Jump to content

Is turbo


Gridset

Recommended Posts

har nå såvidt fått i gang is-prosjektet mitt, og det jeg lurer på er hvor hardt jeg kan kjøre den? kjører på 0,3 kilo foreløpig uten tilleggsinnsprut. holder den såpass at man kan voldta den på turtallssperra osv?

 

så lurer jeg på om det er nødvendig med dumpventil? kjørte uten på prøveturen i går, når jeg slapp gassen så var det en liten "bremse lyd" fra turboen (garret t3), var ikke noe ulyd, men en behagelig susing. eneste problemet var en slange som blåste av, kan dette være pga mangel på dumpventil?

 

driver å fikser tilleggsinnsprut nå, og har planer om å bruke en audi s2 dyse som skal starte å sprute på 0,3 eller 0,4 kilo, noen kommentarer på det? :)

Edited by Gridset
Link to comment
Share on other sites

Dump er du ikke avhengig av å bruke nei. Det kan du igrunn velge selv.

Når det gjelder hard bruk og tilleggsprut, vil det være en stor fordel å ha en bredbåndslambda der du ser plandingsforholdet luft/bensin. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt det litt med ro før jeg hadde innsprut og lambda verdier på stell.

Link to comment
Share on other sites

Monter med termostat fra kollevold eller pedersensracing så olja ikke sirkulerer konstant gjennom kjøleren. Hvis du tenker plassering kan du feste den foran intercooler, nede i fangeren, eller oppe ved ett støtdempertårn. Da eventuellt med en slange som gir den friskluft.

 

Hvis det ikke var noen annen montering du tenkte på

Link to comment
Share on other sites

tenkte hovedsaklig på hvordan jeg skal få den "inn i oljeomløpet" hvis du skjønner? :)

 

 

en adapter mellom olje filter og blokka, så kommer olje filtre utapå adapteren igjen..

sjekke ebay for oil sandwitch plate..

eller kjøp fra kollevold eller pederesen som nevnt over..

 

ebay selges komplette mocal kit, med adapter, kjøler,slanger + koblinger..

Link to comment
Share on other sites

Det håper jeg da virkelig ikke.

Den der er ikke en sandwich for oljekjøler, men enkelt å greit for å montere givere til instrumenter. Den fra biltema vil ikke sirkulere olja gjennom kjøleren.

For å få olja til å gå gjennom kjøleren må sandwichen være "tett", dvs sende olja ut på ene sida og innigjen på den andre.

 

Slik skal den være:

 

571.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det håper jeg da virkelig ikke.

Den der er ikke en sandwich for oljekjøler, men enkelt å greit for å montere givere til instrumenter. Den fra biltema vil ikke sirkulere olja gjennom kjøleren.

For å få olja til å gå gjennom kjøleren må sandwichen være "tett", dvs sende olja ut på ene sida og innigjen på den andre.

 

det vil nok ikke sirkulere av seg selv nei, men med en termostatstyrt pumpe så virker det.. eller tenker jeg helt feil? ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

den fra biltema er nok ypperlig til oljetemp sensor,oljetrykk sensor og mulig uttak til olje på turboen.

koble oljekjøler på den vil absolut ikke fungere.

sandwich plate som nevnt her er tingen for oljekjøler...

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg et nytt spm her, hva skal oljetempen ligge på i bunnpanna? skaffet meg et adapter så jeg fikk skrudd giveren inn i bunnpluggen. Olje tempen ligger da på 50grader, har en gang kommet litt over. er det et annet sted som er mer egnet for giveren?

Link to comment
Share on other sites

takker for svar :)

 

men hvis tempen i bunnpanna ligger på rett over 50grader, så er det vel ikke noen fare? er litt redd for at oljetempen skal bli for høy, men så lenge den er så kald i bunnpanna, så blir den vel ikke 120grader andre steder?

 

så lurer jeg på om det er farlig å kjøre uten dump? om det utgjør nevneverdig slitasje? kjører uten nå, og liker lyden :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

det eneste som er forkjellen mellom dump og ikke dump er at den lufta di ikke bruker blir stående stille i røret og bremse turboen jeg vil tro dette sliter på lagerene i turboen men veit mange som har kjørt lenge med det så det fungerer vel en tid..

har du dump så slipper du ut den lufta som blir til overs slik at turboen ikke blir (blokkert) men den kan fortsette å snurre men da i lavere fart uten å lade..

 

dette burde vel være bra nokk forklart hehe

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvorfor oljetrykket legger seg på 1,5bar på tomgang og litt over 2 når man kjører etter jeg har hatt noen pådrag og generell hard kjøring? vanligvis ligger oljetrykket på 2 på tomgang og rett over 3 under vanlig kjøring. hvis jeg stopper den å lar den stå 20-30min, så er oljetrykket normalt igjen, kan dette være et varmeproblem?

Link to comment
Share on other sites

kjører halvsyntetisk 10w-40, antar at det er varme som er problemet da jeg verken har oljekjøler eller vannkjøling på turboen. noen som vet hva slags gjenger det er i hullene man kobler til vannkjøling på en garret t3 forresten?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...