Jump to content

drevsats til t5 kasse


Åshøgda-raceway

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har drevsatsen fra gearboxman (quaife) i england med tilhørende skiftegafler. Ser ingen tegn på noe som ikke skal tåle 600hk da det meste er sterkere enn f.eks TKO600. Fikk oppgitt at den den blir brukt på en bil med 850hk i england. Problemet er synkroene som fortsatt er de "samme gamle".. Alternativet blir G-Force, men da må du ha komplett med ny utgående aksel for denne er ikke lik i USA (5. giret passer ikke osv).

Hva juling er det snakk om? Rask giring ved hjulspinn? G-Force har 2 forskjellige drevsatser her, dogring rettskårne og dogring semi helical. Sistnevnte er hva jeg ville gått for ved slik effekt, men jeg er usikker på hvor lang utgående aksel er på modellene fra USA? Fikk beskjed fra gbm at g-force drevsatsene ikke passet i cosworth-husene, men det eneste jeg har sett av forskjell er forskjellige splines på utgående (både tappen bak og til 5.giret) samt "feil" plassering av speedodrev iforhold til cosworth-bakhuset.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Totalt havnet det på £1750. Er ikke godt å si hva som skjer hvis man prøver giring ved hjulspinn med denne kassa, men jeg tror det kjapt kan ryke noen ringer (som med alle synkroniserte kasser..) Hadde jeg ikke vært student og tjent så dårlig ville jeg nok gått for TKO600 med dogringer + alle modifikasjonene der. Disse har vist seg å tåle det meste :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Husk at det kommer moms i tillegg da :) Sålenge du er klar over at det er synkrokasse du kjører går det nok bra. Behandler du det som om det skulle vært dogringer så raser det ;)

 

Edit: Jeg har noen bilder av denne kassa hvis du vil se. Er blant annet en ganske stilig modifikasjon på låseringen til 5. giret. Må maskineres nytt spor på utgående aksel, og freses ut plass i bakhuset for det store 5. giret. Det lønner seg absolutt å kjøpe de nye skiftegaflene samtidig, for den orginale 5. gir gaffelen må isåfall maskineres + at de nye er MYE grommere.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen bilder av GBM-drevsatsen + gafler levert av Quaife:

 

Drevsats + gafler

DSC00540.jpg

 

Nye vs gamle gafler

DSC01355.jpg

 

Nye

DSC01353.jpg

 

5. gir + modifikasjon

DSC01345.jpg

 

DSC01343.jpg

 

Innmat

DSC01344.jpg

 

 

Du bør også montere nye synkroer (selve skifteren) med en ny drevsats så kassa blir 100%.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Husk at det kommer moms i tillegg da :) Sålenge du er klar over at det er synkrokasse du kjører går det nok bra. Behandler du det som om det skulle vært dogringer så raser det ;)

 

Edit: Jeg har noen bilder av denne kassa hvis du vil se. Er blant annet en ganske stilig modifikasjon på låseringen til 5. giret. Må maskineres nytt spor på utgående aksel, og freses ut plass i bakhuset for det store 5. giret. Det lønner seg absolutt å kjøpe de nye skiftegaflene samtidig, for den orginale 5. gir gaffelen må isåfall maskineres + at de nye er MYE grommere.

 

send meg bildene du :) ronnelve@online.no

 

takker :) skal vel noe til få skakke gafler m det der,ser stor forskjell:)

Edited by Åshøgda-raceway
MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det finnes en annen drevsats med rettskårne drev og dogringer ja, husker ikke helt hva navnet på den er men Liero her på forumet vet. Kan høre med han iløpet av dagen.

 

La ut bildene her jeg ;)

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet overhalingskit samtidig, men dette viste seg å ikke være komplett. Fikk dog ettersendt delene jeg manglet etter litt masing. Det virket som de selv var skuffet over å ha sendt ut et uferdig kit så jeg tror de har byttet leverandør. Dette bør det spørres om først isåfall og evt. handle dette et annet sted.

Drevsats, gafler, overhalingskit = £1750 = 17,135.75 NOK + 1300 = ca 18500,- + nye synkroer 1-2, 3-4 = 1500 + kostnad av dreiing av utgående aksel = 500
Totalt 20500,-

Jeg kan ordne alt maskinert og montert dersom det er interessant.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Veldig kjekt med bolt on ja. Dersom man går for tremec tko600 (som har samma problem med synkro som t5) havner man lett på 25-30000. Jeg overhaler kasser og prøvekjører alle, så for meg var det viktig at kassa var bolt on. Det er også lett å få tak i reservedeler til T5 dersom man skulle ryke på et uhell :)

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

har undersøkt litt og snakket med noen fra england. de sier at t5 kassa ikke tåler dog innmat for den sprekker fort.

 

de anbefaller en doch kasse el 4x4 kasse (mt75) med grom innmat f.eks fixit el noe billigere,det tåler visst alt i en 2wd

 

er jo forholdsvis bolt on den kassen også

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

gjør dem det ja,men om kassa sprekker går vel innmaten til dundas også kanskje. skal vel mye til at det sprekker tror nå je da.

 

men ingen dum ide å bruke den doch kassa da,den er mye solidere enn t5 huset. fått satt inn big tooth drev i den har man ei kasse leenge:)

 

men fortsatt ikke bestemt meg enda,ikke greit å bli klok på detta

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor sterkt det g-force huset er i forhold til mt75 huset, så dette blir en vurdering du får gjøre selv. Jeg tror det bør holde da G-Force ble utviklet spesielt for dragracing med T5 :)

 

Fant et bilde av en komplett G-Force kasse med forsterka hus:

bbeadaed.jpg

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde absolutt vært interessant. Jeg har ikke hørt noe særlig om den drevsatsen før da jeg tror den brukes mest på TVR(?).

Må sende mail for de har fjernet lista over deler / priser som lå der før. $350 for huset er oppdatert pris jeg har fått på mail.

http://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-5.asp

 

Det jeg syns hadde vært interessant ville vært en helical dogring drevsats med forsterka utgående aksel. Litt mer bruksvennlig på gata.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...