Jump to content

Rep og montering av Cosworth fanger


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har funnet meg en Cosworth fanger nå. Den har en liten sprekk i ene hjørnet, og glasset på ene grøftelyset er bresta.

Ang. å fikse sprekken, da tenker jeg å lime, for så å sparkle over. Noen bedre forslag? Og glass til grøftelyset, er det å få tak i noen steder?

 

Neste er da å pusse ned hele, og lakkere den med orginallakk fra Ford. Vil jeg få et dårlig resultat av lakking med sprayboks? Lakka vingen nylig, ble ikke så værst det.

 

Og kanskje dumt spørsmål, men hvordan får jeg av orginalfangeren? Hvordan kommer jeg til skruene/festene?

 

Siste spm:

Hvordan bør jeg gå frem for å koble grøftelysene?

 

Takker for svar! :)

 

Mvh.

Eivind

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har funnet meg en Cosworth fanger nå. Den har en liten sprekk i ene hjørnet, og glasset på ene grøftelyset er bresta.

Ang. å fikse sprekken, da tenker jeg å lime, for så å sparkle over. Noen bedre forslag? Og glass til grøftelyset, er det å få tak i noen steder?

 

Neste er da å pusse ned hele, og lakkere den med orginallakk fra Ford. Vil jeg få et dårlig resultat av lakking med sprayboks? Lakka vingen nylig, ble ikke så værst det.

 

Og kanskje dumt spørsmål, men hvordan får jeg av orginalfangeren? Hvordan kommer jeg til skruene/festene?

 

Siste spm:

Hvordan bør jeg gå frem for å koble grøftelysene?

 

Takker for svar! :)

 

Mvh.

Eivind

 

 

Ang det med å fikse den sprekken. Da bruker du bare glasfiberduk, og polyester og bygger opp/forsterker området som er sprekt bak. Når dette er tørket så er det bare å sparkle, og pusse.

 

Det kan bli bra med å lakke fanger med sprayboks. Jeg gjorde dette, og ble imponert over meg selv. Send en pm, så kan du se før og etter bilder :)

 

Orginalfangeren sitter med 13 mm maskinskruer på baksiden på begge sider av fangeren mener jeg å huske. Skru av disse, og napp den bare rett av ;)

 

Koblingsskjema for tåkelys :

 

img4.gif

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Wow, takker for godt svar!

 

Ja, send gjerne før og etter bilder!

 

Tror jeg trenger litt forklaring på det koblingsskjemaet. :P Bryteren kobles på jordkabelen? Og er det ett rele som ligger i bilen fra før eller?

Har hørt noe om at det ligger klart kabler til grøftelys, er det tilfelle?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Takker! :)

 

EDIT:

Brukte du den bryteren der? Hvor tok du den inn? Gjennom ett av de "tomme" bryterplassene?

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Takker! :)

 

EDIT:

Brukte du den bryteren der? Hvor tok du den inn? Gjennom ett av de "tomme" bryterplassene?

 

Bruker den for øyeblikket ja, for den org bryteren jeg hadde funket ikke <_< Har den gjennom der det ikke er bryter, bare det lille "dekselet", så den henger jo litt utenfor da, men såpass bryr jeg meg ikke, så lenge den funker som den skal :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ledning med "12 volt når tenningen er på" du brukte da? Har du noen bilder? :)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

For at installasjon med tåkelys skal være lovlig må du bruke signalstrøm fra parklyset. Du kan mao la støm fra parklyset gå igjennom bryteren før det kommer til releet. Jeg vil også anbefalt å kople det opp idotsikkert slik at det ikke går å slå på tåkelys i lag med nærlys. Det kan gjøres på 2 måter. Enten ett 5 punkts rele(bruker 87a polen) som aktiveres av nærlyset, eller kople jordingen til hovedreleet til det ene nærlyset(ja der strømmen går til nærlyset). Med den siste løsningen vil ikke tåkelyset virke vist den aktuelle nærlyspæra ryker, ettersom releet ikke får jording.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Men parklyset kan jo slåes på uavhengig av om tenninga er på eller ikke?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Men parklyset kan jo slåes på uavhengig av om tenninga er på eller ikke?

 

parklys kommer på på hakk 2 på tenning sammen med kjørelys, og når man vipper opp lydhendelen 1 hakk..

 

Ett lite spm, jeg som har tåkelys originalt på min, kan jeg bare slenge på Cosworth fanger med tåkelys rett over og bruke samme kablene?

 

ja

Link to comment
Share on other sites

Åja, tror jeg skjønner da.

 

Så:

30: Til sikringsholder og + pol på batteriet

85: Til bryter og videre til jord

87: Til plusspolene på lysa, og til jord fra minuspolene

86: Inn på ledningen til parklysa

 

Tenker da i henhold til dette skjemaet:

img4.gif

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...