Jump to content

Eu kontroll og effektpotte


Ice-Tray

Recommended Posts

Er det noen som har hatt fått problemer på eu kontroll på grunn av effektpotte på bilen?

En slik potte gir den fra seg mer avgasser eller noe?

Vil ikke montere visst det skulle bli noe problemer

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir i såfall støy.

Lager den mer lyd enn det som er lov, er det mangel.

 

Så sant eksosen er tett får du ikke annen avgass enn med org. potte.

Så sant du bare bytter bakpotta.

Men viss du tar bort kat. etc forandres jo avgassene da.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir i såfall støy.

Lager den mer lyd enn det som er lov, er det mangel.

 

Så sant eksosen er tett får du ikke annen avgass enn med org. potte.

Så sant du bare bytter bakpotta.

Men viss du tar bort kat. etc forandres jo avgassene da.

ok, regner med den holder seg innfor reglene med lyd, det er en remus potte.......de er jo kjente for gode potter

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang i tiden ei Dobbel DTM potta på min gamle mazda 929 (STEIKE HARRY). Det dura som fa**, men gikk lett gjennom EU.

Er visst ganske mye støy som skal til for at du overstiger dette. Så så lenge KAT ennå er der, er ikke dette noe og bekymre seg over.

Ford-avatar.jpg
Link to comment
Share on other sites

dersom det er en potte eller anlegg som er kjøpt til den spesifike bilen er det somregel null problem(simons osv), så lenge antall potter og cat er tilstede, men et hjemmesnikra potteoplegg med dårlige fester fleksirør på 1,5m over bakaselen osv som overdøver fly, romrakketter osv har nok mindre sjanse, det skal ved tvil vere støymåling på alle biler etter1.1.92, avgass skal vere mindre enn 0,5% co ,mindre enn50ppm hc og lambda 1,000 +-0.02 ved ca 2000rpm og tomgang etter 1.1 89 og 9.mnd 89 for biler med disp

Link to comment
Share on other sites

dersom det er en potte eller anlegg som er kjøpt til den spesifike bilen er det somregel null problem(simons osv), så lenge antall potter og cat er tilstede, men et hjemmesnikra potteoplegg med dårlige fester fleksirør på 1,5m over bakaselen osv som overdøver fly, romrakketter osv har nok mindre sjanse, det skal ved tvil vere støymåling på alle biler etter1.1.92, avgass skal vere mindre enn 0,5% co ,mindre enn50ppm hc og lambda 1,000 +-0.02 ved ca 2000rpm og tomgang etter 1.1 89 og 9.mnd 89 for biler med disp

 

Det kommer nok veldig an på kor heldig du er med kontrolløren på kontrollen :)

 

I utgangspunktet så godkjenner de kun originalanlegg.... ka mer som eventuelt må til for å få godkjent uoriginalt/effektanlegg er eg ikkje sikker på, MEN..eg var inne med ein MC for ei tid tilbake - då nytta det lite med ett dokument som viste til generelle tester utført på type motor (dokumentasjon fra produsent)... i mitt tilfelle så forlangte BT støytest der både motornummer på MC og serienummer på eksos var ført inn...

 

Så om anlegget er greit i forhold til støy.....samt avgasser er innenfor grensene, så går det sannsynligvis greit gjennom - men regn med at treffer du feil mann på feil dag - så kan du slite :(

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok veldig an på kor heldig du er med kontrolløren på kontrollen :)

 

I utgangspunktet så godkjenner de kun originalanlegg.... ka mer som eventuelt må til for å få godkjent uoriginalt/effektanlegg er eg ikkje sikker på, MEN..eg var inne med ein MC for ei tid tilbake - då nytta det lite med ett dokument som viste til generelle tester utført på type motor (dokumentasjon fra produsent)... i mitt tilfelle så forlangte BT støytest der både motornummer på MC og serienummer på eksos var ført inn...

 

Så om anlegget er greit i forhold til støy.....samt avgasser er innenfor grensene, så går det sannsynligvis greit gjennom - men regn med at treffer du feil mann på feil dag - så kan du slite :(

 

Der ikke noen spesielle krav til eksosanlegget på en bil så lenge det er innenfor støygrensene.

Tidligere skulle alle biler støymåles på EU-kontroll. Nå skal dette utføres på skjønn.

Dvs. om kontroløren mener lyden er normal så er den ok. Synes kontroløren at bilen støyer mer en normalt skal bilen støymåles. Antall desibel som er maks og ved hvilket turtall støyen skal måles står i vognkortet. (på nyere biler)

Det er nøye forklart i testveiledningen hvordan støy skal måles. I meter i fra og 45grader på skrå ut fra enderøret eller noe sånt..

Alle verksteder som er godkjent for eu skal ha tilgang til db måler.

Link to comment
Share on other sites

Der ikke noen spesielle krav til eksosanlegget på en bil så lenge det er innenfor støygrensene.

Tidligere skulle alle biler støymåles på EU-kontroll. Nå skal dette utføres på skjønn.

Dvs. om kontroløren mener lyden er normal så er den ok. Synes kontroløren at bilen støyer mer en normalt skal bilen støymåles. Antall desibel som er maks og ved hvilket turtall støyen skal måles står i vognkortet. (på nyere biler)

Det er nøye forklart i testveiledningen hvordan støy skal måles. I meter i fra og 45grader på skrå ut fra enderøret eller noe sånt..

