Jump to content

Focus motor


Guest focusstv

Recommended Posts

Guest focusstv

helt ny her inne og har ikke sett gjennom alle innleg.

Det jeg lurer på er om noen vet hvor mye en zetec 2 liter motor "tåler" Jeg er ikke noe mekanisk annlagt men har noen venner som er det og de har tenkt å hjelpe meg å bygge litt på bilen min. har en Focus 2000 mod stv med 2 liter zetec motor. jeg ble fortalt at det går fint ann å sette på turbo på denne bilen. har skiftet bremse kit og de er sinnsyke så de skal iallefall være i orden. har også fått noen eks på turbo. alt fra 280 til 450 Hk, går utifra at med 450 Hk så må selve motoren oppgraderes noe sinnsyk, samt girgasse, drivverk. Noen som kan gi meg noen tips. Kan si at målet er 450 til slutt, men da koster det sikkert litt så det blir over tid, kanskje til neste år. men tåler motoren 250-280Hk

Link to comment
Share on other sites

Gamle focus RST med 2.0 liters turbo, har samme motor som mondeo 94-98.

Denne motoren går også under navnet søvtopp osv.

 

(men bare sjekk at du ikke har DURATEC (også kalt svarttopp))

Trudde denne kom på mondeo, og focus etter 98.... men godt mulig jeg tar feil her....

 

Bytt stempler, råder, og toppakning, så er mye gjort... da kan du vaffal kjøre 250 hk og turbo uproblematiskt.

Er da en del ferdige motorer til salgs i England, huggere og div.. men vil du bygge selv er ikke det noe problem.

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Guest focusstv

ok.

takk skal du ha, noen link på hvor jeg kan kjøpe en ferdig motor? Så nettopp på ebay og sendt noen par mailer til massivespeed, men meg og min engelsk er ikke helt på topp kan du si, hehe. Noen som vet hva råd på engelsk er, og kammer? så kanskje han skjønner meg:-) hehe har nå spurt om stempler(med ringer etc) ny topp. letteste hadde nok vært å bare kjøpt en motor som er klar. Så det var noe på ebay i usa, men hvis det er i england også er det gjerne det beste

Link to comment
Share on other sites

får også zetec med svart topp, da har den mekaniske løftere og ikke hydrauliske som sølvtoppen har..

Akkruatt hk antall vet jeg ikke, men vet at motoren helt fint tåler 05- 06 i ladetrykk på helt orginal motor. over det må du begynne og skifte ting, som topppakning og slikt,, også fått høre at rådene er det svakeste punktet, blitt anbefalt og ikke gå over 300hk(sugemotor) ell noe spesioelt over 1 i ladetrykk før rådene byttes, girkasse kjøres med opptil ca 350hk, med kunn bytte av diff, for og få diffbrems fra quaife ell torson..

noe mer du lurer på er det bare og sende pm:)

Link to comment
Share on other sites

Gamle focus RST med 2.0 liters turbo, har samme motor som mondeo 94-98.

Denne motoren går også under navnet søvtopp osv.

 

(men bare sjekk at du ikke har DURATEC (også kalt svarttopp))

Trudde denne kom på mondeo, og focus etter 98.... men godt mulig jeg tar feil her....

Focus RS mk 1 har en Duratec RS. Men egentlig er dette en Zetec ES som kom i Mondeo, og 1,8/2,0 Focus i 98, dvs en black top motor. Silver top, Zetec E har ikke vært produsert siden midten av 98

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

helt ny her inne og har ikke sett gjennom alle innleg.

Det jeg lurer på er om noen vet hvor mye en zetec 2 liter motor "tåler" Jeg er ikke noe mekanisk annlagt men har noen venner som er det og de har tenkt å hjelpe meg å bygge litt på bilen min. har en Focus 2000 mod stv med 2 liter zetec motor. jeg ble fortalt at det går fint ann å sette på turbo på denne bilen. har skiftet bremse kit og de er sinnsyke så de skal iallefall være i orden. har også fått noen eks på turbo. alt fra 280 til 450 Hk, går utifra at med 450 Hk så må selve motoren oppgraderes noe sinnsyk, samt girgasse, drivverk. Noen som kan gi meg noen tips. Kan si at målet er 450 til slutt, men da koster det sikkert litt så det blir over tid, kanskje til neste år. men tåler motoren 250-280Hk

 

Heisann og velkommen.

 

En std zetec motor tåler en del, med riktig kompresjon skal den være god for 250 bhp med turbo.

Toppen på en std Zetec 1.8/2.0 flower bra nok til 300 bhp med origiale 2.0 kammer.

Det jeg anbefaler deg er og forsterke bunndelen i form av Eagle H-profil råder, Diamond smidde stempel med 8:1 i kompresjon, Clevite råde og veiv lager og ARP bolter til toppen.

