil Alexander Paulsen har tatt inn en liten stund etter min.

Kappe frontfanger for og få plass til intercooler bør jo være totalt unødvendig når det finnes så mye tilgjenglig som passer rett på. La også merke til "RS500" grom nettingen i fronten ja, ser ikke bra ut. Uorginalt bremselys i vingen bak også, kansje hele vingen er uorginal? Var det ikke noe rust rundt tanklokk?

 

Du har ikke noen bilder av motorrom og vise fram da? Nysgjerrig vet du...

Link to comment
Share on other sites

Eieren hadde hatt bilen i ca. et år og den er importert fra Sveits. Stussa litt når jeg så bremselyset i vinga jeg også, tenkte at det måtte være noe uoriginalt - fikk en anelse av at den var i glassfiber når jeg så flakkingen og kjente/klemte på den. Var faktisk ikke noe rust rundt tanklokket, men det var en liten rustskade ved ene hjulbuen bak. Tydeligvis noe som har vært borti der men som ikke har blitt fiksa, derfor har det begynt å ruste. Har ikke noen bilder av motorrommet desverre, men det var nye typen motor, den uten tennpluggkablene på toppen. Blei forresten også litt overrasket over hvor tettsteget kassa var, men det var originalt fikk jeg høre. Trodde bare ikke den var såpass kort mellom gira på Escos.

Link to comment
Share on other sites

Fikk deg ihvertfall en tur med escos ;) Håper savnet meldte seg... Utrolig at slikt kan bli priset til 245000NOK, spesielt med tanke på Wolfen som ble solgt 259000NOK denne uken :o Ser frem til neste test :lol:

 

Hvordan var det med rust i batterikassen?

 

Skulle kanskje delt denne tråden i to slik at ikke noen forveksler bilene :)

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

Hm ¨forsikra ein escort cosworth er ikkje noe problem.

Eg er 21 år, kun start bonus fekk forsikring på dagen då eg kjøpt min escort cosworth.

Pris: 6000 kr med delkasko hos Gjensidige:)

Edited by gausen
Link to comment
Share on other sites

Så det var liten turbo Escort ja. Rart den har stor turbo speil da, la du merke til tanklokket eller?

Skrev jeg ikke noe om tanklokket i forrige innlegget mitt? Eller var det noe annet du tenkte på kanskje?

 

@Helge: Ja, det var faktisk veldig artig å prøve en Escos. Har kun prøvd Sierra Cosworth 2wd og 4x4 før, så det var endelig på tide egentlig :) Han mente bilen var verdt hvertfall 230tusen siden han hadde påkostet motor over 100tusen, men spør du meg er den kanskje verdt 180tusen. Kikket ikke så nøye i batterikassa så kan ikke uttale meg om det var noe rust der eller ikke. Nå satt det noe dårlige helårsdekk på bilen og siden det var glatt i går spant det rimelig greit, men det var ålreit å kjenne at det trakk mer bak enn foran under pådrag :D Er det 36/64 på Escos også?

 

@gausen: Hmm, ser ut som må jeg presse på Gjensidige litt her siden flere her har fått en god forsikringspremie på Escos. Jeg er 24 år og har 40% bonus.

Link to comment
Share on other sites

@Helge: Ja, det var faktisk veldig artig å prøve en Escos. Har kun prøvd Sierra Cosworth 2wd og 4x4 før, så det var endelig på tide egentlig :) Han mente bilen var verdt hvertfall 230tusen siden han hadde påkostet motor over 100tusen, men spør du meg er den kanskje verdt 180tusen. Kikket ikke så nøye i batterikassa så kan ikke uttale meg om det var noe rust der eller ikke. Nå satt det noe dårlige helårsdekk på bilen og siden det var glatt i går spant det rimelig greit, men det var ålreit å kjenne at det trakk mer bak enn foran under pådrag :D Er det 36/64 på Escos også?

 

@gausen: Hmm, ser ut som må jeg presse på Gjensidige litt her siden flere her har fått en god forsikringspremie på Escos. Jeg er 24 år og har 40% bonus.

ja det er 36/64 på escort cosworth også

 

det er avhenig av hvor du bor i landet når det gjelder forsikring så at noen har fått bra pris gjør det ikke en automatik i at du skal få det også, er mange forhold som spiller inn, den forsikrings praten ang disse type biler kommer aldri til og ende, alltid en som føler det urettferdig når enn som bor 70 mil unna har fått en bedre pris

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

Skrev jeg ikke noe om tanklokket i forrige innlegget mitt? Eller var det noe annet du tenkte på kanskje?

Tenkte på type lokk, liten turbo skal stort sett være levert med annen type enn stor turbo Escort... ;)

 

tomnsr, du får ikke lån med pant i en så gammel bil uansett. Er vel 12 år som er maks grensen når bilen skal være nedbetalt.

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
tomnsr, du får ikke lån med pant i en så gammel bil uansett. Er vel 12 år som er maks grensen når bilen skal være nedbetalt.

Jo det lar seg gjøre! Er flere som tilbyr slike lån nå om dagen!

Link to comment
Share on other sites

Uansett, hvis du har lån på bilen må du ha full kasko. Forsikringsselskapet vil ikke risikere at du smeller bilen totalt og at du da ikke har noe bil som har verdi lengre.. Da risikerer jo de å ikke få noe penger hvis du ikke f.eks klarer å betale lånet ditt. Er bilen hel tar de jo den hvis det blir problemer.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på type lokk, liten turbo skal stort sett være levert med annen type enn stor turbo Escort... ;)

Ahh, jeg forstår. Sorry men la ikke merke til akkurat det. Det er det med lån som egentlig er hovedproblemet. Har man ikke rundt 20-25% i egenkapital får du så og si ikke lån uansett hvor du spør. Husker jeg kontaktet Elcon når jeg vurderte å kjøpe en Escos i fjor men da var kravet at jeg måtte ha 25% egenkapital. Hvis det i det hele tatt er noen som tilbyr slike lån, typisk forbrukslån, så er renta deretter. Skal jo gjerne leve litt ved siden av også :P

 

Jeg fikk forøvrig spørsmål fra Gjensidige i dag på tilbudet jeg mottok fra dem i forrige uke, om jeg hadde vurdert tilbudet og kommet opp med noen konklusjon. Litt irritert svarte jeg tilbake at ja jeg hadde vurdert tilbudet men kom fort frem til at drøye 20tusen i forsikring i året ikke var noe jeg kunne leve med. Jeg sa også at det virker som det er personavhenig om hvilken forsikringspremie man får, men det fikk jeg jo ganske så klart svar på at slik var det hvertfall ikke hos Gjensidige - MY ASS :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Uansett, hvis du har lån på bilen må du ha full kasko. Forsikringsselskapet vil ikke risikere at du smeller bilen totalt og at du da ikke har noe bil som har verdi lengre.. Da risikerer jo de å ikke få noe penger hvis du ikke f.eks klarer å betale lånet ditt. Er bilen hel tar de jo den hvis det blir problemer.

 

 

Man kan ta lån på bil, opptil 100 000 uten å måtte ha pant i bilen... Billån over det, så må det være pant i den, om ikke bilen er verdt myye mer...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...