Jump to content

Miljødebatten!


HPL

Recommended Posts

http://www.bt.no/klima/article478415.ece

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatru...hp?artid=509917

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article3285034.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/17/524090.html

 

Blir gamle dieselbiler fra 80-90 tallet mer miljøvennlig om dieselprisen går opp 10 øre?

Blir vi mer miljøvennlig av å kjøpe Co2-kvoter?

 

Dette miljøforliket var en direkte skivebom spør du meg! Om vi skal kutte såpass mye miljøgasser frem over, er ikke dette veien å gå.

NED med avgiftene på ny bil!

"Kompiskjøring" til jobben-flere i bilen.

Bedre veier, slik at tungtransport kan kjøre mer effektivt!

 

Et par enkle (men dòg dyre) forslag som vil gjøre nytten. De funker hvertfall i utlandet!

 

Diskuter saken her!!!

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt den der med å kjøpe kvoter i andre land for å utjevne vårt eget utslipp. Hvis vi betaler andre land for at vi ikke blir karbon nøytrale så må helt sikkert de også betale noen for at de ikke er karbon nøytrale. Blir bare penger som går rundt og rundt uten å havne på et vettugt sted.

Enig med HPL, få ned ny bilavgiften! Da hadde bilparken blitt flere år nyere og det hadde miljø norge tjent på.

Edited by Fresh|
Link to comment
Share on other sites

Politikkerene tar som vanlig enkleste utvei når de skal løse ett problem. De ligger ekstra skatt på meningmann. Hadde de satt opp vrakpanten til 10 - 20000,-, slik at vi hadde blitt kvitt noen av alle de gamle bilene med gammel utslippsteknologi som ruller på norske veier, så ser jeg for meg at vi hadde sett målbare resultat. Målet til politikkerene nå er å prøve å tvinge folk til å kjøre mindre bil. Det er fysisk umulig i Norge pga geografi, og manglende samferdsel i distriktene. For det er nettopp ditriktsnorge det går utover, da kollektivtrafikk ikke er ett alternativ som fungerer for vanlig arbeidsfolk som må på jobb om morgenen, og hjemigjen på ettermiddag.

 

Dette er såklart ikke ett problem eller tema for politikkerene som bor i tjukkeste Oslo, og har bil med sjåfør, betalt av staten!

Synes forøvrig det er positivt at de fokuserer på forskning på fornybar energi.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har problemer med å skjønne, er at de ikke går inn og støtter/pålegger tungindustrien å montere co2 rensing. syns de sa jeg, at det årlige utslippet for snøhvitfeltet var like stort som halve norske bilparken slipper ut gjennom ett år(tatt løst fra hukommelsen). hvorfor da pålegge oss vanlige folk unødvendige utgifter? helt enig med det som blir sagt over her, få ned avgiftene på nye biler.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Tror et bedre og mere effektivt veinett, samt nedsatte nybilpriser er det eneste som kan hjelpe på miljøet uten at det går hardt utover "mannen i gata".

men selvfølgelig blir dette en utgift for staten, og det vil dem som styrer ikke ha noe av..

statskassa må vokse enda mere vettu!

vi har jo ikke mange nok milliarder der nå :P

Link to comment
Share on other sites

Tror et bedre og mere effektivt veinett, samt nedsatte nybilpriser er det eneste som kan hjelpe på miljøet uten at det går hardt utover "mannen i gata".

men selvfølgelig blir dette en utgift for staten, og det vil dem som styrer ikke ha noe av..

statskassa må vokse enda mere vettu!

vi har jo ikke mange nok milliarder der nå :P

 

Har jo siste uka tapt 40milliarder på børsen av oljefondet så dette ser svart ut :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har problemer med å skjønne, er at de ikke går inn og støtter/pålegger tungindustrien å montere co2 rensing. syns de sa jeg, at det årlige utslippet for snøhvitfeltet var like stort som halve norske bilparken slipper ut gjennom ett år(tatt løst fra hukommelsen). hvorfor da pålegge oss vanlige folk unødvendige utgifter? helt enig med det som blir sagt over her, få ned avgiftene på nye biler.

 

Det kan nok være veien å gå å som du sier med å pålegge tungindustrien rensing.

Problemet er jo bare at det er vanlige folk som likefullt må betale for dette. For hvis industrien får enorme utgifter på rensing vil prisene på det de produserer gå rett i været = vanlige folk må betale mere for varene, eller så blir det så dyrt å produsere i norge at at det blir nedleggelse = vanlige folk mister jobben..

 

Når det gjelder bilavgifter så var jo de nye bensin/diesel avgiftene i miljøforliket forholdsvis moderate, er ikke så lenge siden det ble snakket om at bensin/diesel burde koste mellom 15 og 25 kr literen.

 

Det som irritrer meg mest med nybilavgiftene er at argumentene mot å senke avgiftene ofte går på at vi ville ødelegge miljøet hvis "alle" i norge kjøpte nye biler, fordi det vil bli enorme utslipp fra bilfabrikkene når bilene skal produseres.

Fakta er vel at politikerene har gjort seg så avhengige av bilavgitene at de ikke har råd til å senke prisene.

 

På verdens basis blir det produsert ca 70 millioner nye biler i året. I Norge selges det rett under eller rundt 100.000 nye biler per år. Om dette tallet skulle 3 doble seg til 300.000 biler årlig (alle ville jo ikke kjøpe ny bil, de ville jo fremdeles ha kostet endel selv uten avgifter) pga lave avgifter er det jo fremdeles en ubetydlig del av de 70 millionene som blir produsert :angry:

Link to comment
Share on other sites

eiger en av disse miljøsynder gamle diesel bilene som staten nå betaler 5000kr for men ser ingen vits i å levere den inn da du kan selge den til afrika for 15000,- ( den forenser sikkert mindre der)og en ny tilsvarende mijøvenlig varebil vil koste ca 200.000 og med økende renter på huset er det lite til over til å vere miljøvenlig, så en må nok berre spa fram de 300 ekstra i årsvgift 15mars IDIOT NORGE, å vere miljøvenlig gir også en sur smak i munnen når du ser de som bestemmer dette kjører skikkelige luksusmiljø syndere og reiser med helikopter/fly heile tida, blir nesten som rimi hagen når han snakker om måteholdenhet og grådighets norge mens han velter seg i penger sjølv,

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...