Toppakning kjøper du hos din lokale Ford forhandler, da kan du velge mellom focus rs eller st170 paking, begge er stålpakingner og tåler en del. Med st170 får du lavere kompresjon om dette er ønskelig.

 

Når det kommer til turbo osv, SPA Turbo kit og Intercooler kit.

 

Dette er bare noe av det du trenger, men til en grei penge. Håper dette var til hjelp.

 

Focus RS mk 1 har en Duratec RS. Men egentlig er dette en Zetec ES som kom i Mondeo, og 1,8/2,0 Focus i 98, dvs en black top motor. Silver top, Zetec E har ikke vært produsert siden midten av 98

 

Blacktop 1.8 og 2.0 heter Zetec-R. 1.4 og 1.6 som kom i Focus heter Zetec SE.

Link to comment
Share on other sites

Guest focusstv
Heisann og velkommen.

 

En std zetec motor tåler en del, med riktig kompresjon skal den være god for 250 bhp med turbo.

Toppen på en std Zetec 1.8/2.0 flower bra nok til 300 bhp med origiale 2.0 kammer.

Det jeg anbefaler deg er og forsterke bunndelen i form av Eagle H-profil råder, Diamond smidde stempel med 8:1 i kompresjon, Clevite råde og veiv lager og ARP bolter til toppen.

Toppakning kjøper du hos din lokale Ford forhandler, da kan du velge mellom focus rs eller st170 paking, begge er stålpakingner og tåler en del. Med st170 får du lavere kompresjon om dette er ønskelig.

 

Når det kommer til turbo osv, SPA Turbo kit og Intercooler kit.

 

Dette er bare noe av det du trenger, men til en grei penge. Håper dette var til hjelp.

 

tusen takk for hjelpen:-)) kan dere bare se på et turbo kit jeg kan få her i Norge fra nordicauto i Oslo. dette skal klare å gi 300+ hk. Kommer også til å forandre innsuget og differensial fant jeg på ebay også.

 

det turbo kit jeg kan få er:

Garrett T3 300+hk

- T3 Turbo Manifoil

- 38mm external wastegate 3bolt (400hk)

- T3/T4 Olje slange kitt

- Stor intercooler kitt (600x300x100mm 3”) + universalt rør kitt 3” med silicone slanger og klemmer

- Justerbar bensin trykksregulator m/måler

deler jeg får gratis av de er :

 

Manual boost kontroller

- 4-3” silicone slange

- Alt av silicone slanger, det er bare å si ifra.

- Sandwich adaptor (Om du skal bruke den for å levere olje til turboen eller målere,

 

 

 

 

Blacktop 1.8 og 2.0 heter Zetec-R. 1.4 og 1.6 som kom i Focus heter Zetec SE.

 

 

 

tusen takk for hjelpen:-)) kan dere bare se på et turbo kit jeg kan få her i Norge fra nordic auto import i Oslo. dette skal klare å gi 300+ hk. Kommer også til å forandre innsuget og differensial fant jeg på ebay også.

 

det turbo kit jeg kan få er:

Garrett T3 300+hk

- T3 Turbo Manifoil

- 38mm external wastegate 3bolt (400hk)

- T3/T4 Olje slange kitt

- Stor intercooler kitt (600x300x100mm 3”) + universalt rør kitt 3” med silicone slanger og klemmer

- Justerbar bensin trykksregulator m/måler

deler jeg får gratis av de er :

 

Manual boost kontroller

- 4-3” silicone slange

- Alt av silicone slanger, det er bare å si ifra.

- Sandwich adaptor (Om du skal bruke den for å levere olje til turboen eller målere,

Link to comment
Share on other sites

Blacktop 1.8 og 2.0 heter Zetec-R. 1.4 og 1.6 som kom i Focus heter Zetec SE.

I Fords system heter den Zetec E, av og til med tileggsbetegnelsen S

Zetec R er en V 10 F1 motor, men jeg har sett at enkelte av en eller annen grunn kaller blacktop for R. Hvordan det har oppstått vet ikke jeg. Gjorde et søk i Ford ETIS på bilen min (00 Mondeo 1,8) , der står det bare Zetec E etter 5/98

Og SE er noe helt annet, jeg skrev ES. SE kom først i 1,25 og 1,4, deretter 1,6 og 1,7

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

folk har henta ut 300 hk uten problem på orginal innmat, kun ved senking av komp..

er et par på passionford.com, som kun har bytta til arp råde bolter,dreidestempler, mega squirt, rst manifold, stag3 cossie turbo..

 

Hehe, sant, men som vi har snakket om tidligere, er dette i grenseland.

Skal det være en pålitelig motor, bør man skifte innmat ved så høy effekt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...