Jump to content

tenningskutting av noe slag ?


Guest gshock

Recommended Posts

Noen som har noen tips ?

Har fått et litt snodig problem med bilen min, har vel etter noen test turer kommet fram til at det er tenning som tuller.

 

Vet ikke om et er temperatur eller noe annet som gjør det, men det ser ut til at den blir "bedre" etter at jeg prøver flere ganger.

første kuttet kommer ganske tidlig på turtall, rekker ikke begynne å dra engang nesten.

neste gang går det litt lenger,

tredje gang enda lenger osv..

etter flere drag så kan jeg vel nesten dra bilen til 6000 o/m.

Føltes nesten som en trykkvakt i starten, skallet nesten i dashbordet :P

 

 

Begynte vel med at jeg for en stund siden fikk noen kutt på høyt turtall og smell i potta med fin stikkflamme.

Så ble det egentlig bare værre.

 

Trudde først det var bensin eller plugger, men vi har kjørt opp turtallet på bilen uten ladetrykk og den kutter da også.

Så er vel tenning vi har kommet fram til at det er.

Og om det hadde vært plugger så hadde den vel begynt å jukse mer.

Men er det en sensor, fordeler, ledninger, ? noen tips ?

Link to comment
Share on other sites

Og den har fungert fint tidligere? Har du kjørt med BB-lambda tidligere etc.?

Muligheter for å gjøre det nå? Mtp. å se blanding når problemet inntreffer?

 

Har du sett på pluggene? Prøvd med nye plugger? Hvilken åpning kjører du med på pluggene?

 

Har du kontrollert fordelersensor? Vært borti flere ganger at denne kan skape slike problemer.

Men sjekk også resten av tenningsanlegget ditt. Kontrollere rotor om det er brudd på den, gjerne slitt.

 

Prøve å bytte ut pluggledningene, også til coil, viss du har mulighet til dette. Mulig at desse er gamle?

Coil? Gammel? Mulighet for å måle ut denne?

 

Kontrollere veivsensor. Synlige skader? Målt avstand på den og fordelersensor.

Gått over ledningsnett? Mulig dårlig kontakt en plass, i kontakter f.eks.

Koblinger på torpedovegg, viss du har 4x4..

etc etc etc.. :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

vet ikke om dette har noen sammenheng, men ser ut til at de to gule lampene i dashen som viser lite bensing og spylervæske kutter ut av og til. Og da er bilen ekstra ille på kutting.

Noen som veit om signal til disse kommer samme vei som f.eks info til hjernen ?

(lurte på om den kanskje går på nødprogram)

Link to comment
Share on other sites

Varsellampene har en egen styreenhet som ligger over sparkedekselet foran høyre framdør.

Er et veldig vanlig problem med dårlig kontakt der.

Den virker ikke inn på hjerne til motorstyring nei, kan koble den fra uten at det har noe å si også.

Kan også være dårlig kontakt bakom "instrumentet"/varsellampene også.

 

Fått sjekket opp i noe av de andre tingene da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

jordingskabelen til motor er fin, hvilke andre burde jeg sjekke ?

 

har i dag sjekket alle 3 kontakter på torpedovegg, alle så fine ut.

byttet en sikring i den sorte lille boksen nede ved høyre side på passaserside, bensinlampa begynte å varsle lite bensin - men ser ikke ut til at den lyser når jeg starter bilen. (som den gjør av og til)

 

trigger-føler er bare et par mnd gammel, kjøpte på face i sommer.

coil får jeg sannsynligvis prøvd i løpet av uka.

 

Noen andre tips som er værd å sjekke ?

 

 

forresten, noen som vet om noen som kan justere bilen (bensintrykk etc) i Telemark ?

Link to comment
Share on other sites

jordingskabelen til motor er fin, hvilke andre burde jeg sjekke ?

