Jump to content

Diesel trimming?


Guest Tipi

Recommended Posts

Guest Tipi

Er det noen mondeo-eiere der ute som har noen forslag til trimming av mk3 diesel mondeo??

Jeg har en 2002 mod 130hk tdci som jeg vil ha litt mer puff ut av :rolleyes:

 

Vurderer også for og i mot sånn tuningbox contra chipping??

 

Noen lure idèer?

Link to comment
Share on other sites

Se denne tråden for noen tips

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=33119&hl=

 

Slik jeg ser det når det gjelder chipping eller box tuning , så er fordelen med box tuning at man kan fjerne og installere på 2 minutter. Skulle det være noe galt med motor osv og du må på verksted, så kan du bare fjerne boksen. Mens om du har chip tuning har du ikke den muligheten hvis noe har gått riktig galt..

 

En annen side som noen andre har nevnt er at box tuning kan narre hjernen i bilen på en slik måte at den f.eks ikke viser riktig forbruk osv..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

du kan bruke bluefin. den kan resettes hvis du ska på verksted. er omprogrammering via en håndholdt enhet. fungerer også som feilkodeleser. box har alltid vært det dårligste alternativet så vidt jeg har blitt fortalt.

Link to comment
Share on other sites

du kan bruke bluefin. den kan resettes hvis du ska på verksted. er omprogrammering via en håndholdt enhet. fungerer også som feilkodeleser. box har alltid vært det dårligste alternativet så vidt jeg har blitt fortalt.

 

Det jeg forsøkte å si var at hvis du med en chip trimming fikk et stor problem med motoren og måtte på verskted.. slik at du ikke fikk resatt chippen før levering.. så vil en evt. garanti ryke på et knips.. Mens på en box trimming vil man kunne ta bort boksen og ingen synlige spor eller problem med nullstilling av chip.. hvis du skjønte den..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi
du kan bruke bluefin. den kan resettes hvis du ska på verksted. er omprogrammering via en håndholdt enhet. fungerer også som feilkodeleser. box har alltid vært det dårligste alternativet så vidt jeg har blitt fortalt.

 

 

Hvor får man tak i bluefin, og er det noe man gjør enkelt selv??

 

Bare lovord fra min side om boksen som er montert i min! Står litt i linken ovenfor...

 

 

Leste at med box, så får man mer ladetrykk og drag over 3000rpm også, stemmer det i realiteten eller er det bare noe di sier??

 

har ikke noe diesel da, men chip bør vel gjøre litt. kanskje større turbo vis det er muligheter da.(regner med det er diesel turbo) ;)

 

Hmm, jeg vet ikke hva motoren er bygd for å tåle originalt, så da er det vel dumt å putte på større turbo kanskje...

Hvorfor ikke få skrudd opp turbotrykket på den som sitter der liksom?? (hvis det lar seg gjøre da)

 

Men vet noen har også hvordan det er å få satt på intercooler på en slik bil?

 

 

Takker så mye for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i bluefin, og er det noe man gjør enkelt selv??

 

Leste at med box, så får man mer ladetrykk og drag over 3000rpm også, stemmer det i realiteten eller er det bare noe di sier??

 

gå til denne siden http://www.mybluefin.co.uk for å vite mer om bluefin

 

Forhandler i norge skal være

 

Turbo Teknikk

Stranvn 10,3050

Mjøndalen

TLF: 32878108

 

 

Jeg får ihvertfall bra dra med min bil som er box chippet med DTE (http://www.chiptuning.com)

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest Compom

Nå har jeg hatt på boksen så lenge at jeg knapt husker hvordan det er uten, men om den gir noe høyere trykk? Ingen anelse, men bilen går mye bedre hvertfall...!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt på boksen så lenge at jeg knapt husker hvordan det er uten, men om den gir noe høyere trykk? Ingen anelse, men bilen går mye bedre hvertfall...!

 

Hvilken boks er det du snakker om egentlig? DTE? KCR?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva den heter egentlig jeg...

Valgt bare frem bilen min (Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi 130HK) på denne siden: http://www.biltuning.no/tuning/ford/tuningstyling449.htm

 

Er det noen bedre eller mer pålitelige box'er liksom?? :huh:

 

DTK heter den.. og det er en kopi av DTE sin boks.. Og noen sier at denne ikke er fullt så god som DTE sin.. Altså en etterligning

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest Compom

MIn boks ble bestilt og montert av Fredrik hos TEF-Racing. AP er merket på boksen, og er/var det TEF benyttet seg av til disse jobbene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi
DTK heter den.. og det er en kopi av DTE sin boks.. Og noen sier at denne ikke er fullt så god som DTE sin.. Altså en etterligning

 

Så DTK er da et av di beste valgene man kan gjøre eller???

(sikkert en del for og i mot på hvilken som er best, men vil bare gjøre det "beste" kjøpet i forhold til kvalitet/pris)

 

På www.chiptuning.com så står det noe slik Tüv nr å greier, er det da godkjent box, så man får det inn i vognkortet?? (ikke at det er en nødvendighet :D )

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi
Skal du ha det i vognkortet koster det flesk.. Jeg har selvfølgelig gjort det.

 

Husker du hvor mye du måtte gi for det?? Hvis du vil nevne det vel og merke :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...