Jump to content

Ventil problem


Guest bc sierra lofoten

Recommended Posts

Guest bc sierra lofoten

Lurer på hva orsaken kan være når bilen blåser ut eksosen ut av toppdekslet???

Har byttet stempelringer og alle pakninger. Dette er på en shoc 2 liter forgasser med planet topp og kvass kam.

Kan registret være 180 grader feil og like vell få start????

Skal få testet kompresjonen i morgen eller tirsdag.

Byttet også et stempel da det ene var knekt. satt inn et nytt fra en annen shoc motor men, i etterkant fant jeg ut at det stemplet som satt i orginalt var øvre rammlager armen stemplet med 39 og det jeg satt inn var 40,kan dette ha nå betydnig????

Edited by bc sierra lofoten
Link to comment
Share on other sites

Guest bc sierra lofoten
Ut av toppdekselet: Toppdekselpakning

Ut av toppen: Toppakning

 

EDIT: Kammen kan være 180 grader feil, og fortsatt starte. Hadde nettopp problemet på min. Gikk utrolig dårlig da :D

Toppdekselpakninga er ny. topp pakninga er ny.. åpner ventilene seg feil vist motoren er 180 grader feil. kammen kan ikke være feil. der er det bare et merke å stille på. motoren går jo 2 ganger rundt mens kammen går bare 1 gang

Edited by bc sierra lofoten
Link to comment
Share on other sites

Brukte du noen gamle toppbolter for å sentrere toppakningen når du monterte denne? Det kan høres ut som toppakningen ligger skjevt slik att den lekker, eller det kan være noen stempelringer som lekker.

Det er ikke kaminstillingen som avgjør dette, som du sier.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest bc sierra lofoten
Brukte du noen gamle toppbolter for å sentrere toppakningen når du monterte denne? Det kan høres ut som toppakningen ligger skjevt slik att den lekker, eller det kan være noen stempelringer som lekker.

Det er ikke kaminstillingen som avgjør dette, som du sier.

Må vel ta ut motoren igjen (3 gang på 1 uke) hmmmmm....... ja ja må man så må man. brukte bolter som ikke skal skiftes ut( ikke strekk bolter)

Har jo satt på nye ringer på alle stemplene. men det ene stemplet er byttet men så ikke at det var forskjell på øvre rammlager armen som går opp i selve stemplet var merket med 40 og det som jeg tok ut var merket med 39 har dette noe å si??????

 

Og hvordan i svarte får jeg stemplet løs fra denne armen altså midt bolten i stemplet????????

Link to comment
Share on other sites

Kryssbolten kalles denne "midt bolten". I siden på stemplet, "hullet" som går igjennom kryssbolten, her skal det være ei låseskive som du må ta av. Må sikkert ha en slik tang til slike, ser ut som en nebb-tang, men på endene er det 2 tapper som stikker ut.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Kryssbolten må presses ut av råden og stemplet, med hydraulisk presse. Husket å ettertrekke toppboltene da? Men vist ikke du har brukt noe for å sentrere toppakningen når du monterte toppen, er det faktisk mulig å montere toppen slik at toppakningen blir skjeiv, og kompresjon havner i veivhuset. Og da snakker jeg faktisk av egen erfaring. Jeg hadde samme symptomene som du, på helt ny toppakning. Derfor har jeg begynt å bruke 2 gamle bolter(eller bolter som rett og slett har samme gjenger) for å sentrere topp og toppakning. Jeg kapper bare hodet av boltene og skjærer ett lite hakk i de, slik at de kan skrues ut igjen med en flat skrutrekker. Med denne metoden er det ikke noe problem å montere topp alene mens motoren står i bilen, det er bare å tre toppen over boltene.

 

Edit: K_drey, det er nok cossie stempler som er festet med låseklips, og ikke ohc stempler.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig når du skal presse ut kryssbolten..ellers ender du opp med et stempel i 1000 biter :lol:

Kan lønne se å lage en slags "form" som du legger stempelet i før du begynner å presse. Varme godt opp rundt kryssbolten er også en fordel.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest bc sierra lofoten
Vær forsiktig når du skal presse ut kryssbolten..ellers ender du opp med et stempel i 1000 biter :lol:

Kan lønne se å lage en slags "form" som du legger stempelet i før du begynner å presse. Varme godt opp rundt kryssbolten er også en fordel.

Har kansje glemt det viktigste her og det er at topp er max plana med rustrie ventiler. det grommeste som man kan få egentlig. så jeg bare lurer på om det er noen vippearmer som er gått eller ventiler som er bøyd grunnet for lang råde på en sylinder. ut å skru nu............

Link to comment
Share on other sites

Da får vi håpe på det beste, og tro at du har fikset feilen :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest bc sierra lofoten
Da får vi håpe på det beste, og tro at du har fikset feilen :D

Kompresjonstest: sylinder 4- 10bar 3-10bar 2-10bar he he 1-3,5bar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du har litt dårlig komp på syl1 ja. :unsure: Prøvd å sette trykk på sylinderen for finne lekkasje?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest bc sierra lofoten
Tror nok du har litt dårlig komp på syl1 ja. :unsure: Prøvd å sette trykk på sylinderen for finne lekkasje?

Hvordan gjør jeg det?

Link to comment
Share on other sites

Vist du har tilgang til verktøy som kompressor og sveisapparat er det ganske enkelt. Du begyner med en gamel tennplugg som du tar ut all innmaten av. Dette kan være litt vanskelig, men det hjelper litt å skjære av toppen av pluggen. Så kjøper du en luftilkopling som passer inni luftslangen til kompressor, og har ca samme diameter som pluggen. Sveis fast tilkoplingen på toppen av pluggen. Skru pluggen fast i den aktuelle sylinder og sett stemplet på topp i kompresjonstakten. Sett bilen i ett høyt gir (4.) og brekket på, dette for å låse sempel i øvre stilling. Sett trykkluftslangen på pluggen, skru trykket fra kompressoren til max ( 8-10 bar). Nå kan du begyne å lytte etter lekkasje. Lekker det mye fra ventilene hører du susing i eksosanlegg eller gasser ( med gasspjeld oppe). Lekker kompresjon igjennom stempelringer hører du susing i fra oljepåfyllingslokket, det samme vist toppakningen lekker mot oljeretur. Vist du åpner påfyllingslokket til kjølevæske og hører susing der betyr det at toppakning lekker ut i en kjølekanal.

Gjenta dette på alle sylindrer for å sammenligne.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...