Jump to content

lednings tykkelse


Samatron

Recommended Posts

orginal kabel er vel 16mm2,men den er veldig kort så jeg hadde villa brukt 35mm2 vist du skal ha batteriet bak.

husk en kortslutnings sikkring ved batteriet bak,en automat sikkring på 200a er kjekt,da kan du kutte hele strømforsyningen på bilen med en liten håndvending. :)

 

Som en tyverisikkring ja...ikke dumt....en bryter er kanskje ikke dumt heller....så man slipper å kødde med sikring hver gang...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

må dette godkjennes av BT eller hvordan er reglene på dette området. Har lurt på det litt selv.

 

bare batteriet er skikkelig festet og sikkring er montert så er det overhodet ikke noe BT bryr seg om.

 

Som en tyverisikkring ja...ikke dumt....en bryter er kanskje ikke dumt heller....så man slipper å kødde med sikring hver gang...

 

Peder

 

kan selvsagt benyttes som tyveri sikkring også. På "dagens" automat sikkringer så er det en bryter innebygd,så det er bare å "løse den ut" når det trengs.

Link to comment
Share on other sites

ikke grovere en 35mm2 nei..? ^_^ tenkte å bruke 50mm2 fra batteriet til koblingsboksen, bare for å være sikker. har ikke gidda å rekne ut minums tykkelse, men stoler på deg jeg, å kjøper 35mm2 :)

 

er den automatsikringen fin som hovedstræmsbryeter? tenkte å bryte jordingskabelen med nato-bryter, men kansje ingen vits da. hvor selger de automatsikringer?

http://i6.photobucket.com/albums/y214/powe...verksted005.jpg. er detta en slik automatsikring?

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Om det er åpning inn i kupeen så er det ikke tillatt med syre batteri. Pga gasser som dannes når batteriet lades.

Det er nok også påbudt med sikring forran ved dynamoen. Like brannfarlig om det skulle bli brudd på isolasjonen og dynamoen pøser ut 90A....

Link to comment
Share on other sites

Om det er åpning inn i kupeen så er det ikke tillatt med syre batteri. Pga gasser som dannes når batteriet lades.

Det er nok også påbudt med sikring forran ved dynamoen. Like brannfarlig om det skulle bli brudd på isolasjonen og dynamoen pøser ut 90A....

 

det der er bare tull,finnes MANGE biler som har syrebatteri orginalt montert inne i kupe,audi,bmw,mercedes + flere.

Det står heller ingen plass i kjøretøy forskriftene att ladespenningen må være avsikkret,heller ikke att batteriet må være det.

ved eventuel kortsluttning på lade kabelen ifra dynamoen vil en diode i regulatoren ryke umidelbart så da vil den slutte å lade.

 

 

ikke grovere en 35mm2 nei..? ^_^ tenkte å bruke 50mm2 fra batteriet til koblingsboksen, bare for å være sikker. har ikke gidda å rekne ut minums tykkelse, men stoler på deg jeg, å kjøper 35mm2 :)

 

er den automatsikringen fin som hovedstræmsbryeter? tenkte å bryte jordingskabelen med nato-bryter, men kansje ingen vits da. hvor selger de automatsikringer?

http://i6.photobucket.com/albums/y214/powe...verksted005.jpg. er detta en slik automatsikring?

 

35mm2 holder i massevis.

Den automat sikkringen funker utmerket som hovedstrøms bryter.

sjekk dynabel.no de har disse sikkringene til en rimelig penge.

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

En som jeg kjenner skulle godkjenne en ombygd bil på biltilsynet og han fikk beskjed om at han måtte ha en kasse som batteriet lå inni dersom batteri skulle stå i bagasjen.dette gjelder da sef ikke bmw,volvo osv fordi disse bilene er typegodkjent med batteri i kupe/bagasjerom.men en gammel sierra er ikke det..

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

og husk på det at vis dere skal kjøre street leagl og batteriet ikke står på standard plass så skal det festes med 10mm stenger opp til den plata over batteriet. fikk selv erfart dette på løpet da jeg brukte org innfesting bakki sierran.

Edited by ford-racing

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

 

Trenger du ikke noe annet enn plastikk, kan jeg jo kjøpe det på Biltema..

Spiller vel ingen rolle om det er gelbatteri eller ikke. Er vel mest for å unngå kortslutning..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...