Jump to content

Er motor'en gå'en eller ikke ? - Innsug!


Guest teek

Recommended Posts

Guest teek

Har en 2002 modell Mondeo som motoren gikk til ..... på nå nettopp.. Verkstedet sier det er pga innsuget; noe som har gått i stykker og blitt dratt inn i motoren.

 

Vet ikke om motoren er ødelagt men det koster penger å få det sjekket.. mulig jeg bare trenger nytt innsug og å få tatt ut den greia som er dratt inn i motoren ?

 

Noen som har noen tips? Verksted sier selvfølgelig at jeg må ha ny motor, for da tjener jo de mere penger. Men jeg er veldig usikker.. Det er tross alt stor forskjell på å kjøpe nytt innsug til 3015,- kroner i forhold til ny motor OG innsug, til 29010,- kroner, + arbeid for å bytte det hele da.

 

Noen som vil komme å skru opp å sjekke ? ???? :D

 

- Thomas

 

 

Epost: thomas.isaksen@gmail.com

Tlf.: 95 44 10 29

Edited by teek
Link to comment
Share on other sites

Dersom deler fra innsuget har blitt dratt inn i motor, og dermed gjort at motor har tatt kveld,

da vil jeg nok tro at det beste er å bytte motor ja.

Regner med du har en bensinmotor, og at det er de indre klaffene i innsuget som har løsnet? Har de sagt noe om det?

 

Dersom det kommer deler inn i forbrenningskammeret i motoren er det mye som skal til for at det ikke ender med ras.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest teek
Dersom deler fra innsuget har blitt dratt inn i motor, og dermed gjort at motor har tatt kveld,

da vil jeg nok tro at det beste er å bytte motor ja.

Regner med du har en bensinmotor, og at det er de indre klaffene i innsuget som har løsnet? Har de sagt noe om det?

 

Dersom det kommer deler inn i forbrenningskammeret i motoren er det mye som skal til for at det ikke ender med ras.

 

 

Det er en bensin motor ja, nå er det ett vanvittig bråk når jeg starter, akkurat som det er en klinkekule inni en metalboks som blir filleristet.

De har ikke sagt noe om nøyaktig hva som har løsnet men de sa det var noe fra spjeld eller noe i innsuget som hadde løsnet og blitt dratt inn i motoren. Den ene sylynderen skal vistnok ha mistet kompresjon. Det sier ikke meg stort men det var det de sa.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke bra ut..

Kan stemme at det er noe fra de indre klaffene da, ganske vanlig feilkilde på de motorene der.

Viss det ikke er kompressjon på en sylinder er det skadet enten ventiler eller stempel.

Slik at sylinderen ikke er "tett".

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest teek
Høres ikke bra ut..

Kan stemme at det er noe fra de indre klaffene da, ganske vanlig feilkilde på de motorene der.

Viss det ikke er kompressjon på en sylinder er det skadet enten ventiler eller stempel.

Slik at sylinderen ikke er "tett".

 

Ok men siden jeg faktisk får start, betyr det at motoren i seg selv kanskje er OK, så kanskje jeg bare trenger bytte ventil(er), stempel, e.l ?

Eller er løpet kjørt da også :-)

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde vertfall ikke bytte motor hvist den koster 30, har akkurat bytta toppakning på en sånnen motor. og den er egentlig ganske grei og skru på bortsett fra d insuget, d er kødd og få av, og enda værre på ;P

 

vill tippe på att du har tatt par ventiler i hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde vertfall ikke bytte motor hvist den koster 30, har akkurat bytta toppakning på en sånnen motor. og den er egentlig ganske grei og skru på bortsett fra d insuget, d er kødd og få av, og enda værre på ;P

 

vill tippe på att du har tatt par ventiler i hvertfall :)

Spørs hvordan sylindervegger/stempel/topp/ventiler/ventilseter ser ut hvis denne innsugsbiten har kommet helt ned i sylinderen

Link to comment
Share on other sites

Kan nesten garantere at det blir dyrere å prøve å reparere den motoren du har nå, enn å bytte motor..

Mtp. pris på arbeidstimer etc. Er MYE jobb å begynne på noe sånt, og du må bytte utrolig mye deler.

Og kan risikere at det er skade på stempler, topp etc. som vil fordyre det enda mer..

Hør på rådene du får fra Ford-verkstedet ditt, er nok det beste..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det der hørtes IKKE bra ut..

Desto mer du har den i gang etter dette har inntruffet, jo mer ødelegger du håpet om å kunne få reparert det som har skjedd med motoren.. Bare så det er sagt. Er det fremmedlegemer som har kommet inn i forbrenningskammer og skadet ventiler o.l. har jeg liten tro på at det er verdt/mulig å reparere uten å måtte ut med store kostnader.

Mitt tips vil være å høre på ditt Ford-verksted, og bytte motor viss de har anbefalt dette..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest teek
Det der hørtes IKKE bra ut..

