Jump to content

"tikkelyd" i motoren


Guest Mondeo-Larsen

Recommended Posts

Guest Mondeo-Larsen

Når Mondeon (2.0 Duratec) min står på tomgang så hører jeg er tikke/rasle lyd som kommer og går. Så kom jeg over denne posten:

fordmondeo.org

 

Er det noen som har hatt lignende problem? Eventuelt, hva ble gjort?

Link to comment
Share on other sites

Når Mondeon (2.0 Duratec) min står på tomgang så hører jeg er tikke/rasle lyd som kommer og går. Så kom jeg over denne posten:

fordmondeo.org

 

Er det noen som har hatt lignende problem? Eventuelt, hva ble gjort?

 

Har hatt samme problem på min 2002 mod.( 2,0 bensin ), i tillegg til raslelyden på tomgang gikk bilen også ujevnt og nøkkete når jeg kjørte i jevn fart, når jeg ga på gass gikk den normalt. Måtte bytte innsugsmanifoilen, akselen til spjelda i manifoilen var røket av på 2 steder. Etter det ble bilen som ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest xmartinix

Hei.

 

Har også hatt denne tikkelyden over en periode. Motorlampa begynte å lyse for litt siden, så jeg fikk det sjekket opp hos merkeverksted.

Det viser seg at klaffene som sitter i innsugsmanifolden er gåen, og løsner de, kommer de inn i motoren, med medfølgende problemer det vil være!!

Merkeforhandel skal ha 7000 for å bytte hele innsugsmanifolden, og ingen andre verksted har tilgang til disse delene, da jeg har ringt rundt og sjekket.

Da blir det merkeverksted!

Har og rotet rundt på nettet de siste dagene, og det anbefales IKKE å kjøpe brukt del, da de brukte klaffene kan være av ymse kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Mekonomen skaffer vel delene?

 

Da jeg byttet for 2-3 år siden kostet delene i underkant av 4000 kr hos merkeforhandler. Ikke spesielt vanskelig å bytte selv heller, bare en del skruing, brukte ca.5-6 timer på jobben. Ford skulle den gangen ha ca. 6500 for deler og arbeid, så da regner vel de ca. 3 timer`s arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Guest xmartinix

Da har jeg fått bilen tilbake fra verksted! Å får en bil! Nesten som ny, men det kan være pga. at jeg byttet frere rakkelstag samtidig.

 

Om Mekonomen har innsugningsmanifolden, vet jeg ikke, men det er da bare å ringe å spør. Kan ikke se via webshop-en deres at de lagerfører, men kanskje de ikke oppgir slikt der.

 

Delen hos merkeverksted + div. slanger, klemmer, oljeseparator, kom seg på rundt 3000 hos melhus bil trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått bilen tilbake fra verksted! Å får en bil! Nesten som ny, men det kan være pga. at jeg byttet frere rakkelstag samtidig.

 

Om Mekonomen har innsugningsmanifolden, vet jeg ikke, men det er da bare å ringe å spør. Kan ikke se via webshop-en deres at de lagerfører, men kanskje de ikke oppgir slikt der.

 

Delen hos merkeverksted + div. slanger, klemmer, oljeseparator, kom seg på rundt 3000 hos melhus bil trondheim.

 

Hva er "rakkelstag" , og hvor sitter det?

Link to comment
Share on other sites

Guest xmartinix
Hva er "rakkelstag" , og hvor sitter det?

 

 

Hakke peiling. Skal jekke opp bilen i de nærmeste dagene, for å se hva de har byttet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeo-Larsen

Da var problemet fikset :)

Kostet meg 6059,- hos Ford (bergerkrysset) i Mysen.

 

De byttet:

Manifold-Inntak

Slange utluftning

Oljeseperator

Pakning

Slange kjølevæske

Det tok dem 1.8 timer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...