Jump to content

Nykking og tap av kraft


Guest Zollo

Recommended Posts

Hallo,

 

har en Mondeo 93 med 2.0 l motor. Det som har skjedd etter at pappa lånte, tror han kjørte den litt hardere enn det jeg bruker å gjøre, er at den går veldig dårlig. Spesiellt når den begynner å bli varm merkes det. Når man kommer over 2000rpm så nykker den, man høre en slags suse lyd og det virke som den holder igjen. Har prøvd å lokalisere hvor den suse lyden kommer fra, men klare ikke å finne stedet. Men det virke som om det kommer fra baksiden av motoren under den siste svarte boksen fra luftinntaket, hva er det som er under der egentlig? Kan det være noe pakkning som er blåst der? Har banket på katalysatoren, men den gir ikke noe lyd fra seg, vet at det ikke betyr at den ikke er tett. Men hvis feilen kommer av tett katalysator, burde ikke denne suse lyden da komme fra forsiden av motor hvor eksosmanifoilden ligger? På forhånd takk :)

 

Zollo

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun

På den svarte boksen rett bak toppen som du sier (siste boksen etter luftfilter osv) skal det være en eller to O-ringer som tetning ned på innsuget. verdt å sjekke? høres hvertfall ut som falskluft synes jeg... frem med startgassen og spray rundt slanger og rør, gjerne i skjøter osv, mens bilen står på tomgang. ruser bilen opp automatisk = falskluft. lykke til og post ut svaret om du finner det :)

Link to comment
Share on other sites

Går en vakumslange inn på den svarte boksen/plenum på enkelte modeller. Det kan jo være denne som har hoppet av.

 

Ellers så sitter det en eksostransduser på torpedoveggen med to vakumslanger som hopper av hvis katalysatoren tetter seg, men hvis jeg ikke husker feil sitter den mer på andre siden av motorrommet. Grå sak på ca 4-5x 7-8 cm

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Min katelysator gikk tett for noen måneder siden. Jeg tok den bare av og slo til innholdet med skaftet på en sopekost. Da katelysatoren var hul, så monterte jeg igjen. Fikk litt mer klanglyd, den fjusker litt på lavt turtall når den er kald, men "effekten" kommer 2-300rpm enn det den gjorde før.

Da kan ikke slangen min ha hoppet av?

Link to comment
Share on other sites

Skal få sjekket de tingene ikveld, så skal dere få tilbakemelding. Selvfølgelig har det snødd 10cm i natt og det snør fortsatt:( Men hva kan være årsaken at den går bedre når motoren er kaldt, har det så mye å si om han trekke inn frisk luft kontra den varme luften i motor-rommet?

Edited by Zollo
Link to comment
Share on other sites

Blir først ikveld at jeg for sjekket et, endelig har snøfallet gitt seg. Men har merket det idag enda mer, at ved varm motor så driver han å nøkke og holder igjen. Er det pga at da trekke han inn varm luft?

Link to comment
Share on other sites

Da var T-Stykket byttet den som sitter under coilen, hadde håpet det var den men nei. Han går litt bedre men suselyden er fortsatt, og han holder igjen på krefter:( Skal skru av den siste svarte boksen imorra, så for man se. det tipset med startgass, det er ikke fare for at noe går i lufta?? Er litt forsiktig til startgass etter at luftboksen på scootern knekte tre metallfester og fløy 10m i lufta:)

Edited by Zollo
Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun

aldri hatt noen "opplevelser" med startgass nei.. bilen vil kun få en høyere tomgang om gassen blir trukket inn -> vakuumlekkasje ett sted...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg muligens funnet feilen:) Den ene vakum slangen som skal sitte den eksos tilbakeførings saken som sitter ved torpedoveggen er løs. Men den har ikke løssnet ved den blanke saken, men den andre enden har løsnet. Hvor skal den sitte? Har prøvd å se i Haynes og en til reperasjon bok, men klarte ikke å finne noe. Er det noen som har et bilde hvor den skal sitte, det er den som er nærmest motoren.

Takk mazdafun, da vet jeg jeg kan bruke startgass med litt mer ro:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...