Jump to content

Papirarbeid ved kjøp av bil


Complexity

Recommended Posts

Skal kjøpe en bil, men må registrere den på muttern for å slippe å betale meg blakk på forsikring.

 

Har vært å sett på bilen, og sakt at jeg skal ha den.

fikk med meg vognkortet som muttern da må skrive på, og selgeren skulle skrive en kjøpskontrakt til jeg skulle hente bilen. (skal møtes på biltilsynet, og må kjøre bilen hjem når jeg får den)

 

Hvordan er det med forsikringen? kan forsikringen å det ordnes før bilen står i muttern sitt navn?

 

Problemet er at det er ganske langt imellom muttern og der bilen står, og har ikke mulighet til å ta med muttern når bilen skal hentes.

så må bare få unna alt papirarbeidet som er mulig før jeg henter bilen.

 

Og er det alt som trengs?

 

Bilen bestod ikke EU godkjenning, og fristen for etterkontroll går ut slutten av mai, så jeg har ikke så god tid på meg til å skru.

men er det da enkelt å få litt utsettelse i tilfelle jeg ikke skulle rekke det? tenker spesielt siden jeg akkurat har kjøpt bilen?

 

mvh. Complexity :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Skriver litt generellt ang dette her.

 

Skal du registrere DIN bil på moren din trenger du å gjøre følgende.

-Avtale(selfølgelig) med din mor at det er greit at bilen står i hennes navn.

-Få med en fullmak(ofte ikke nødvendig ved privat kjøp) med underskrift og personnummer.

-Skrive hennes navn og personnummer i salgsmelding, i kontrakten kan du godt skrive ditt eget navn om du vil.

-Skrive under med egen underskrift, dette holder da du har fullmakt fra din mor.

-Betale og leve evig

 

Forsikringen til selger gjelder i 3 dager etter bilen er solgt, ellers kan du også opprette forsikring til en bestemt dato(den dagen forsikringen til selger går ut feks.)

 

Trenger du mer tid på å fikse etterkontrollen kan man søke om utsettelse, eller bare gi **** og få ett avskiltningsbegjær på bilen. Litt ekstra spenning er ofte greit når man er ute å kjører ford.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe en bil, men må registrere den på muttern for å slippe å betale meg blakk på forsikring.

 

Har vært å sett på bilen, og sakt at jeg skal ha den.

fikk med meg vognkortet som muttern da må skrive på, og selgeren skulle skrive en kjøpskontrakt til jeg skulle hente bilen. (skal møtes på biltilsynet, og må kjøre bilen hjem når jeg får den)

 

Hvordan er det med forsikringen? kan forsikringen å det ordnes før bilen står i muttern sitt navn?

 

Problemet er at det er ganske langt imellom muttern og der bilen står, og har ikke mulighet til å ta med muttern når bilen skal hentes.

så må bare få unna alt papirarbeidet som er mulig før jeg henter bilen.

 

Og er det alt som trengs?

 

Bilen bestod ikke EU godkjenning, og fristen for etterkontroll går ut slutten av mai, så jeg har ikke så god tid på meg til å skru.

men er det da enkelt å få litt utsettelse i tilfelle jeg ikke skulle rekke det? tenker spesielt siden jeg akkurat har kjøpt bilen?

 

mvh. Complexity :)

bare du har biltype og reg nr når du er hos forsikringselskapet er det ikke noe problem.
Link to comment
Share on other sites

om det er skilter på bilen, kan du bare registrere den på deg nå, og levere ny salgsmelding snarest mulig, det gjorde eg når eg fant ut hva det kostet å firsikre ene bilen min :P

koster ikke noe mer heller ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, såppas ja..

Tiden er ikke ute da, fristen går ut 31 mai, og håper å få papirene levert på mandag når jeg skal hente bilen..

 

Hva vill det da eventuelt koste meg om bilen blir avregistrert pga fristen, og jeg må få skilter på den igjenn? mye dyrere?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

bare å få en eu kontroll på dette, om den ikke har vært inne.

blir du avskiltet er det ca 950kr i gebyr for å få ut skiltene igjen.

du trenger ikke ordne forsikring før du bruker bilen, siden du har 3dagers eierskifte forsikring.. (OM det er skilter fra før)

men du må ikke finne på å kjøre denne bilen uten at du (din mor) har forsikret den. eneste er at du havner på klippelisten om du ikke har tegnet forsikring.

men om du skal bruke litt tid på den, så skru av skiltene og legg dem fra deg inne ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja men der kommer enda ett problem serru.. :P

Bor på ved jobben i ukedagene, og jeg har bare mulighet til å dra hjem i helgene, og må ha bilen hjem for å skru (brodern skal hjelpe meg)..

 

Men får se om jeg får kjørt bilen hjem iløpet av de 3 dagene da, så får jeg kansje lånt meg bil til å komme meg på jobb igjenn. så håper det ordner seg :)

 

 

 

Men det skal jeg vel få fikset.

 

Men dere mener altså at jeg ikke skal tenke på forsikring med en gang?

 

Får muttern til å fylle ut vognkort og salgsmelding, tar det med til biltilsynet der jeg signerer kontrakt med selgeren og leverer det på biltilsynet.

å da har jeg 3 dager på meg der jeg kan kjøre bilen på forje eiers forsikring?

 

Må uansett kjøre rolig med bilen, pga brudd i begge fremfjærene, så det blir jeg å gjøre :)

 

Edit: bilen har skilter ja, den har vært på EU kontroll, men har mangelapp pga fjærene.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kansje jeg skal vurdere å registrere på meg selv da..

De fleste forsikringselskap har vel slik at det blir billigere når man har fylt 20 år?

og er jo egentli bare 4 måneder til jeg fyller 20..

 

Men om jeg tar den på meg selv da, blir det slik som ovenfor? bare med mitt navn på alle papirer?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

oki, får se hvordan man gjør det på det da..

 

Ett lite tillegspm:

har tydeligvis fått feil vognkort hos selgeren. står at det gikk ut i 2005. men den øverste delen (som skal fylles ut ved salg) har det vel ikke noe å si på? står jo ingen dato om det på den delen..

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

oki, får se hvordan man gjør det på det da..

 

Ett lite tillegspm:

har tydeligvis fått feil vognkort hos selgeren. står at det gikk ut i 2005. men den øverste delen (som skal fylles ut ved salg) har det vel ikke noe å si på? står jo ingen dato om det på den delen..

 

Sjekk at dagens eier faktisk står på vognkortets del 2. Hvis ja, ikke noe problem. Hvis nei, og vognkort del 2 er mistet/tapt må det meldes inn og dere må vente til nye vognkortsettet kommer i posten

Link to comment
Share on other sites

er vist så gammelt dette vognkortet at det kom før det var sånn del 1 og del 2.

men vi snakket om det med del 1 og del 2 når jeg var å så på bilen, så vil sterkt tro at de har det. håper iallefall det :P

 

takk for svar :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

er vist så gammelt dette vognkortet at det kom før det var sånn del 1 og del 2.

men vi snakket om det med del 1 og del 2 når jeg var å så på bilen, så vil sterkt tro at de har det. håper iallefall det :P

 

takk for svar :)

Når jeg tenker litt tilbake, så hadde jeg samme greia for ett par år siden, at vognkort del2 var tapt. Da meldte vi vognkort tapt samtidig som vi sendte inn salgsmelding(via naf sin nettutgave) og da ordna dem omreg med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Okei, det virker iallefall låvende :)

snakket med selger nå og hun ble ganske forbauset, men sa hun skulle lete etter del 2, for del 1 hadde hun.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...