Jump to content

Turbo(anbefaling for 450hk?)


Turboterje

Recommended Posts

Guest jijohans

Disse bremsingene med 3071/76 er de gjordt med racefuel fullproppet med oxygen???

Tviler sterkt på de tallene 480- 525hk tallene som blir lagt fram her...

Hva er bremset på en 28RS .feks?

Link to comment
Share on other sites

4wd_Arild_Alfei_Escort_Cosworth_200.jpg

Bremsingen vart gjort på 3. gir, polly sa at det var rundt 320hk og 450Nm ut på hjula. Jeg er litt skeptisk til disse tallene?

Det er uten tvil litt effekt i bilen, i og med at jeg har tatt livet av 2 frontdiffer (med forsterkningsplate) på rundt 120 mil.

Bruker Vibratec motorfester og girkassefeste, bilen er ikke senka mer enn rundt 30mm med Wolf senkefjærer.

 

I følge forrige eier så skal følgende vere gjort med bilen (står fronpower.com og jenspeed på bilen) :

- smidde stempler (er usikker på om han mener "skikkelige" smidde stempler, eller "smidde" originale cossie strempler)

- originale råder

- BD16 kammer

- portet topp

- "480hk" turbo (regner med at han mener Netics E50 i dette tilfellet? Ser også at eksoshuset er litt større enn originalt, kan det vere .78? )

- oppgradert bensinpumpe

- etc.

 

Det jeg har observert på motoren er følgende :

- Siemens 575cc dyser

- RS500 IC

- 2wd grenrør

- Original hjerneboks med NGK BCR8ES plugger med original åpning på 1,0mm (hvilken chip er uvisst?)

- Bensintrykk har et grunntrykk på 4,0 bar

 

Ved full-last er AFR blandingsforholdet på 12,8 - 13, på tomgang ligg den på 11-11,5 :(

 

Har tenkt på å enten få laget meg en ny chip, eller få montert Autronic. Vurderer også megasquirt nå i sommer, så montere Autronic i vinter?

Pga av den går så fett på tomgang så spiser motoren plugger.

Edited by Oxyopia
Link to comment
Share on other sites

sett pluggåpningen din til 0,6mm.

Hadde 0,6mm åpning, men så vart pluggene ødelagt rett før bremsingen. Hadde ikke noe å måle de nye med, så derfor vart den bremset med standard åpning.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med pukkelrygg, han lager chip til deg. Hvilken komp har du ?

Bror din klarte forresten fagprøven i dag

Tenkte på å snakke med han, eller Rune H. i Bergen om å lage en chip til meg.

Er ikke helt sikker på hva slags komp som er i motoren?

 

Fikk nettopp melding av brodern at han hadde klart fagprøven i dag :)

Skal forresten hilse fra kollegaen min, Øystein A. frå Eidfjord...

Link to comment
Share on other sites

Disse bremsingene med 3071/76 er de gjordt med racefuel fullproppet med oxygen???

Tviler sterkt på de tallene 480- 525hk tallene som blir lagt fram her...

Hva er bremset på en 28RS .feks?

 

Rimelig sikker på at vinge sine 525 (i motor) blei bremset på 98 fra pumpe... og vet hvertfall at min er bremset med det siden eg har fylt sjøl ;)

For min del så snakker eg ikkje om 480... det eg forholder meg til er 415 på navene !! - ka som kan bo i motoren får de som ønsker å spekulere ta seg av...

 

Litt rart syns eg det er at det nå ligger to målinger her fra polly - den eine viser effekt målt på hjul..så anslås det effekt i motor... den andre viser kurver for motoreffekt - så "snakkes" det om noen hester på hjulene...

Har han både rulle og motorbenk ?

Link to comment
Share on other sites

Litt rart syns eg det er at det nå ligger to målinger her fra polly - den eine viser effekt målt på hjul..så anslås det effekt i motor... den andre viser kurver for motoreffekt - så "snakkes" det om noen hester på hjulene...

