Jump to content

Lyset blir svarer når jeg spiller høyt


b1rken

Recommended Posts

Hei. Hadde lenge en 12 i bilen. Koblet til en kanal på en 2 kanals rockford forsterker, med kondensator.

Så fikk jeg meg en 15" som jeg koblet til den andre kanalen. Altså, hver av subbene fikk 225watt rms hver.

Merket ikke at lysene ble svakere eller noe slikt når jeg spilte høy bass, med mindre motoren ikke var i gang.

 

Idag brokoblet jeg 15" til forsterkeren. Slik at den får 450 watt. 12" er ikke koblet til lenger.

Men når jeg spiller høyt nå, så blir lyset inne i bilen svakere (ser det best på lyset i taket), og til og med hovedlyktene kunne jeg se på veien at ble svakere på de høye bass slagene.

 

Hva kommer dette av? Kondensatoren er 1 farad. Lysene ble aldri svakere når jeg hadde 12 og 15 på hver sin kanal, og da kom det jo like mye effekt ut av forsterkeren?

 

Det skal også sies at vi koblet fra strømledningene til forsterkeren og fra batteriet i bilen, da vi skulle teste med en annen forsterket. Men vi droppet dette, og koblet det tilbake. Så alt skal være likt som før. Kan det være at det er dårlig kontakt mellom kondensator og forsterker? Eller ledningen til batteriet?

 

-b1rken

Link to comment
Share on other sites

av og til aå er det sånn på min også, jerg vil ha det til at subberen trekker myyye mer strøm når du spiller høyt, så dvs at den lysene blir litt ujevnt når det går og hopper litt når bassen slår, og trekker seg litt inn igjen når du spiller. er det mye det er snakk om her ? eller bare litt ?

jeg tror nok det er batteriet ditt som ikke er stort nok. men hvilken tykkelse på ledningnen er det du har ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort er batteriet ditt? Har du prøvd å byttet til en større dimensjon med ledninger inn på dynamoen din? Sikker på at kondensatoren er lada? Koble vekk kondensatoren, og sett et batteri baki der og se da.

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

Nå står det ikke hvordan bil og dynamo bilen har og AH på batteriet,

Men hadde det samma i sierran en gang men dog 18"

og 600RMS Watts brokobla forsterker, med 1farad kondisator.

og Måtte bytte bateri i fra 60AH til 90AH. og da slapp jeg "disko" lysa

Og har du lada kondisn skikkelig?

 

Tipsa du kan gjøre for og få det "bedre"

bytt til et større batteri, og hold forsterker kabelen intil batteri eller lignens 12 volt kilde hele tiden.

test og spill høyt mens bilen står og går, og hold den ved ca 2500 RPM

Da skal denn spille bra.

du kan ogsåsnu den slikt at magneten peker ut og elementet slår inni kassa...

 

hvem kabel størelse bruker du?

Link to comment
Share on other sites

50 (husker ikke betegnelsen på størrelsen) kabel troor jeg, kan det stemme?

Kondensatoren følgte med bilen når jeg kjøpte den, og jeg har aldri ladet den eller gjort noe, den har alltid funket fint.

De blir ikke så jæævligt mye svakere, men det er slike ting jeg irriterer meg over.

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

Kablen skal være helt grei den.

Men tror at det kan være bateriet ditt, 1 farad= 1000watt, så det trenger sitt.

Den bruker jo opp alt strømmen også lader den seg opp igjen..

Så hør med en kompis eller noen andre om de har et større bateri du kan prøve.

skjønner at du iriterer deg over det, gjorde det selv i sierran...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...