Jump to content

Basskasse i Sierra sedan


Ace_cossie

Recommended Posts

Heisann.. Er du redd for å bruke opp hele bagasjen til stereo?

Kan seriøst anbefalle bassworx kassene.. slenge inn 2x12" pioneer ts-w307d4 trur jeg de heter..

kanon lyd.. porta kasser.. finnes også i enkel kasser..

 

Torshov har disse kassene :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.. Er du redd for å bruke opp hele bagasjen til stereo?

Kan seriøst anbefalle bassworx kassene.. slenge inn 2x12" pioneer ts-w307d4 trur jeg de heter..

kanon lyd.. porta kasser.. finnes også i enkel kasser..

 

Torshov har disse kassene :)

 

Blir nok litt Customcustom her ;) Skal bruke hele bredda.. Er ikke noe glad i ferdigkasser... Men lurte på 2x12 et eller annet ja...Har skjekka litt rundt på nettet, å det virker som båndpass er bra i sedan...

Men Sierran er kanskje ikke så "tett" at det gjør noe....

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv 12" i min sedan. Alpine type R. Syns dem funker veldig bra i bilen. Har nå flyttet kassa over i bruks bilen min, en sierra 5 dørs coupe. å syns ikke det er mye forskjell på lyden i fra kassa i den bil og til sedan jeg hadde den i før.

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

utforminga på kassa og vinklene på elementene har endel å si og vilken vei du har elementene..

når det gjelder kassa så pass på at det ikke blir mye vinkler inne i kassa da dette reflekterer lyd og kan fort gi en hul eller rom lyd.

når jeg snakker om elementene så tenker jeg mest på vinkel opp/ned mot/fra hverandre mange som setter basserne mot hverandre og dette gir en bra effekt det spiller ikke så mye høyere men det virker som det slår mye (tyngre) selv ville jeg byggd de med helling oppover mot evt bassport og samtidig vinkla dem litt mot hverandre..

en kompis av meg har byggd en kasse der basserne står rett opp mot en avlang bassport i hatthylla dette gjir fremmover sveis delux hehe...

i sedaner blir fort bassen litt ullen pga hatthylla og div men dette kan løses med å sette en bassport i hatthøylla ta feks bare 2 korte som du vinkler litt fremmover i bilen dette gir en meget bra effekt uansett åssen kasse du bruker..

men du må teste deg frem så finner du ut hva du liker best men håper dette hjelper deg noe på vei..

Link to comment
Share on other sites

utforminga på kassa og vinklene på elementene har endel å si og vilken vei du har elementene..

når det gjelder kassa så pass på at det ikke blir mye vinkler inne i kassa da dette reflekterer lyd og kan fort gi en hul eller rom lyd.

når jeg snakker om elementene så tenker jeg mest på vinkel opp/ned mot/fra hverandre mange som setter basserne mot hverandre og dette gir en bra effekt det spiller ikke så mye høyere men det virker som det slår mye (tyngre) selv ville jeg byggd de med helling oppover mot evt bassport og samtidig vinkla dem litt mot hverandre..

en kompis av meg har byggd en kasse der basserne står rett opp mot en avlang bassport i hatthylla dette gjir fremmover sveis delux hehe...

i sedaner blir fort bassen litt ullen pga hatthylla og div men dette kan løses med å sette en bassport i hatthøylla ta feks bare 2 korte som du vinkler litt fremmover i bilen dette gir en meget bra effekt uansett åssen kasse du bruker..

men du må teste deg frem så finner du ut hva du liker best men håper dette hjelper deg noe på vei..

 

Jeg tenkte å bygge en kasse ca slik... Laga en kjapp tegning i paint :)

Har da tenkt 2 x 12 mot hverandre og bassreflexrør opp i hattehylla...

 

basskasse.jpg

 

Hvilket merke som kommer til å brukes vet jeg ikke, men jeg har lyst til å prøve Kicker S12 L7...

Har laga noen kasser før også. Men det var i Sierra combicoupe og diverse hatchbacks...

Edited by Ace_cossie
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

ikke det dummeste jeg har sett det der nei....

tror det kan funke meget bra i bilen din jeg :D

stå på du får fortelle meg hvordan denne kassa fungerer vist det er den du går for da hehe

Link to comment
Share on other sites

Eg mener helt klart at membrankasse er ABSOLUTT det beste alternativet i sedan. Da bruker du hele bredden og ved bruk av membrankasse så kan du ha 2x15" subber som slår fremover og som allikevel bruker veldig lite av plassen i bagasjerommet. Eneste som er veldig viktig er at det er helt lukket i bagasjerommet. Dvs at du må tette alle hull osv. AP membran er det beste å bruke til bil.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life
Eg mener helt klart at membrankasse er ABSOLUTT det beste alternativet i sedan. Da bruker du hele bredden og ved bruk av membrankasse så kan du ha 2x15" subber som slår fremover og som allikevel bruker veldig lite av plassen i bagasjerommet. Eneste som er veldig viktig er at det er helt lukket i bagasjerommet. Dvs at du må tette alle hull osv. AP membran er det beste å bruke til bil.

 

ja kansje det men for de som ikke bygger bassrace biler hehe er vel dette å dra det litt langt men for noen eller de som gidder er det sikkert helt greit.

jeg hadde gått for noe alla den tegninga hans den kassa vil jeg tro funker meget bra blir kansje litt stor men shit happens hehe

Link to comment
Share on other sites

Eg mener helt klart at membrankasse er ABSOLUTT det beste alternativet i sedan. Da bruker du hele bredden og ved bruk av membrankasse så kan du ha 2x15" subber som slår fremover og som allikevel bruker veldig lite av plassen i bagasjerommet. Eneste som er veldig viktig er at det er helt lukket i bagasjerommet. Dvs at du må tette alle hull osv. AP membran er det beste å bruke til bil.

