Jump to content

Bytte av felg bolt i navet forran


Niclas

Recommended Posts

Har da fått tak i den lille bolten til 11 eller 12kr hos Ford!:)

 

Men igår da jeg hadde løsnet alt (skive+kalipper og senterbolt så stod ting bom stille... Hvordan får jeg av selve navet med boltene pressa inn?

 

Det var jo ikke plass og slå dem ut mens den var på bilen for ABS kransen blokkerte bak.

 

tips og triks??

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

kan du ta et bilde av det så det er lettere å se på en måte

vi har ihvertfall måtte gjøre dette på et par biler på jobben

 

Det skal jeg prøve å få tid til vettu! litt dumt, reiser tilbake til Bardufoss søndag ettermiddag. Men har jo helgen, hehe.. Ill be back.. takk så lenge.

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Kvite bein og svarte fjørbein :lol: Av med sentermutteren,då ramlar vel heile greia av.Pass på å ta vare på alt som dett av i riktig rekkefølge,hehe.Då er det berre til å finna storslegga og fyra bolten ut,eventuelt ei hydraulisk presse

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja takke bardufoss for den fine brunfargen :D

 

Har hatt av senterbolten, kan det bare dras rett av? ( utover ) jeg prøvde og hamre litt på baksiden men var redd å knuse den puslete ABS kransen... brukte dor, for å treffe navet!

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Godt å sjå det ikkje berre er meg som har "englandslegger" :D I teorien skal den komma då ja,er vel berre lager som er på innsida der som det heng på.Prøv å bank litt rundt kanten på navet,kanskje du har ein litt mindre hammar så du får "rappa" til det litt meir :)

Link to comment
Share on other sites

nå blei jeg litt usikker her igrunn men veit ikke åssen det er på disse bilene i forhold til eldre. for på min så kan man dra hele navet ut nesten når man tar av drivakselen. og vis lageret henger igjen er det ikke farlig da disse mest sannsynlig er koniske og kan bare settes på plass igjen

Link to comment
Share on other sites

Hm...

 

Driv akselen fikk jeg banket inn (eller ut igjen bakover) Sakte med hammer og dor.. Men var redd for og "miste gjengene" til senterbolten slik at jeg ikke fikk strammet den inn igjen slik den skal være, så sluttet med det. Prøver å være forsiktig vet dere... Har ikke vært borti denne løsningen på noen bil tidliggere så er veeldig forsiktig så det ikke blir dyrt og mer trøbbel.

?

:blink:

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

nå gikk det opp et lys for meg tror jeg :P altså kan hende du må ha nytt hjullager, men uansett må du ut med navet. hjullageret byttes på tja en halvtime ca. men nok om det. du må ut med bosset eller spindelen den boltene sitter i. også sitter abs ringen fast med noen skruer inni mener jeg. og disse er helt sikkert ihjel rusta stjerneskruer.

Link to comment
Share on other sites

Uff,meg gjekk det visst i surr for istad,det er jo bak det er koniske lager vel?Tenkte så på at det var framme eg :wacko: Trur eg gjer opp som rådgjevar i denne tråden eg så det ikkje blir gjort feil ting.Er ikkje rart det er delesalg i verden! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uff,meg gjekk det visst i surr for istad,det er jo bak det er koniske lager vel?Tenkte så på at det var framme eg :wacko: Trur eg gjer opp som rådgjevar i denne tråden eg så det ikkje blir gjort feil ting.Er ikkje rart det er delesalg i verden! :lol:

er jo koniske foran og lars ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...