Jump to content

Erfaringer med MIG sveising


2.8i TIC

Recommended Posts

Jeg har sveiset mye med rørtråd og gass på jobb. Fordelen er mye høyere hastighet, man kan sveise med høyere strøm og mating uten å brenne hull. Ulempen er at man må kakke slagg etterpå. Men det er noe dritt å sveise uten dekkgass med rørtråd.

Kjøpte meg en Esab 150A Mig/Mag tidligere i år til ca 4000,-. Brukte engangsflasker til og begyne med, men de gikk tom etter 15min sveising. Engangsflasker fins også bare med co2 og argon. Så jeg fant ut at det var best å skaffe meg en kjøpeflaske med Mison18. Det var en dyr investering på 3500,- for en 5L flaske, men nå slipper jeg å kjøpe ny gassflaske 4 ganger i timen vist jeg skal sveise litt. Jeg betaler 700,- for å få etterfylt flasken, og da sveiser jeg i mange timer for hver fylling. Som en bonus er det enklere å sveise med Mison framfor co2, og man får mindre sprut og en finere sveis. engangsflasker bruker jeg nå kun når jeg sveiser rustfritt(argon).

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for det meste sveist med Telwin apparat fra Clas Olson, og det funker greit til hobbybruk, sett i sammenheng med pris. Jeg har byttet hjulbuer, kanaler og jekkfester, og fått OK-kurant resultat. Det tar litt tid å venne seg til, og det er veldig lett å brenne hull i tynnplater. Fordelene er at en ikke har dekkgass som kan blåse bort :)

Funker også fint på eksos og smårep på gressklippere og sånn.

Matingen er ofte ujevn på sånne billigapparater, så på sikt vil en nok spare seg mye ergrelse ved å kjøpe et litt dyrere og med gass. Det er planen min iallefall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...