Jump to content

Bensintrykket følger ikke ladetrykket.


Laukenmk2

Recommended Posts

Hei!

Det gjelder en 2wd motor med 4wd innsug og regulator.

 

Har prøvd 2 nye 044 pumper, skifta bensinregulator. Men bensintrykket kommer ikke over 4 bar. Lader 1,5 ca.

Fikk 4,5 bar i bensintrykk på den gamle regulatoren. Nå er det kun 4 bar med "ny" regulator".

Bensinpumpa får over 14 volt i strøm, så spenning er ikke problemet.

Noen som har tips?? Trudde ikke det skulle være så vanskelig å finne ut av dette....

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det gjelder en 2wd motor med 4wd innsug og regulator.

 

Har prøvd 2 nye 044 pumper, skifta bensinregulator. Men bensintrykket kommer ikke over 4 bar. Lader 1,5 ca.

Fikk 4,5 bar i bensintrykk på den gamle regulatoren. Nå er det kun 4 bar med "ny" regulator".

Bensinpumpa får over 14 volt i strøm, så spenning er ikke problemet.

Noen som har tips?? Trudde ikke det skulle være så vanskelig å finne ut av dette....

 

Skifta bensinregulator? Er denne ny eller gammel? Bytte til 30år gammel del er ikke alltid løsningen. Har flere ganger sett på rulla at de gamle trykkereg. slipper ved f.eks både 1bar og 1.5bar, dvs. at de da ikke bygger mer trykk. Min anbefaling er ny Aeromotive bensintrykkregulator ved trimming av motor, hvis ikke det må se orginalt ut.

 

Hvordan er bensinpumpa kobla? Er det via styring fra ECU (isåfall ny ledining +/-) eller via en bryter (isåfall hvordan)?

 

Hvordan målte du spenningen (er det 15volt reg. du har), ved hvillet rpm, når du kjørtè?

 

Uansett ikke lad 1.5bar, med 3.5bar grunntrykk så er du tom for bensin ved 4bar (og 1.5bar ladeytrykk), når du ser at bensintrykket slipper mot ladetrykket->fjern foten fra pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Skifta bensinregulator? Er denne ny eller gammel? Bytte til 30år gammel del er ikke alltid løsningen. Har flere ganger sett på rulla at de gamle trykkereg. slipper ved f.eks både 1bar og 1.5bar, dvs. at de da ikke bygger mer trykk. Min anbefaling er ny Aeromotive bensintrykkregulator ved trimming av motor, hvis ikke det må se orginalt ut.

 

Hvordan er bensinpumpa kobla? Er det via styring fra ECU (isåfall ny ledining +/-) eller via en bryter (isåfall hvordan)?

 

Hvordan målte du spenningen (er det 15volt reg. du har), ved hvillet rpm, når du kjørtè?

 

Uansett ikke lad 1.5bar, med 3.5bar grunntrykk så er du tom for bensin ved 4bar (og 1.5bar ladeytrykk), når du ser at bensintrykket slipper mot ladetrykket->fjern foten fra pedalen.

 

Skifta til en annen brukt, som ikke er skrudd på. Får prøve å kjøpe en helt ny denne gang.

Bensinpumpa er kobla "originalt" på cosworth ledningsnett, måler spenninga på tomgang, og den er samme på pumpa, som ut fra dynamoen, så da regna jeg med det er greit.

 

Har lagt merke til en annen ting også, når jeg ruser motoren på tomgang, så bobler den på høyt turtall og afr verdien stiger til 16-17..dette er uten ladetrykk.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har feilsøkt mere uten å finne feil egentlig.

 

Grunntrykket kan jeg justere opp til 5,2 bar på tomgang før skruen går i bunn, og trykket stiger til over 10 bar som er maks på klokka og bilen stopper.

 

Har "tvangskjørt" trykk inn på bensinregulatoren på vakumnippelen, og det fungerte fint, fikk bensintrykket over 6 bar.

 

Men når jeg kjører og lader 1,5 bar, så vil ikke bensintrykket over 4 bar.. bom stopp der..

 

Skjønner ingenting lengre, hadde trudd og håpa og finni en feil.

Trenger hjelp kan man si, noen som har tips?

 

Mvh

Frank

Link to comment
Share on other sites

Hei. bare vil si., at enkelte plast T-stykker kan inneholde en messing vacum strupning inni enden. det fikk en jeg kjenner erfare.der stod trykket rolig nesten uansett ladetrykk. da denne ble klippet vekke. så var alt iorden.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Har "tvangskjørt" trykk inn på bensinregulatoren på vakumnippelen, og det fungerte fint, fikk bensintrykket over 6 bar.

 

Men når jeg kjører og lader 1,5 bar, så vil ikke bensintrykket over 4 bar.. bom stopp der.

Hva sier du egentlig?

Er det slik at hvis du justerer grunntrykket til 3,5 BAR og så kjører nøyaktig 1,5 BAR trykkluft inn på BTR så får du 5,0 BAR, men ikke når du kjører?

Har du sjekket at manometeret for trykkluft og ladetrykkmåleren viser det samme ved samme trykk?

