Jump to content

Temperatur på eksos


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Har satt på en ny endepotte nå. Hadde tenkt å feste den med ett sjøtestykke, men det gikk ikke da simons eksosen går sånn i en bøy. Brukte derfor en klamme som er beregnet på trykkrør. Den fikk jeg satt litt "skeivt" på.

 

I samband med den klammen, hvor varm kan eksosen bli helt der bak ved endepotta? Inne i klamma var det gummi, og på klisteret stod det at den tålte fra -25 celsius til +100 celsius. Er det fare for å bli 100 grader der bak?

 

P050109_18.08[01].JPG

 

Her ser dere hvorfor det ikke gikk med skjøtestykket, siden røret er så bøyd. :P

P050109_18.08[02].JPG

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Åssen motor? Men det blir varmt bak der ja. Enderøret smelter fangeren lett hvis den kommer i kontakt når du bruker bilen litt skikkelig. Tipper det smelter med en gang du begynner å kjøre.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en eksosmuffe med rette vinkel (fåes tak i blant annet hos Bilens Eksosanlegg) og klem den fast med 2 eksosklemmer av riktig størelse. Koster deg i underkanten av 100 kr ;)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

DOHC 8v med 123 hk

 

EDIT:

Rett vinkel? Det er da ikke en 90 graders bøy heller. :P

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

DOHC 8v med 123 hk

 

EDIT:

Rett vinkel? Det er da ikke en 90 graders bøy heller. :P

 

 

 

Med RETTE vinkel. Altså riktig vinkel hvis du misforstod ;)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Åja. :P Men skal nå prøve med den klammen jeg har satt på. Tror det vil funke bra jeg. ;)

 

Er en såkalt mpjoint om noen har hørt om det, www.mpjoint.com

 

Og siden den er beregnet for trykk, så har de vel satt en grense på 100 grader, siden den kan begynne å lekke da. Vil nå tro denne er like tett, om ikke tettere enn ett vanlig eksosskjøtestykke.

 

Men vi får se. :P

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur nå. (Har ikke lappen enda, så må dra med meg pappa <_< )

 

Anyways, jeg tror nå at det blir over 100 grader ved hard kjøring, ja. Men jeg tror likevel klemmen vil holde det tett om gummien så skulle smelte. Uten gummien, er jo det omtrent som ett skjøtestykke som er beregnet på eksos. Om dere ser på linken over, så ser dere hvilken klamme det er snakk om. ;)

 

Var ihvertfall tett og fint både før jeg dro, og når jeg kom tilbake. Skulle det så vise seg at det lekker litt ut der en eller annen gang, så får jeg finne en annen metode. :)

 

EDIT:

*LINK* til klemmen.

 

EDIT_2:

Og angående smelting av fanger, så tror ikke jeg det er noe problem. Selve endepotta var ikke varm i det hele omtrent. Men nå er det jo snø og kaldt ute, men uannsett. Flere som har samme potta på samme bil, og de har ikke noen problemer med det ihvertfall. ;)

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Var ikke snakk om at enderøret DITT kom til å smelte DIN støtfanger! Jeg mente generelt. Kan gjenta med litt andreledes ordlegging og håper du forstår da....

 

Ved hardkjør så blir enderøret på en hvilken som helst bil så varmt at hvis støtfangeren skulle ligge nedpå enderøret til vanlig eller falle ned på det av en eller ana grunn så vil den smelte. Det jeg ville frem til er da at hvis du gasser på litt, så smelter den 100gradersgummien din rimelig kjapt!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

At koblinga smelter skal vel mye til ja. :P

 

Men det jeg mener er at jeg tror ikke gummien har så mye å si. Kjøpte ett vanlig eksosskjøtestykke som jeg hadde tenkt å ha på, men det gikk ikke. Og det er da ikke noen gummi på det heller.

 

Men som sagt, begynner det å lekke så finner jeg en annen metode. ;)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...