Jump to content

Rettigheter ved bilkjøp


tpilskog

Recommended Posts

Lurer på om dere har noen meninger om hav jeg har rett til å ikke har rett til.

 

Kjøpte en Escort RS Turbo, har hatt den 1 uke.

I kontrakten står der <selges som den står>, men har selger ett viss ansvar uansett?

han har kryssen at både for <ja> og <nei> under "motorproblemer" åsså har han skreve, (har ikke registrert noen problem).

 

Det som er problemet er att stempela er gått å det koster !! 11.000kr !!

har funnet en motor til en betraktelig mindre pris, og foreslå at vi deler summen på 2.

 

Hvordan er dette, har jeg rettigheter ?

 

Mvh Thomas

- Escort RS Turbo -

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I henhold til kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år.

ikke helt sikkert

Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å sjekke alt på en gammel bil,uansett! (spesielt rs turbo :) )

Kjøper man gammel turbobil så spør man etter problemer vist man ikke skrur alt selv.

 

Alt kan skje, er ikke sikkert han som solgte bilen viste noe. Det er risken med å kjøpe gammel skamkjørt bil, så bare å tygge i det harde eple, og bytte motor

Link to comment
Share on other sites

Off. Blir oppgitt jeg.. Du kjøper ikke en RS turbo uten og kunne skru litt bil/like å skru og dermed lære vettu. Snakker om en ca 20 år gammel bil her. Godt over halvveis til veteran! Også syte for at du må bytte noen stempler.. Hvordan har du kommet frem til konklusjonen om at stempla er gåene?? Synes mye mer synd på selger her enn deg! Ikke vært utsatt for det selv, men å få en sånn sak som dette dytta på seg, må være som ei svær kvise midt mellom rompeballene!

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Ser du har hatt bilen på verksted for å få konstatert at stempla er gåen.

Sier vel mer om deg enn selger, når du kjøper 20 år gammel ihelskrudd turbobil og trur det er gull.

Ikke plag selger mer, bare å finne frem verktøyet og skru...

Link to comment
Share on other sites

Du har dessverre fint lite rettigheter når det gjelder reklamasjon på kjøp fra privatperson. Spesielt på gamle biler til lite penger.

 

 

ikke helt riktig det du skrive her .. vet om folk som har fått hevet kjøp av gamle påhengs til 3000kr fordi den hadde vesentlig større mangler enn selger opplyste om .

mange her som ikke har satt seg inn i norges lover /regler

skal man være tilnærmet uten ansvar som selger ,må man selge tingen som deler/defekt

selv fått igjen 45000 på bil som var i dårligere stand enn man kunne forvente ..

selger har mye større ansvar enn dere tror ..

men klart en gammel turbo bil er jo det første man sjekke motor .

om du har krav på et prisavslag avhenge helt på prisen du ga ??

har du betalt så pass stor sum at du kunne forvente at bilen fungerte hvert fall en stund kan du reklamere .

først skriftelig til selger med krav og frist deretter ta ut en forliksklage på nærmeste politikammer

lykke til

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det bedre å svare på det han VIRKELIG spør om, enn å fortelle han hvor dum han har vært?? :blink: Tror ikke akkurat det er det han spør etter.

 

Ser du har hatt bilen på verksted for å få konstatert at stempla er gåen.

Sier vel mer om deg enn selger, når du kjøper 20 år gammel ihelskrudd turbobil og trur det er gull.

Ikke plag selger mer, bare å finne frem verktøyet og skru...

 

Hva er det for noe å si da?? Selv om han kjøper en gammel bil kan vel motoren funke?? Så hvis du altså ikke har råd til en nyere bil og kjøper en gammel bil, så gjør du regning med at motoren snart stopper?? Hehe.. Han har jo ikke nevnt om motor har vært overhalt eller noe, så hvordan du kan si det du sier skjønnre ikke jeg. For det du vet kan motor være overhalt for en stund siden.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har man betalt under 20000 kr kan man glemme alt som heter klaging. Har man betalt over 20 må det kunne bevises at selger visste at noe var galt og at han unnlot å fortelle det. Gjentar: Det må BEVISES at selger VISSTE eller burde ut fra sitt ståsted visst, at noe var galt. Og om det kan bevises at han visste at noe var galt, så har man det man kan kalle en god sak som det er veldig vanskelig å vinne.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Må jo legge til at er man selger og holder igjen info er man skikkelig idiot (!!)

