Jump to content

hvor myr hk i ist?


drevlars

Recommended Posts

hei, jeg bygger ist med cosworth stempler, is råder og veiv, jeg har en ny topp(8v)med nye tetninger, ringer, kam og alt som hører med(standar ventiler).

mitt spørsmål er egentlig, hvor mye kan jeg ladde på turboen før at jeg tar knekken på rådene og veiv?

tenkte å kjøre med datasprut og 3t turbo-

takker for svar hilsen:drevland

Link to comment
Share on other sites

du bør lade så mye pga. den super lave komp-forholdet du har/får siden du bruker ohc råder. har hørt at man får ca. 6,9:1 i kompforhold. og det er lavt.

 

hva ting tåler går litt på om motoren er i bra stand og bra mappet også. .men du bør slenge deg med på gruppe kjøpene av grenrør og clutch som er nå. hvis du ikke har fra før. den org. clutchen hvis den ikke slurer på 1,5bar på ohc turbo. da er det noe galt.

Link to comment
Share on other sites

Er nok rådene (is) som finner grensa først! ;)

 

Men kommer nok an på hvor bra mappa den blir isåfall! Men bunndelen din tåler nok maks uttak av den T3'ern, med fornuftig mapping! ;)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

får ihvertfall SINNSYKT lav komp. gamle biln til Leo,altså den Kværna har nå hadde IS råder veiv og cossi stempler før, lada opp mot 1,5 bar med std tenning og ekstra sprut, ikke helt optimalt men d funka. blir oxo noe treg i responsen pga lav komp, så ville ha gjort som di fleste andre her brukt cosworth råder og stempler.

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

mange geniale svar! jeg tror jeg gjør som følger: kjøper cossi råder, skal prøve å henge meg på gruppekjøpet av eksosmanifold og clutch(den slurer allerede).

men videre, har noen erfaring med effektutaket? bunndelen er blitt overhalt med nye lager, er i meget god stand! burde jeg gå over til større oljepumpe eller er den god nokk?

 

jeg har et lite håp om klare godt over 300hk

Link to comment
Share on other sites

mange geniale svar! jeg tror jeg gjør som følger: kjøper cossi råder, skal prøve å henge meg på gruppekjøpet av eksosmanifold og clutch(den slurer allerede).

men videre, har noen erfaring med effektutaket? bunndelen er blitt overhalt med nye lager, er i meget god stand! burde jeg gå over til større oljepumpe eller er den god nokk?

 

jeg har et lite håp om klare godt over 300hk

 

 

skal du først overhale motorn din så skifter du alt, ink oljepumpa å du får tak i oppgraderte pumper til OHC på kollevold eks eller i england på rallydesign.co.uk eller på burtonpower

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, is-råder og veiv tåler masse bank, men gir lite komp. Få tak i cossie råder. Under 4krpm kunne mitt oppsett uten problem bunne ladetrykksmetret som gikk til 1,5 bar. Over 4krpm virka det som 4 is-dyser og 2 standard cossie-dyser ikke ga nok til å holde tenningsbanken unna. 1,3 bar gikk greit da.

 

Edit: En tenningsretarder kunne kanskje kjøpt meg litt ekstra trykk, men du ser vel skissa :)

Edited by Leo

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Jepp, is-råder og veiv tåler masse bank, men gir lite komp. Få tak i cossie råder. Under 4krpm kunne mitt oppsett uten problem bunne ladetrykksmetret som gikk til 1,5 bar. Over 4krpm virka det som 4 is-dyser og 2 standard cossie-dyser ikke ga nok til å holde tenningsbanken unna. 1,3 bar gikk greit da.

