Jump to content

Original DOHC Clutch Hvor mange Newton tåler den?


exin89

Recommended Posts

Har en 4x4 DOHC sedan som jeg lurer på om jeg har tatt fyken på clutchen på.

 

Skulle dra en bil opp av grøfta, og dro forsiktig igang, og prøvde å unngå å spinne på glatta. Virka som om det var fint feste, fram til jeg fant ut at jeg sto å slura clutch med clutchpedalen helt ute. Røyk som tusan fra clutchen.

 

Clutchen min har ikke blitt serlig hardt brukt, og har gått ca 10.000km. Ville nå tro at en clutch vil vare lengre enn dette.

 

Jeg har en lett trimma DOHC, regner med at det er like rundt 145hk i motor, og da sikkert rundt 200nm eller noe i den duren. Bilen går ihvertfall betydelig bedre enn originalt. Kan så "lite" trim ta kål på en clutch etter bare 10k ?

 

Hvor mange NM kan jeg regne med at original clutch tåler?

Hva slags clutch jeg har veit jeg ikke, men er nok kjøpt på mekonomen eller noe sånt.

Edited by exin89

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

En orginal clutch tåler ikke mye før den blir overopphetet når man slurer litt. Spesielt med litt trimmet motor. Opplevd det selv på ohc med kvaskam, og clutch med ca samme kjørelengde som din. Vist clutchen tar litt bedre etter den har kjølt seg ned, er det nok den ekstra sluringen som har gjort utslaget.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan nok bare være varme som har gjort det, for nå virker det som om clutchen er helt fin igjen.

 

Eneste som er nå er at clutch lukta ikke slepper taket. Fikk hivi inn et par wunderbaum i stad, og virker som om clutchlukta er på vei vekk nå.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt en god del etter dette, og clutchen virker akkurat like godt som før, og det lukter ikke clutch lengre. Så virker ikke som om clutchen er utslitt. Regner med at clutchen bare fikk kjørt seg litt hardt og ble varm, og ikke slitt ut. Er nok mye clutch igjen enda. Blir ikke noe clutchbytte med det første regner jeg med.

 

Hva kan jeg bruke av clutch på denne bilen som ikke koster skjorta, gjerne noe som tåler mere juling enn originalt.

 

Hva kan brukes, og hva ligger da prisen på?

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

få drejet af dig svinghjul. så er den ikke helt så hård ved koblingen (stor roterende masse) der skal bare fjernes en 2-3kg, så er du nede på en 10kg. skal du købe kobling der er std og billig så køb en sachs, den bider meget bedre end den std luk kobling.

 

ellers er der altid opgraderinger. mener face havde nogle på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...