Det er ikke alt som kan sjekkes før handelen. Ærlig salg er alltid best uansett.

 

De som lyger bilen opp i skyende fortjener bråk i ettertid. Så får vi høre litt mer "story" fra deg så hadde det vært fint, om hva selger virkelig sa om bilen osv.

Link to comment
Share on other sites

Har man betalt under 20000 kr kan man glemme alt som heter klaging. Har man betalt over 20 må det kunne bevises at selger visste at noe var galt og at han unnlot å fortelle det. Gjentar: Det må BEVISES at selger VISSTE eller burde ut fra sitt ståsted visst, at noe var galt. Og om det kan bevises at han visste at noe var galt, så har man det man kan kalle en god sak som det er veldig vanskelig å vinne.

 

Som kjøper må man ikke bevise at selger visste at det var mangler (hvordan skal man vite noe slikt? surfe på forum, høre med venner, bekjente osv. av han?). Hvis stemplene gikk, og det står i kontrakt at motor funker som den skal, så har selger et visst ansvar.

Har vært noe på tv om en motor som gikk i en bruktbil, her måtte selger til syvende og sist ta alt selv. Husker ikke om det var TV2 Hjelper Deg, FBI (Forbrukerinspektørene) eller et annet program.

Ved kjøp og salg er den gyldne regel at kjøper har alltid rett, om man ikke kan motbevise dette.

Får håpe du har en fin kontrakt, denne som kan ro deg iland! Står det derimot "selges som den står/restaureringsobjekt," da tror jeg du skal få ta av din egen lommebok.

Edited by k_drey

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Gjentar: Det må BEVISES at selger VISSTE eller burde ut fra sitt ståsted visst, at noe var galt..

 

akkurat (burde visst) men komme helt ann på sum bilen ble kjøpt for ,som kan indikere om bilen var å regne som brukbar stand

det trenge ikke bevises mer enn at dommere i et forliksråd finne det sannsynlig at selger har undratt/latt være og opplyse om tilstand som hadde vesentlig betydning for kjøpet og kjøpssum

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel bevises at stemplene var i orden ved salg, fordi bilen da vel var kjørbar? Man trenger ikke en uke på å kjøre hull i stemplene på en RST

 

 

tvile på den har hull i stempler .. er vel heller for mye gjennomslag i sylindere ,slik at den ånde mye (og stort oljeforbruk)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

ikke helt riktig det du skrive her .. vet om folk som har fått hevet kjøp av gamle påhengs til 3000kr fordi den hadde vesentlig større mangler enn selger opplyste om .

mange her som ikke har satt seg inn i norges lover /regler

skal man være tilnærmet uten ansvar som selger ,må man selge tingen som deler/defekt

selv fått igjen 45000 på bil som var i dårligere stand enn man kunne forvente ..

selger har mye større ansvar enn dere tror ..

men klart en gammel turbo bil er jo det første man sjekke motor .

om du har krav på et prisavslag avhenge helt på prisen du ga ??

har du betalt så pass stor sum at du kunne forvente at bilen fungerte hvert fall en stund kan du reklamere .

først skriftelig til selger med krav og frist deretter ta ut en forliksklage på nærmeste politikammer

lykke til

 

 

1. Det er en gammel turbobil fra langt nedpå 80-tallet. Hvor bra kan det egentlig FORVENTES at den er?

2. Kjøpsloven fritar IKKE kjøper fra alt ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man selger en over 20 år gammel bil, hvordan kan selger da vite hvordan kjøperen kjører bilen? han kan jo rævkjøre bilen til den store gullmedaljen,og motoren ryker, og si noen uker etterpå at:" motoren dauet,og det burde du visst, da du solgte den.."