 

Edit: En tenningsretarder kunne kanskje kjøpt meg litt ekstra trykk, men du ser vel skissa :)

-Eller større dyser OG bedre styring av disse... :-)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg brukt datasprut

som klarer lav ohm dyser

 

ha bra coil og bruk e 85

 

har selv bremset orginal motor ( kunn byttet topp lokks bolter) 344hk @ 1.5 bar

 

men begrenser turtall til MAXX 6500 for og få det til og holde :rolleyes:

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg brukt datasprut

som klarer lav ohm dyser

 

ha bra coil og bruk e 85

 

har selv bremset orginal motor ( kunn byttet topp lokks bolter) 344hk @ 1.5 bar

 

men begrenser turtall til MAXX 6500 for og få det til og holde :rolleyes:

E 85 på så lav komp????? funker nok kjempe bra

Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NM

Focus RS 215hk.

Sierra Cosworth 4wd 220hk.

Link to comment
Share on other sites

Funker som Fa1 den motor'n kan jeg si. Sett den bilen på treff flere ganger. Trodde den døde på ford treffet sist men da var det vist bare girkassa som kvelda. Men etter litt skruing så var bilen tilbake igjen med ny kasse.. Som jeg kunne skjønne i allefall..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

på så lav komp? hva mener du med lav komp? en del org. ohcèr har 9,2:1 i komp.forhold. og så fins det blant annet en ohc med 8,5:1 i komp. men tipper på at BM Racing har 9,2:1 komp i motoren. 9,2:1 i komp-forhold på en turbo motor er ganske så høyt ja.

 

drevlars: e85 er et drivstoff som består av 85% etanol(sprit?) og 15% bensin. og fordeler med dette er at oktan tallet er mye høyere enn vanlig bensin og dermed kan ha høyere ladetrykk og høyere fortenning uten å få tenningsbank.

Link to comment
Share on other sites

akkuratt, jeg har en mulighet for å hente ut enda mere hk(kansje) jeg har liggende cosworth stempler, cosworth 2wd eksosmanifold, og en coswortt 2wd rødtopp, og en t34 turbo, kan jo bare skaffe meg 4x4 innsug, råder og veiv og div reimhjul, da blir det kansje mere hk. men slike deler er jo dyre å få kjøpt, takker for svar sålangdt, noen forslag hva jeg bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

drev lars

 

motorn er hentet ut fra bil på høggern

 

det er ikke gjort noe med motor . kunn byttet topplokks bolter

 

olje retur fra turbo ble lagd mens motor stod i bilen

 

slå høl og sveise i ett rør hehe

 

 

 

cosworth bunn del gir ikke mere hester men tåler mere juling

 

 

 

 

det er mange cosworter med mye hk som har blitt kjørt i fra av denne ist

 

 

fordtreffet gikk også topp pakningen hehe

Edited by BM-RACING

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest jaffaman27
drev lars

 

motorn er hentet ut fra bil på høggern

 

det er ikke gjort noe med motor . kunn byttet topplokks bolter

 

olje retur fra turbo ble lagd mens motor stod i bilen

 

slå høl og sveise i ett rør hehe

 

 

 

cosworth bunn del gir ikke mere hester men tåler mere juling

 

 

 

 

det er mange cosworter med mye hk som har blitt kjørt i fra av denne ist

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

så det du sier er at du har kun turbo, intercooler, olje sandwitch?, olje retur,manifoil og nye topp lokks bolter??

 

har ikke så mye peiling so correct me if i`m wrong.... skal selv begynne et ist bygge nå€, hvilke bolter byttet du med.

 

 

fordtreffet gikk også topp pakningen hehe

 

 

drev lars

 

motorn er hentet ut fra bil på høggern

 

det er ikke gjort noe med motor . kunn byttet topplokks bolter

 

olje retur fra turbo ble lagd mens motor stod i bilen

 

slå høl og sveise i ett rør hehe

 

 

 

cosworth bunn del gir ikke mere hester men tåler mere juling

 

 

 

 

det er mange cosworter med mye hk som har blitt kjørt i fra av denne ist

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

så det du sier er at du har kun turbo, intercooler, olje sandwitch?, olje retur,manifoil og nye topp lokks bolter??

 

har ikke så mye peiling so correct me if i`m wrong.... skal selv begynne et ist bygge nå€, hvilke bolter byttet du med.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...