Jump to content

amperemeter på dohc


k3nn37

Recommended Posts

har et amperemeter fra biltema jeg skal koble opp men hvordan gjør jeg det?..

det jeg er inntrisert i å vite er hvor mye støm jeg bruker i forhold til hvor mye bilen lader.. går det?..

skal jeg koble det slik som tegningen som fulgte med da?.. :wacko:

 

tegningen som fulgte med..

322032rt9.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke råde deg til å montere ampermeter, da all støm må gå gjennom ampermeteret. Med andre ord betyr det at vist ampermeter ryker vil du miste all lading. Det er også større mulighet for å få spenningsfall, ettersom ledning mellom dynamo og batteri blir veldig mye lenger. Jeg vil heller råde deg til å montere et voltmeter, da dette koples paralelt med batteri, som betyr at bilen lader like bra selv om voltmeteret ryker. Voltmeter indikerer vell så godt som ampermeter hvor mye strøm du bruker. Feks. vist du har 70 Amp dynamo uten spennigsfall mellom dynamo og batteri, så lader bilen 70 A

når voltmeter viser 12.5 volt og har litt turtall på motoren. Ampermeter viser kunn om du bruker strøm eler lader, det vil ikke vise at feks spennigsregulator begyner å bli dårlig og gir feil spenning, eller at du får dårlig spenning pga. dårlig jording eller dårlig kabel mellom batteri/dynamo.

Jeg har montert voltmeter i bilen min, og har montert det over rele slik at det får strøm direkte fra batteri gjennom sikring. Det har berget batteriet mitt 2 ganger. Ene gangen var dynamoreimene litt slakk, men laget ikke nå lyd, som resulterte at dynamo ladet kun uten belastning. Andre gang løsnet festebrakkett til dynamo, som resulterte i dårlig jording.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

hvis du skal ha det bare for og fylle plassen bør du heller ta en oljetrykk eller temp måler av noe slag.

ampere meter er vel stregt talt ikke nødvendig når du har volt meter

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal måle all strøm som går, så skal du egentlig koble deg inn mellom batteri og resten av nettet. altså i serie

 

på + eller -?.. ser jeg hvor mye den lader i forhold til forbruket da eller bare forbruket?.. :huh:

Link to comment
Share on other sites

hva med bensintrykk? hehe...

 

har vert inne på tanken, men fant ut at det ble for mye styr og bensintrykkmåleren monteres vel rett på bensinkretsen.. så det hadde kommet til å stå i motorrommet.. <_<

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Men uansett hvis du kobler det slik som tegningen viser så er det ikke så spennende å se på. Monterte dette på en annen bil, og da viser den 0 hele tiden, kanskje hvis du følger nøye med på måleren så ser du at den dipper litt ene eller andre veien. Så finnes mye andre instrumenter jeg heller ville satt inn enn ett amp meter.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

på + eller -?.. ser jeg hvor mye den lader i forhold til forbruket da eller bare forbruket?.. :huh:

 

 

 

+ kan du koble deg på.

Da ser du bilens totale forbruk mot det det du lader. altså hvis du lader like mye som du bruker, så er det null. bruker du 10A mer enn du klarer og lade, så er det 10 minus

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

+ kan du koble deg på.

Da ser du bilens totale forbruk mot det det du lader. altså hvis du lader like mye som du bruker, så er det null. bruker du 10A mer enn du klarer og lade, så er det 10 minus

 

okay.. takk for svar :) da er det bare ut å prøve i morgen..

 

sett inn vakuum/turbotrykkmåler :P enkelt og koble opp, og den hjelper deg med å kjøre økonomisk :)

 

er jo litt dumt med turbotrykksmåler når jeg ikke har turbo da.. hehe.. hvordan kan vakumsmåleren hjelpe meg med å kjøre økonomisk da?..

 

 

har lært at man må spørre for å lære så jeg har mange spørsmål ^_^

Link to comment
Share on other sites

turbotrykk og vakuummåler er i prinsippet det samme, bare at vakuummåleren kun har negativt trykk på skiven, mens turbotrykkmåler viser både negativt og positivt trykk. denne: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=77447 fra biltema, har rødt og grønt felt, når du kjører så skal du prøve å holde pilen mest mulig mot grønt felt(negativt trykk) ;) bilen jeg hadde en slik i gikk på 0,9 pr mil før jeg monterte den og 0,7 etter, hadde en "konkuranse" med meg selv om å holde pila mest mot grønt :P men jeg er litt sær da :)

Link to comment
Share on other sites

turbotrykk og vakuummåler er i prinsippet det samme, bare at vakuummåleren kun har negativt trykk på skiven, mens turbotrykkmåler viser både negativt og positivt trykk. denne: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=77447 fra biltema, har rødt og grønt felt, når du kjører så skal du prøve å holde pilen mest mulig mot grønt felt(negativt trykk) ;) bilen jeg hadde en slik i gikk på 0,9 pr mil før jeg monterte den og 0,7 etter, hadde en "konkuranse" med meg selv om å holde pila mest mot grønt :P men jeg er litt sær da :)

 

åja.. da skjønte jeg det å, men hvis jeg ikke for til ampereneteret så trur jeg setter inn klokke eller ute temp.. har funnet ut at det er det mest "fornuftige" jeg kan sette inn.. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...