Jump to content

ledningsnett på en vingebil motor L1

Recommended Posts

Guest reivind
Posted

jeg lurer på et par ledninger, hva de er til å hvor de skal,

1. to ledninger kommer ut sammen med coil ledningene og har en t kontakt i enden.

den ene ledningen er rød og gul og den andre er rød og sort. noen som vet hva de er til?

2. er en kontakt som kommer ut sammen med en blå tenningskabel, og en tykk pluss kabel inni i bilen. eller ved reler og hjernen.

Lurer på hva den kontakten er til og spes ledning med farge grønn og hvit rød (eller kan det være hvit brun?)

3. er rød/blå ledning + til bensinpumpe? den er også inne i bilen?

Noen som veit? PS har ikke snøring på koblingsskjemaer. hehe.

på forhånd takk :)

Eivind

Guest reivind
Posted

sant nok, men er jo prosjekt å legge inn bilder her da. jeg veit ikke åssen man gjør det hvertfall, hehe

Guest reivind
Posted

grunden til at jeg lurer er fordi bilen ikke får gnist. den har + inn på coilen. men ikke minus (-) noen som veit hva som kan være grunden til at coilen ikke får minus fra motorledningsnett??

Posted
grunden til at jeg lurer er fordi bilen ikke får gnist. den har + inn på coilen. men ikke minus (-) noen som veit hva som kan være grunden til at coilen ikke får minus fra motorledningsnett??

15- kontakten skal være tilkoblet en felles seriekoblet jordingskabel(svart kabel). Sjekk denne kabelsløyfen at den virkelig er GODT jordet. Evt prøv å jorde den(15-) separat.

Finni ut av spm i første post eller?

Guest reivind
Posted

hva er 15- kontakten a? nei har ikke fått svar på de 1 spørsmålene, tenkte de kanskje var grunden til at den ikke fikk gnist,

takk for at du tar deg tid til å svare :)

Posted (edited)
hva er 15- kontakten a?

Den er på coilen, merket 15- men kan også være merket -53 eller -(minuspolen til coilen). De andre er en dobbel grønn kabel som er en til turteller og en til tenningsmodulen. Så er det en kontakt merket + (eller +15R)og den skal også til tenningsmodulen og strømmen kommer fra tenningslåsen.

Anbefaler deg å laste ned koblingsskjemaet for L1 å studere det. Et tips er å skrive ut dette og å fargelegge strekene med riktige farger så er det lettere å sammenligne.

L1 og L6 er såogsi helt like når det gjelder farger på kablene men selve ledningsnettet er litt annerldes "dratt". har du L1?

Edited by xr4ti
Guest reivind
Posted

okey, men alt dette er jo ferdig lagt, jeg har ingen løse ledninger bare orginalt surret med sort bånd rundt.

åssen jorder jeg minusen til coilen ordentlig a? via hjernen?

Guest reivind
Posted

jeg har L1 ja, så vidt jeg veit, hehe, er i hvertfall motor fra en 86 vingebil, som jeg kjøpte, som nå sitter i en taunus og ikke får gnist, jeg har det koblingsskjema men skjønte ikke så mye av det. hehe må kanskje få ta i noen som klarer lese det som kan bli med å se på det.

veit du om det har noe å si om tenningsmodulen, ikke hjernen altså, men den lille modulen er fra L6 ledningsnett? for det kan hende

Posted

grønn er minus fra coil, sikkert til turtelleren din. oxo har du vel brun med hvit stripe? og en med blå stripe? :P de er til oljetryks bryteren i spedometeret, og vann temp spedometerog

rød/blå skal ha konstant strøm

svart skal ha + tennings strøm

og brun minus

svart og rød er bensinpumpe

mener jeg :P

da skal du ha gnist, om ikke sjekk triggersensor :) skjeldent tennings modul ikke virke, :)

Guest reivind
Posted

da skal jeg prøve meg litt fram her, takk for hjelpen :):)

• 3 weeks later...
Guest reivind
Posted (edited)

hei igjen, har nå drivi å prøvd litt å fått koblet det meste, men finner ikke noen brun ledning, som kanskje er jord(-) inne i bilen, ved hjernen / instrument kontakten.

Så får fortsatt ikke noe gnist ut fra coilen?

noen som veit hva det kan være, virker som jeg ikke får noe jording inn på coilen fra den grønne ledningen inn på coilen.

Edited by reivind
Guest reivind
Posted

okey, veit jeg har tre jordingskabler som er rett ved bensintrykksregulatoren, er det de du mener? har ingen batterikasse da motoren er satt i en taunus, så soory hvis spørsmålen blir litt dumme.

Posted

nei. er ikke d. de skal gå ut der du har dytta motorstyringa i gjennon torpedoveggen. skal vere rund torpedoveggen en plass. om du har motorstyringa i gjennom da :P

Guest reivind
Posted

okey :) da kan jeg sjekke litt til vøtt.

Guest reivind
Posted

Nå har jeg fått minus til coilen på bilen men får fortsatt ikke gnist ut fra coilen. coilen er ny og har også prøvd en annen ny coil.

har både pluss og minus inn på coilen.

Noen som har peil på hvorfor den ikke får gnist ut fra coilen el?

Posted (edited)

fast minus eller pulserer den?så lenge du har fast minus så blir det ingen gnist..den må pulsere.

Og eneste jordinga på nettet er de 3 brun kablene ved bensintryksreg.Har du sjekka fase føleren nede i fordeleren?den kan jo være snudd ellers kan du sjekke føleren på veiva.Har du jorda motorblokka?

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Guest reivind
Posted (edited)

Vi prøvde å se om den pulserte når jeg dro den på startern, det skjedde noe i mulitimeteret men vanskelig å se om det var pulsering med et enkelt mulitmeter.

Så strømmen(minusen) inn på coilen skal pulsere?

Jeg har ikke sjekket de følerne, veit ikke åssen jeg sjekker de. kan godt hende den er snudd? åssen vet jeg det?

Motoren er jordet til karroseriet.

Edited by reivind