Jump to content

Kostnad på ulykke


Guest SieRRa

Recommended Posts

Vi hadd er banekjøring på lonke motorsport anlegg på størdalen for en stund tilbake.

En av våre medlemmer fikk en megaskrens og havnet i autoværnet samt reserte

ene tårnet til Q-free testasjonen.

 

Kjøring på eget ansvar , vegtrafikkloven $6 skal liksom gjelde.

Den gjør ikke det, og prislappen

 

417800kroner

 

Tenk over det neste gang dere drifter bortover langstrekk der <_<

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville brukt endel kr på advokat før jeg aksepterte det der.

Skal det være slik at alle motorsport-utøvere blir stilt til ansvar av en arrangør av et stevne om de i en race-situasjon skulle komme til å gjøre skade på baneutstyr og materiell blir det vel ganske raskt få utøvere i dette landet :rolleyes:

Edited by WingDude
Link to comment
Share on other sites

ved godkjent løpskjøring gjennom nbf tilsluttet klubb med arrangørlisens (rally, bc, rc, osv) har man forsikring på annenmans eiendom(Ansvar) gjennom påmeldings avgiften til løpet, ved privat banekjøring (gatebil, fordtreff osv)er allt ansvar lagt til fører av bil dersom du ikkje har en avtale med ditt eget forsikring selskap (på regga bil) om at du er dekt ved slik kjøring, noe du sikkert bør avtale på forhånd men som du neppe får lov til

 

Hva hadde skjedd hvis du kjørte ned et av banemannskapet da? Millionerstatning for egen lomme??

 

stor fare for det ja dersom det ikkje kan bevises at banemanskapet/evt tilskuer optrådde uansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Kjøring på eget ansvar , vegtrafikkloven $6 skal liksom gjelde.

 

Hm...skal den det? Var enten vegtrafikkloven eller trafikkreglene som kun gjaldt på veg åpen for allminnelig ferdsel, men husker ikke hvilken av de to.... skal sjekke.

 

OK, sjekket det opp nå. Trafikkreglene gjelder kun på veg som er åpen for alliminnelig ferdsel. Blander alltid de to. :rolleyes:

 

Men fant noe i bilansvarsloven.

 

Kapitel I. Kva lova gjeld. Definisjon.

 

§ 1. (kva lova gjeld).

 

Denne lova gjeld skadebot for skade som motorvogner gjer på folk eller eige og likeins trygding mot slik skade.

 

§ 2. (skade som ikkje går inn under lova).

 

Reglane i lova gjeld ikkje tilfelle då skaden

a) kjem av at motorvogna vert nytta til anna enn køyredoning, eller

B ) er gjord medan vogna er forsvarleg fråsegsett utanfor gate, veg eller annan stad der ålmenta kan ferdast, eller

c) er gjord medan vogna er med i motorvognrenn som vert halde på avstengde stader i samhøve med serleg politiløyve, eller

d) er atomskade som går inn under lov om atomenergivirksomhet, kapittel III om erstatning og forsikring.

Edited by burnout

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Å i helsikke da..!!

Og dette må han betale selv?

Tårnet som gjør den største utgiftene her?

 

Off, føler med han..

 

 

Tårnet kom vell på 65000kr pluss arbeid. Og 75000kr pr kamera som var det.samt kobling ,montering retting av utovernet .

Link to comment
Share on other sites

det er derfor det er lurt og holde seg til "lovelig" motorsport med gyldige lisenser og medlemskap

 

Du mener at gatebil ska bort da ?

 

 

Hm...skal den det? Var enten vegtrafikkloven eller trafikkreglene som kun gjaldt på veg åpen for allminnelig ferdsel, men husker ikke hvilken av de to.... skal sjekke.

 

OK, sjekket det opp nå. Trafikkreglene gjelder kun på veg som er åpen for alliminnelig ferdsel. Blander alltid de to. :rolleyes:

 

Men fant noe i bilansvarsloven.

 

Kapitel I. Kva lova gjeld. Definisjon.

 

§ 1. (kva lova gjeld).

 

Denne lova gjeld skadebot for skade som motorvogner gjer på folk eller eige og likeins trygding mot slik skade.

 

§ 2. (skade som ikkje går inn under lova).

 

Reglane i lova gjeld ikkje tilfelle då skaden

a) kjem av at motorvogna vert nytta til anna enn køyredoning, eller

B ) er gjord medan vogna er forsvarleg fråsegsett utanfor gate, veg eller annan stad der ålmenta kan ferdast, eller

c) er gjord medan vogna er med i motorvognrenn som vert halde på avstengde stader i samhøve med serleg politiløyve, eller

d) er atomskade som går inn under lov om atomenergivirksomhet, kapittel III om erstatning og forsikring.

 

Ja det er mange løse ender som jeg ikke helt forstår ifra utleier sin side.

Men sjekker opp dette nå for tiden.

 

 

 

ved godkjent løpskjøring gjennom nbf tilsluttet klubb med arrangørlisens (rally, bc, rc, osv) har man forsikring på annenmans eiendom(Ansvar) gjennom påmeldings avgiften til løpet, ved privat banekjøring (gatebil, fordtreff osv)er allt ansvar lagt til fører av bil dersom du ikkje har en avtale med ditt eget forsikring selskap (på regga bil) om at du er dekt ved slik kjøring, noe du sikkert bør avtale på forhånd men som du neppe får lov til

 

 

 

stor fare for det ja dersom det ikkje kan bevises at banemanskapet/evt tilskuer optrådde uansvarlig

 

Om man kjører "rett vei" som kaller det på denne banen. Så er langstrekka rettet rett mot der utkjøring,samt masse tilskuere står.