Kjøper man gammelt, får man gammelt, enkelt og greit.F. eks. Sier selger at den er nyoverhalt, så skal man ha med kvitteringer,hvis ikke, må man åpne motoren og se..(eller få en mekaniker til å gjøre det) for å få bevist det evt.

"Selges som den står" Ja da selges den som som den er, er du ikke god nok til å finne feilene når du ser på den,har du kansje ett problem senere..

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

1. Det er en gammel turbobil fra langt nedpå 80-tallet. Hvor bra kan det egentlig FORVENTES at den er?

2. Kjøpsloven fritar IKKE kjøper fra alt ansvar.

 

1.det forventens at den har en tilstand som svare til prisen han ga

2. nei den gjør ikke det , den fritar heller ikke selger for alt ansvar

 

dere kan skrive at kjøper ikke har rettigheter til krampa tar dere ,men les heller norsk lov før dere prate vas

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

hehe, er bare for kjøper å stå på her, for man har faktisk gode rettigheter som kjøper, selvom det er en gammel bil... Trur mange her inne burde tenke på hva de skriver akkurat nå, for her selges mye skrot med benevnelsen Cosworth, og alle trur likefullt de har gull mellom henda, helt til det er solgt... Bare å glede seg til man kommer over en kjøper som har tæl nok til å lage sak av det...

 

Ett godt tips: Hør på To far gone, han har gått den lange veien, og vunnet så det sang... Lureste kjøper til nå har gjort, er å nettop ta bilen på verksted, for å få konstatert feilen fra fagfolk... Bare stå på videre, for man skal ikke bare godta uansett å gammel en bil måtte være, sålenge den ikke er solgt under tittelen "delebil/restaureringsobjekt"

 

STÅ PÅ!!!

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

1.det forventens at den har en tilstand som svare til prisen han ga

2. nei den gjør ikke det , den fritar heller ikke selger for alt ansvar

 

dere kan skrive at kjøper ikke har rettigheter til krampa tar dere ,men les heller norsk lov før dere prate vas

 

1. Selger kan ikke gå god for bilen i etterkant av et salg! Med mindre han har bevisst prøvd å skjule feil og mangler.

2. Såklart ikke, men du får det til å høres ut som du bare kan ringe et nr, og få igjen masse penger. Sånn funker det ikke.

 

Gamle stemper kan det skje ting med på meget kort tid, eller kjenner du til denne konkrete saken bedre enn meg?

 

Jeg har jus, staffeprosess og stafferett på skolen. Norges Lover har jeg også.

Link to comment
Share on other sites

1. Selger kan ikke gå god for bilen i etterkant av et salg! Med mindre han har bevisst prøvd å skjule feil og mangler.

2. Såklart ikke, men du får det til å høres ut som du bare kan ringe et nr, og få igjen masse penger. Sånn funker det ikke.

 

Gamle stemper kan det skje ting med på meget kort tid, eller kjenner du til denne konkrete saken bedre enn meg?

 

Jeg har jus, staffeprosess og stafferett på skolen. Norges Lover har jeg også.

 

 

Hmmm, da burde du jo se hva han skriver, at han er gått den lange veien og faktisk vunnet... er jo ingenting her som indikerer på at saken kun er løst av en tlf-samtale. Som du sikkert da veit om, er dette en lang prosess... Ikkeno grunn til å bare feie saken under teppet iallefall...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Bare å kjemp, om du har ditt på det tørre! Gi selger muligheten til å rette ut feilene, få skriftlig tilbakemld, om så sms om det går. Senere går du til politi, legger inn en forenklet anmeldelse.

Her krysser du av at det kan bli tatt inn til noe forliksråd om det er det heter (husker ikke i farta), få politi til å kopiere ALT du har/mener som kan felle selger, ikke gi politi kjøpskontrakt, men få de til å kopiere.

Det er mye du kan gjøre, men da burde du ha alt på det tørre og ikke utnytte noe! Da smeller det tilbake..

Om saken blir henlagt, fortsett, ikke gi opp!

Prøv å konfrontere selger at han har muligheten med å rydde opp, da viser det at du er villig til å samarbeide, og ikke kun å hevne deg.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...