Jump to content

overhale 4wd motor


sierraxr4i

Recommended Posts

motoren min er nå moden for ei skikkeli overhaling.. motoren tikker-sjørte bank. topp pakning røyk. tenkte derfor å plukke motor i deler å overhale den skikkeli.. er ikke ute etter allverdens med hk. men lar det seg gjøre uten spesielt ekstra kostnadder har jeg ikke noe i mot det. jeg er ute etter en motor som funker. noen som har bry med å hjelpe meg med ei "handle liste" over hva jeg bør kjøpe inn av deler? og ca kostnadder dette vill komme på? bare for deler. ikke arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjøre som meg : 2wd eksos manufoil, t34turbo, grå dyser, stor kjøler, og "omsveisa hals" ikke så veldig dyrt dette og da har du motor som funker og har en veldig bra holdbarhet, et chip er også et must selvfølgelig :)

Edited by Cossiman

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjøre som meg : 2wd eksos manufoil, t34turbo, grå dyser, stor kjøler, og "omsveisa hals" ikke så veldig dyrt dette og da har du motor som funker og har en veldig bra holdbarhet, et chip er også et must selvfølgelig :)

 

Du har jo en HAUG med deler inni motoren også som bør byttes (pakninger, lagre bl.a)! Kan jo ikke bare bytte toppakning og tut-og-kjør igjen da.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

er en sierra cosworth 4x4 motor. har nå grønne dyser god t35 turbo+ det vanlige som hører til så det er greit nåkk. er igrunn det "innvendige" jeg lurer på..

 

 

nytt pakningsett til alt i motor

gruppe a strekkbolter

nye styringer til topp (org)

sjekk og eventuelt minimal planslip av topp (ikke la hvem som helst gjøre dette ,, mange med null peiling :blink: )

nye løftetønner topp

sjekk evt nye ventiler (annbefales )

sjekk lager på kamaksler .

nye stempler o,25 overdim hvis mulig (slitasje må måles )

nye lager til bunnen (veiv må sjekkes først om den må slipes slik at lager blir kjøpt til rett dimensjon )

ny oljepumpe (org ford og ikke noe jalla kopi)

dreie svinghjul for grei overflate til cluch

 

tenke du har det meste der :rolleyes:

 

nytt pakningsett til alt i motor

gruppe a strekkbolter

nye styringer til topp (org)

sjekk og eventuelt minimal planslip av topp (ikke la hvem som helst gjøre dette ,, mange med null peiling :blink: )

nye løftetønner topp

sjekk evt nye ventiler (annbefales )

sjekk lager på kamaksler .

nye stempler o,25 overdim hvis mulig (slitasje må måles )

nye lager til bunnen (veiv må sjekkes først om den må slipes slik at lager blir kjøpt til rett dimensjon )

ny oljepumpe (org ford og ikke noe jalla kopi)

dreie svinghjul for grei overflate til cluch

 

tenke du har det meste der :rolleyes:

 

ca 15-20 lappe

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

15-20 var billig det gitt...;)

Da veit jeg hvor jeg skal handle /få maskinert deler.

 

Stempler 8000.-

Ventiler 4000,-

pakninger/simringer 3000,-

 

Det var 15 000,- det gitt...;) en seriøst overhalt motor kommer på ca 30-40 lapper om den er godt sliten(som de flest cossi motorer er etter 200-300 000 km.

 

Her er det seff forskjell på å sette sammen en motor på måfå, som skal gå 10 000 km og en som skal brukes godt, og holde.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

15-20 var billig det gitt... ;)

Da veit jeg hvor jeg skal handle /få maskinert deler.

 

Stempler 8000.-

Ventiler 4000,-

pakninger/simringer 3000,-

 

Det var 15 000,- det gitt... ;) en seriøst overhalt motor kommer på ca 30-40 lapper om den er godt sliten(som de flest cossi motorer er etter 200-300 000 km.

 

Her er det seff forskjell på å sette sammen en motor på måfå, som skal gå 10 000 km og en som skal brukes godt, og holde.

 

 

enig men komme litt ann på hvor man kjøpe deler og hvor mye man bytter ..

men bør bytte alt jeg satte opp da

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

enig men komme litt ann på hvor man kjøpe deler og hvor mye man bytter ..

men bør bytte alt jeg satte opp da

 

Når man først har i fra hverandre, er det viktigste du gjør, balansere, vekte, normalisere og få riktige klaringer for å unngå havari, nytter lite å putte kostbare deler om man ikke gjør dette.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

det viktigste er vell uansitt å bytte alle lagre og pakninger å slikt :) ett tips kan være å unngå å kjøpe pakningsett fra burtonpower.com. Vett om 5 stk (inkludert meg) som har hatt klatt med nye simmeringer osv hos dem, f.eks simmeringen me veiv og kam pluss halvmånene :) disse lekker som bare juling....

 

sarpsborg motor skal være enn fin ting å levere inn til etter som eg har hørt :P helt sikker noen her inne med erfaring fra di ..

 

ps: viss du skal spandere ny oljepumpe så pass på å ikkje heller kjøp den fra burton, da denne er skikkelig crap. Det har både meg og enn bekjent erfart :s Kjøp verstingpumpe fra cosworth direkte heller.

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...