Desto mer du har den i gang etter dette har inntruffet, jo mer ødelegger du håpet om å kunne få reparert det som har skjedd med motoren.. Bare så det er sagt. Er det fremmedlegemer som har kommet inn i forbrenningskammer og skadet ventiler o.l. har jeg liten tro på at det er verdt/mulig å reparere uten å måtte ut med store kostnader.

Mitt tips vil være å høre på ditt Ford-verksted, og bytte motor viss de har anbefalt dette..

 

Ok takk for tilbakemelding :D .

 

Nå gjelder det bare å finne en motor som ikke koster skjorta :( Har forstått det slik at jeg må/bør kjøpe nytt innsug uansett om jeg kjøper ny eller brukt motor.

Vanskelig å finne noe brukt når man ikke er inne i motor miljøet

Link to comment
Share on other sites

Guest teek
brukte duratec motorer er vel ikke så voldsomt dyre?

hør med gedsted autoophug i danmark.

 

 

Har tatt av innsuget nå og det er ikke noe som har falt av der så da tar verkstedet feil!!

To av lukene er riktignok MYE slark i, mens to andre står bom fast i delvis åpen posisjon.

 

Kult da, at det IKKE er det som er feil.. da kan det jo tross alt hende jeg slipper unna mye billigere !! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har tatt av innsuget nå og det er ikke noe som har falt av der så da tar verkstedet feil!!

To av lukene er riktignok MYE slark i, mens to andre står bom fast i delvis åpen posisjon.

 

Kult da, at det IKKE er det som er feil.. da kan det jo tross alt hende jeg slipper unna mye billigere !! :-)

Ville tatt av toppen og sett.. jeg gjorde det på min gamle motor, og fant en knekt ventil som lå der og slengte oppå stempelet..

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Guest teek
Det er mindre jobb å ta en kompresjonstest enn å ta av jobben. Er kompresjonen ok er det jo overhodet ingen grunn til å ta av toppen

 

 

Jeg har funnet ut at det ikke er kompressjon på en av sylinderene. Så da må toppen av for å finne ut hvor uheldig jeg har vært

Link to comment
Share on other sites

Guest teek

Da har jeg fått av toppen og den er gå'en.. det er også den sylinderen som ikke hadde kompressjon :-(

 

Noe har kommet inn i den, men jeg vet ikke hva.

 

Så da er det bare å lete etter ny topp og ny sylinder

Link to comment
Share on other sites

Guest teek

Sorry det er bare jeg som surrer med terminologien. Det er ett stempel som er ødelagt. Jeg skal ta bilder å legge ut her straks.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er stempelet skadet da?

Såpass skadet at sylinderen også har tatt skade?

 

Ja, men om isåfall bare stempelet er skadet, så svarer det seg ikke å overhale bunndelen og bytte stempler etc..

Da er det MYE bedre å bytte komplett motor.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest teek

Her er bilder

 

423453.jpeg

 

423454.jpeg

 

 

Hva tror du ? Hvorfor er det bedre å bytte hele motoren? Hva koster en topp, og ett stempel ? Jeg har null peil, har bare fått beskjed om å skaffe delene så skal jeg få hjelp til å skru sammen motoren.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare å bytte et stempel dessverre.

Man må demontere hele bunndelen (blokk etc.), ned med veiv, råder stempler etc.

Og skal du bytte kun 1 stempel, noe som ikke anbefales, så bør du uansett bytte stempelringer på alle stemplene.

Og da bør du også få honet blokken, slik at stempelringene på nytt kan gå seg til i sylindrene.

Helst bør alle stemplene byttes.

Når du skal montere sammen bunndelen så må lagre byttes, både rådelagre og veivlagre.

Alle pakninger og simringer som også trengst for å få gjort denne jobben må også byttes.

Og mtp. hvilken påkjenning motoren din har vært ute for blir du nok også anb. å få balansert bunndelen, viss du rådfører deg med en motorbygger.

 

For å få denne jobben gjort må du ned med hjelperamma, ut med motor og gir, ta av girkassa fra motoren.

Altså samme jobben som må til for å bytte motor. Og så kommer alle timene og kostnadene med å overhale motoren i tillegg.

 

Kostnadene for deler og arbeid som må til for å overhale motoren overstiger prisen på en brukt motor flere ganger vil jeg tro.

Så jeg ville anbefalt deg å få tak i en brukt komplett motor i stede.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest teek

Ok, skjønner det er mer jobb enn det er verdt. Jeg prøver å finne brukt motor men det er ikke lett :-(

De få jeg har funnet er veldig dyre da, spesielt i forhold til ny (ca. 26000,-) + evt. innsuget på ca.3000,-

 

Jeg har funnet en motor nå til 10.000,- blank men den har gått 250.000 km .. er ikke det litt mye?

Edited by teek
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...