Har han både rulle og motorbenk ?

Han har både rulle- og motorbenk ja. Oppgitt effekt i motor er kun basert på erfaringer han har ut av å ha bremset motorer i benk for så å ha montert det i bil og tatt effektmåling på rulle.

 

Så oppgitt effekt i motor på min graf er ikke reelle tall i dette tilfellet, kun en pekepinn på omtrentlig effekt- og dreiemomentkurve i motor.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på å snakke med han, eller Rune H. i Bergen om å lage en chip til meg.

Er ikke helt sikker på hva slags komp som er i motoren?

 

Fikk nettopp melding av brodern at han hadde klart fagprøven i dag :)

Skal forresten hilse fra kollegaen min, Øystein A. frå Eidfjord...

 

Må hilse tilbake. Rune har to månes vente tid, så da må du være tolmodig

Link to comment
Share on other sites

Han har både rulle- og motorbenk ja. Oppgitt effekt i motor er kun basert på erfaringer han har ut av å ha bremset motorer i benk for så å ha montert det i bil og tatt effektmåling på rulle.

 

Så oppgitt effekt i motor på min graf er ikke reelle tall i dette tilfellet, kun en pekepinn på omtrentlig effekt- og dreiemomentkurve i motor.

 

Oki - då skjønner eg mer :)

 

Men liker fortsatt ikkje at ein ikkje bare bruker de konkrete målingene ein sitter på i steden for å "synse"...

Syns det blir for mye rot når alle bruker sin måte å snakke om effekt på.. men skal vel ikkje være lett heller siden det finnes så mange forskjellige benker å målemetoder.. :o

Link to comment
Share on other sites

Oki - då skjønner eg mer :)

 

Men liker fortsatt ikkje at ein ikkje bare bruker de konkrete målingene ein sitter på i steden for å "synse"...

Syns det blir for mye rot når alle bruker sin måte å snakke om effekt på.. men skal vel ikkje være lett heller siden det finnes så mange forskjellige benker å målemetoder.. :o

 

 

Heisann, har det blitt fixit kasse på deg nå ?

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

" Disse bremsingene med 3071/76 er de gjordt med racefuel fullproppet med oxygen???

Tviler sterkt på de tallene 480- 525hk tallene som blir lagt fram her...

Hva er bremset på en 28RS .feks? "

 

Begge disse er bremset på helt vanlig 98oktan , uten noe som helst tilsetninger .

 

Vinge sin ble bremset på rundt 1.7bar trykk , i motordynoen hos Ringstad .

En annen Escort med gt3071r .63ar + grenrør og ekstern wastegate skal mappes i morgen på Dynapacken til BSH .

 

Nå kjenner jeg ikke til noen målinger med gt2860rs på Cosworth , men har levert MANGE til 200sx s13 og s14 .

S14 med SR20DET 2L 16V , klarer vanligvis 325-340hk+ på navene (Dynapack) på 1.3 -1.4 bar trykk ( vanlig 98 oktan) .

Kommer litt an på mods , men dette er generelt innvendig originale motorer , med de vanlige mods som eksos/stor ic etc. .

CA18DET 1.8 16v ligger vanligvis litt mindre , men si 10hk mindre på samme trykk , men ca18det motoren klarer vanligvis mer trykk , på den turboen .

Dette er målinger gjort på massevis av disse motorene på Dynapack .

 

Jeg tror ikke standard Cosworth motorer vil klare like mye effekt , da toppene har mye dårlligere flow originalt , og oppsettene generelt sett på motorer med så lav effekt , er middelmådige .

Link to comment
Share on other sites

Heisann, har det blitt fixit kasse på deg nå ?

 

Ikkje heilt ennå - går tregt med ovar *he-he*

Snakka med han for ei litå stund siden...då va det bare frontdiffen så mangla - så kan ikkje ver lenge igjen :)

Men ser nå ut så den originale og tåle ein del... eg driver ikkje å lusker rundt på tomgang sjøl om eg ikkje har bytta ennå :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...