Alle verksteder som er godkjent for eu skal ha tilgang til db måler.

 

Å der er du vel inne på det med å treffe feil mann på feil dag ? ;)

Ein kranglete kontrollør vil vel kunne argumentere med at ett uoriginalt eksosanlegg fraviker fra bilens typegodkjenning... å derved kunne forlange at du tar støytest...?

Link to comment
Share on other sites

Å der er du vel inne på det med å treffe feil mann på feil dag ? ;)

Ein kranglete kontrollør vil vel kunne argumentere med at ett uoriginalt eksosanlegg fraviker fra bilens typegodkjenning... å derved kunne forlange at du tar støytest...?

 

Selvfølgelig vil en sur kontrollør påvirke utfallet noe, men kan egentig ikke gjøre så mye....

 

Hvis kontrolløren det mener det bråker for mye må han ta testen der og da, det er en del av EU kontrollen og skal ikke koste noe ekstra. Da er det faste målemetoder han må følge. Man kan også som kunde forlange å se utskrift av støytesten hvis man ikke er enig.

Er støynivået innenfor er det greit, bilen blir godkjent, og da har ikke kontrolløren grunn for å sette mangel selv om uoriginalt/sports anlegg er montert!!

 

Så svaret til trådstarter er egentlig enkelt. Ingen problem å montere sportspotte så lenge man monterer en som klarer støykravene!! Og det bør jo seriøse aktører kunne levere!!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil en sur kontrollør påvirke utfallet noe, men kan egentig ikke gjøre så mye....

 

Hvis kontrolløren det mener det bråker for mye må han ta testen der og da, det er en del av EU kontrollen og skal ikke koste noe ekstra. Da er det faste målemetoder han må følge. Man kan også som kunde forlange å se utskrift av støytesten hvis man ikke er enig.

Er støynivået innenfor er det greit, bilen blir godkjent, og da har ikke kontrolløren grunn for å sette mangel selv om uoriginalt/sports anlegg er montert!!

 

Så svaret til trådstarter er egentlig enkelt. Ingen problem å montere sportspotte så lenge man monterer en som klarer støykravene!! Og det bør jo seriøse aktører kunne levere!!

 

Jobber du på BT ?...

 

I mitt tilfelle så var det hvertfall sånn at så lenge det va uoriginalt anlegg så blei det opp til MEG å få utført støytest for å få godkjenning. Det vil igjen si at om du tester og ikkje får godkjent, så har du kastet penger ut vinduet...

Link to comment
Share on other sites

Er riktig det at støymåling skal gjøres på EU om man er i tvil om den innfrir støykravene.

Er flere strenge krav til hvordan og hvor målingen skal gjøres.

Men dette må gjøres og man må få en for høy måling, viss man skal skrive mangel på støy.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er riktig det at støymåling skal gjøres på EU om man er i tvil om den innfrir støykravene.

Er flere strenge krav til hvordan og hvor målingen skal gjøres.

Men dette må gjøres og man må få en for høy måling, viss man skal skrive mangel på støy.

 

Sånn reint teknisk så trenger ikkje ett anlegg å bråke for at ein kontrollør skal gi deg mangel på lyddemper - dersom han er vrang og vet at det er uoriginalt så holder det. Forklaringen eg fikk var at kjøretøyet ikkje va typegodkjent med annet enn original eksosen.

 

Skal vel ikkje legge skjul på at han eg traff på nok tilhørte den vannvittig vrange sorten.... å blei desto surere når eg dukket opp to timer senere med dokumentasjon på støy ;)

Link to comment
Share on other sites

Jobber du på BT ?...

 

I mitt tilfelle så var det hvertfall sånn at så lenge det va uoriginalt anlegg så blei det opp til MEG å få utført støytest for å få godkjenning. Det vil igjen si at om du tester og ikkje får godkjent, så har du kastet penger ut vinduet...

 

Nei jeg jobber heldigvis IKKE på biltlisynet. :P Men har jobbet som mekaniker i mange år..

 

Sånn reint teknisk så trenger ikkje ett anlegg å bråke for at ein kontrollør skal gi deg mangel på lyddemper - dersom han er vrang og vet at det er uoriginalt så holder det. Forklaringen eg fikk var at kjøretøyet ikkje va typegodkjent med annet enn original eksosen.

 

Skal vel ikkje legge skjul på at han eg traff på nok tilhørte den vannvittig vrange sorten.... å blei desto surere når eg dukket opp to timer senere med dokumentasjon på støy ;)

Da har du truffet på en som ikke har gjort jobben sin. Han skulle støytestet og annmerket hvis den bråket for mye, ingenting annet!!

En mekaniker som tar en EU kontroll har ingen rettighet til å si at denne eksosen ikke er typegodkjent til denne bilen!! Hvordan kan han vite det?? Det mekanikeren skal bry seg om er støynivået!!

 

Dessverre finnes det noen mekanikere der ute som elsker "makten" man er tildelt og tror de er SMÅ KONGER annsatt av biltilsynet for å lage trøbbel for dem de tester.

De er mer opptatt av å sette annmerkninger på alt og ingenting, enn å gjøre en riktig EU kontroll. Dvs følge forskriftene..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...