 

Mulig jeg er dum nå... Men membran kasse ???? Forklar.... Samme som lukket kasse ??? Eller porta ????

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Neida, du er ikke dum i det hele tatt. Ganske få som bruker det merkelig nok. Ihvertfall som jeg vet om. jeg kjøpte membran og fikk gode tips fra mange ganger norgesmester i lyd, Skjalg Haug. I stedet for tett bakvegg i kassen din så monterer du inn en 3-4mm tykk stålplate som er perforert med mange hull slik at luften kommer lett gjennom. Så monteres membranen(ser helt likt ut som glava isolasjon, men oppfører seg på en annen måte) og den holdes på plass av enda en perforert stålplate. På denne måten "lurer" du elementene til å tro at det er en mye større kasse en det du egentlig har. Jo høgere du spiller jo mer komprimerer du membranen og den blir tettere og slipper mindre luft gjennom. Har bare et par bilder som viser litt.

 

Her ser du eg har begynt på kassen og du kan se membranen ligge på benken.

tn_gamle%20bilde%20(31).jpg

 

Her var det oppkobling av 2 stk soundstream ref 1000 og du ser hvor god plass eg hadde. Kassen er montert.

tn_gamle%20bilde%20(24).jpg

 

Her er fronten på kassen. Her har eg så smått begynt å kle den inn. Alle åpninger er fyllt med byggskum, gummiplater og treverk for å få bagasjerommet helt tett. Det er veldig viktig for at kassen skal fungere skikkelig.

tn_gamle%20bilde%20(30).jpg

Edited by ArneR

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Disse membran kassene var pouppulære på 90 tallet av den enkle årsak att datidens subber krevde enorme liter volum. Dagens moderne subber funker utrolig bra med kasse volum ned til 13liter og da er alt styret og ekstra jobben med en sånn membran kasse totalt bortkastet.

Å treffe på riktig motstand i membranet er vel omtrent like vanskelig som å få en elefant til å balansere på line :rolleyes:

 

To 12" subber montert skikkelig i en riktig utregnet bassreflex spiller garantert fletta av en sånn membran kasse både på dypbass og trykk.

Husker også de som drev med disse membrankassene slet voldsomt med att subbene ble veldig tungrevet.

Membran systemet blir brukt idag også,men da til fks 6.5" som blir montert på dashbordet i konkuranse biler og som bruker kun 2-veis front system. Men da er årsaken KUN for att de ikke har plass til vanlig trykk kammer kasse under dashbordet.

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

Disse membran kassene var pouppulære på 90 tallet av den enkle årsak att datidens subber krevde enorme liter volum. Dagens moderne subber funker utrolig bra med kasse volum ned til 13liter og da er alt styret og ekstra jobben med en sånn membran kasse totalt bortkastet.

Å treffe på riktig motstand i membranet er vel omtrent like vanskelig som å få en elefant til å balansere på line :rolleyes:

 

To 12" subber montert skikkelig i en riktig utregnet bassreflex spiller garantert fletta av en sånn membran kasse både på dypbass og trykk.

Husker også de som drev med disse membrankassene slet voldsomt med att subbene ble veldig tungrevet.

Membran systemet blir brukt idag også,men da til fks 6.5" som blir montert på dashbordet i konkuranse biler og som bruker kun 2-veis front system. Men da er årsaken KUN for att de ikke har plass til vanlig trykk kammer kasse under dashbordet.

 

Aaaah... Hmmm... Aldri hørt om... hehe... Menmen, man lærer så lenge man lever ;)

 

Men en skikkelig bassreflex sier du... Hmmm... Det hadde jo vært greit...

 

Hva trur du ellers om den båndpass kassa jeg har nevnt tidligere cossie power ???

 

Anders

Edited by Ace_cossie
Link to comment
Share on other sites

personlig liker jeg lukket kasse best,men bassrefleks kasser "bråker" mere :rolleyes:

båndpass kasser bruker jeg kun når bilene krever det får å i det heletatt få basstrykk inn i bilen,fks bmw e-36,mb 190 osv.

 

I sierra funker lukket kasse eller bassrefleks best.

 

Okei... Takker... Tenkte kanskje det var like ille i Sierra som i E36 jeg... Men Sierran er kanskje ikke så "tett".... Det gjør saken mye lettere. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å bygge en kasse ca slik... Laga en kjapp tegning i paint :)

Har da tenkt 2 x 12 mot hverandre og bassreflexrør opp i hattehylla...

 

basskasse.jpg

 

Hvilket merke som kommer til å brukes vet jeg ikke, men jeg har lyst til å prøve Kicker S12 L7...

Har laga noen kasser før også. Men det var i Sierra combicoupe og diverse hatchbacks...

 

 

 

 

denne planen din her funker knallbra..hadde det i første sedanen min. 2x 12" cervin vega og monoblokk på 1600watt i 2ohm..d var knall..

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
personlig liker jeg lukket kasse best,men bassrefleks kasser "bråker" mere :rolleyes:

båndpass kasser bruker jeg kun når bilene krever det får å i det heletatt få basstrykk inn i bilen,fks bmw e-36,mb 190 osv.

 

I sierra funker lukket kasse eller bassrefleks best.

 

Hvordan finner man ut hvor stor hvert av kammerene på båndpasskassene skal være ? ??? Det står som regel ikke antall liter i båndpass på dataarket til elementet...

Har E36 sedan som bruksbil og det var ikke møe trøkk som kom igjennom bakseteryggen der gitt....

 

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...