 

har i dag sjekket alle 3 kontakter på torpedovegg, alle så fine ut.

byttet en sikring i den sorte lille boksen nede ved høyre side på passaserside, bensinlampa begynte å varsle lite bensin - men ser ikke ut til at den lyser når jeg starter bilen. (som den gjør av og til)

 

trigger-føler er bare et par mnd gammel, kjøpte på face i sommer.

coil får jeg sannsynligvis prøvd i løpet av uka.

 

Noen andre tips som er værd å sjekke ?

 

 

forresten, noen som vet om noen som kan justere bilen (bensintrykk etc) i Telemark ?

 

At kontaktene så fine ut betyr ikke at det ikke har trukket vann å ledningene er begynt å korrodere. på escorten min så kontaktene fine ut men bilen startet ikke før jeg klipte de bort å loddet sammen ledningene. du får prøve å ohme ledningsnettet ditt. se at du har kontakt mellom ecu og alle sensorer.

Link to comment
Share on other sites

ja får vel prøve å ohme litt da.

 

Testet forresten også coil i dag, ingen endring.

sjekket også kontakt på trigger-føler og MAP. ser liksom greit ut.

 

Men kan dynamo og/eller batteri ha noen innvirkning på et sånt problem ?

 

 

hva er riktig om jeg måler trigger føleren ?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikkje om det kan være relevant.... men fikk sånn smell og stikflamme pluss kutt sjøl når me dreiv å mappet min, og hadde glemt å legge inn tall på høyt turtall - sånn at bilen gikk alt for magert...

Siden du driver å sjekker alt annet.., har du sjekket dysene ??.. at de ikkje har blitt litt tette og derfor leverer mindre... :)

Link to comment
Share on other sites

har ikke sjekket dysene nei, men de var nye for ca ett år siden.

 

Hadde en kjøretur i dag, var litt tåke og duskregn.

Da virka det som den var enda værre på fusking egentlig.

 

Hadde også et rart symptom når jeg rusa bilen med clutchen inne :

fikk noen små smell også hoppa turtelleren et par ganger opp og ned.

 

Åssen skal bilen virke om jeg tar av kontakten på TPS'n ?

(den ruser seg opp og ned på tomgang også mellom 500 og 1200 omdr./min)

Link to comment
Share on other sites

liten update :

to siste dagene er den blitt enda værre så lenge jeg prøver å dra turtall eller legge høyre fot i hurra-modus.

 

nå klarer jeg ikke engang å ruse den opp til 5-6 tusen omdr., selv med pedalen i vater.

stopper på ca 4000 og smeller og popper, detter litt ned, smeller litt. hopper opp til 4500 etc..

Men klarer ikke ruse den rett opp som den burde.

 

noen som kjenner til dette ?

Link to comment
Share on other sites

høres helt ærlig ut som bilen din slitter med å justere tenning ettervært som turtallet øker. ta ei tenningslampe og skjekk om den justerer tenninga tidligere ettervært som turtallet øker

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

men det som er så rart (nå for tiden) er at bilen funker veldig fint under 3000 omdr...

 

kan fint dra på 4gir med 1,3 i trykk, gire når den kommer rett før 3000 og fortsette "draget" på 5.gir.

( i den grad man kan kalle det et drag)

Link to comment
Share on other sites

jo det er vel og bra det, men hvilken sensor er det som da gjør at tenninga ikke justerer seg ?

er jo det som er hele poenget..

 

Ikke misforstå - fint med tips, men er årsaken til problemet jeg vil finne. Ikke hva problemet er.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke en sensor som gjør at tenninga justeres.

Det er map'et som ligger på chip'en som bestemmer hvordan tenningen skal være ut i fra

informasjon den får fra de forskjellige sensorene.

Så viss en sensor gir feil signal vil dette påvirke hjernens egenskaper til å justere tenningen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

Har sjekket map og triggerføler i dag, ble ikke noe bedre av den grunn.

 

Og ser ut som det er konsekvent over 3000 problemene begynner.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...