Og da med en fart oppmot 160-170 kansje på kurrante biler.

Link to comment
Share on other sites

Du mener at gatebil ska bort da ?

 

 

 

 

Ja det er mange løse ender som jeg ikke helt forstår ifra utleier sin side.

Men sjekker opp dette nå for tiden.

 

 

 

 

 

Om man kjører "rett vei" som kaller det på denne banen. Så er langstrekka rettet rett mot der utkjøring,samt masse tilskuere står.

Og da med en fart oppmot 160-170 kansje på kurrante biler.

uten lisens kan man ikke kjøre fortere enn 80 km/t

Link to comment
Share on other sites

gatebil er på vei bort,(eller ihvertfall påvei inn under nbf regler) nbf strammer grepet for hvert år, når det skjer en ulykke med alvorlig utfall med enten puplikum eller fører passasjer osv er det nok over og ut med heile greia synd men sant, extrem, time attac og driftebilene ervel allerede underlagt nbf reglement med lisenser, teknisk osv

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg du respekterer på bane .........

nei :P sier ikke det sier bare at slik er reglene i teorien. praktisk og teori er vist å være to vidt forskjellige ting gang på gang. men altså vis politi står med radar på langstrekka kan di frata folk lappen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

At en bane kan sende ut sånne krav til enkelt personer er jo helt forbanna idiotisk! banen må jo ha en forsikring de også som dekker dette? Og den forsikringen BURDE gjelde også for de som LEIER banen! Makan til ******** idioti!

En Litt saftig egenandel JA! men **** ikke over 400TUSEN!

 

(så visst folk kondemerer en leiebil så må folk betale all skaden fordi bilutleieren ikke gidder ta dette på sin forsikring? det skulle gjort seg.) blir samme saken

Link to comment
Share on other sites

Det er jo du og din bil som har forvoldt skaden på annen mans eiendom når slikt skjer, hvorav ansvarsforsikringen din skal dekke dette dersom du følger vegtafikkloven, altså 80 kmt utenfor bebygd strøk, så viss forsikringselskapet ditt dekker slik kjøring er du berget, men tviler på at noe forsikringselskap dekker slik kjøring da ideres øyne er det uaktsomt selv i 80, kan godt hende at forsikringselskapet til lånke har sett på saken og ført ansvar over til bilfører og hans selskap...... da det er han som har forvold skaden

 

det blir jo nesten det samme som eg tar bilen min i beruset tilstand, kjører inn i huset til noen og lurer på om huseiger tar det på husforsikringen sin.....

 

Trur det er mange som ikkje er helt klar over ulovligheten i banekjøring, all kjøringi norge som skal vere lovelig i hastigheter over vegtrafikkloven skal vere i regi av nbf eller motorsportforbundet (motorcross osv)

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Det er jo du og din bil som har forvoldt skaden på annen mans eiendom når slikt skjer, hvorav ansvarsforsikringen din skal dekke dette dersom du følger vegtafikkloven, altså 80 kmt utenfor bebygd strøk, så viss forsikringselskapet ditt dekker slik kjøring er du berget, men tviler på at noe forsikringselskap dekker slik kjøring da ideres øyne er det uaktsomt selv i 80, kan godt hende at forsikringselskapet til lånke har sett på saken og ført ansvar over til bilfører og hans selskap...... da det er han som har forvold skaden

 

det blir jo nesten det samme som eg tar bilen min i beruset tilstand, kjører inn i huset til noen og lurer på om huseiger tar det på husforsikringen sin.....

 

Trur det er mange som ikkje er helt klar over ulovligheten i banekjøring, all kjøringi norge som skal vere lovelig i hastigheter over vegtrafikkloven skal vere i regi av nbf eller motorsportforbundet (motorcross osv)

 

 

Om dette virkelig er tilfelle, kan man strengt tattl ikegodt kjøre idiot langs veien da jo... Talentløst opplegg...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

idiotkjøring på vei og bane er detamme iflg norsk lov, dersom du ikkje har en lisensiert bil, førerlisens, fullt kjøreutstyr, medlemskap i nbf tilsluttet klubb, og kjører på oranisert trening/løp arrangert av klubb/eller person som har arrangørlisens/event lisens igjennom nbf

Link to comment
Share on other sites

idiotkjøring på vei og bane er detamme iflg norsk lov, dersom du ikkje har en lisensiert bil, førerlisens, fullt kjøreutstyr, medlemskap i nbf tilsluttet klubb, og kjører på oranisert trening/løp arrangert av klubb/eller person som har arrangørlisens/event lisens igjennom nbf

 

Når utleier sier forsikringen gjelderpga at man kjører etter veitrafikkloven, med forsikringselskapet nekter.

 

Utleier sier banen er en offentligt bane, men di har video overvåkning av anlegget og tar betalt for kjøring.

 

Og di hadde kanskje gjort smart i å sikre området der q-free stasjonen ligger. Kosta vel cirka 5 mill hele skiten og kun et autovern står imellom.Eller i det minste hatt en forsikring på anlegget så ikke privat personen blir ruinert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

bart, det er STOR forskjell å ta en bil i beruset tilstand og kjøre mot å betale for å få kjøre på bane. Dette blir bare værre og værre, først skal man ha disse tilbudene for å få bort mye av den kjøringa som drives ut på veiene, men man risikerer jo å gå personlig konkurs om man gjør noe skade på banen og eiendommen.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...