Mål hvor mye bensin som kommer ut fra retur på BTR når du har 5,0 BAR bensintrykk og gjerne ved 5,5 BAR også.

Hvor lang tid det tar å fylle en 1/2 liters flaske f.eks.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan eksosenderør har du?

Tips:

Jeg hadde selv samme problem og bytta regulator,dyser,bensinpumper osv. Men til slutt fant vi ut at det var den bakere eksospotta som hadde for lite rør innvendig selv om enderøret var 4". Bytta bakerepott så funka det som det skulle.

--COSWORTH MOTORSPORT--

Link to comment
Share on other sites

Hei. bare vil si., at enkelte plast T-stykker kan inneholde en messing vacum strupning inni enden. det fikk en jeg kjenner erfare.der stod trykket rolig nesten uansett ladetrykk. da denne ble klippet vekke. så var alt iorden.

 

Takk for tipset. Men bruker ikke noe t-stykke.

 

Hva sier du egentlig?

Er det slik at hvis du justerer grunntrykket til 3,5 BAR og så kjører nøyaktig 1,5 BAR trykkluft inn på BTR så får du 5,0 BAR, men ikke når du kjører?

Har du sjekket at manometeret for trykkluft og ladetrykkmåleren viser det samme ved samme trykk?

Mål hvor mye bensin som kommer ut fra retur på BTR når du har 5,0 BAR bensintrykk og gjerne ved 5,5 BAR også.

Hvor lang tid det tar å fylle en 1/2 liters flaske f.eks.

 

Det jeg mener å si er at jeg justerte grunntrykket til 3,5 bar på tomgang, blåste trykkluft inn på nippelen på bensinregulatoren, og så at bensintrykket økte. Dermed tok jeg konklusjonen at regulatoren er i orden siden den øker bensintrykket til over 6 bar. Men når jeg kjører så stopper den på 4bar.

Har ikke sjekket at de viser nøyaktig det samme, men er ikke helt problemet her det.

Har BB lambda, og ser det der også at den får altfor lite bensin på ladetrykk over 0,5 bar...

 

Har heller ikke målt hvor lang tid det tar å fylle 1\2 flaske. Har 8mm bensinrør hele veien, og oppgradert bosch 044 pumpe.

 

Hvordan eksosenderør har du?

Tips:

Jeg hadde selv samme problem og bytta regulator,dyser,bensinpumper osv. Men til slutt fant vi ut at det var den bakere eksospotta som hadde for lite rør innvendig selv om enderøret var 4". Bytta bakerepott så funka det som det skulle.

 

Eksosmestern i Skien har laget 3" Ferrita anlegg, så regner med dette er i orden..?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener å si er at jeg justerte grunntrykket til 3,5 bar på tomgang, blåste trykkluft inn på nippelen på bensinregulatoren, og så at bensintrykket økte. Dermed tok jeg konklusjonen at regulatoren er i orden siden den øker bensintrykket til over 6 bar. Men når jeg kjører så stopper den på 4bar.

Har ikke sjekket at de viser nøyaktig det samme, men er ikke helt problemet her det.

Har BB lambda, og ser det der også at den får altfor lite bensin på ladetrykk over 0,5 bar...

Du kan ikke gjøre det på en så ukontrollert måte som det der. Det er ikke noe problem å øke bensintrykket fra 3,5 til over 6 BAR hvis man kjører inn trykkluft på 8 BAR, nesten uansett hvor defekt regulatoren er. Det er ikke feilsøking å gjøre det på den måten da det er en kunstig og urealistisk driftstilstand. Du bør prøve på nytt etter tidligere nevnte oppskrift, men ut fra hva su skriver her så kan det for øyeblikket virke som den "nye" regulatoren din er defekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg bruke den som burton selger? FSEVK384FCSH POWER BOOST VALVE: SIERRA COSWORTH 4*4

Den originale er utgått.

Er sånn passe begeistret for intetsigende idiotbeskrivelser som "power boost" valve, men når det er en slik de lister som erstatning for den originale BTR så får vi vel gå ut fra at du kan bruke den og at den fungerer godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du demontert og sett på tilførsel inn på fuelrail og lignende?

Kan være en restriksjon en plass, viss verdiene faktisk stemmer.

 

Er absolutt noe i det mr.cossie sier, sjekk ladetrykket med en annen måler, og se om det faktisk er reelt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har du demontert og sett på tilførsel inn på fuelrail og lignende?

Kan være en restriksjon en plass, viss verdiene faktisk stemmer.

 

Er absolutt noe i det mr.cossie sier, sjekk ladetrykket med en annen måler, og se om det faktisk er reelt.

 

Det stemmer med ladetrykket etc.

Jeg ser det også på bredbåndslambdan at den får for lite bensin når jeg lader over 0,7 bar. (4,2 bar i bensintrykk på 0,7 bar. grunntrykk 3,5)

 

Har demontert inn til fuelrail, og finner ikke noe restriksjoner der.

Greier å stille opp grunntrykket til 6,2 bar.

Rimelig lei nå....

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer med ladetrykket etc.

Jeg ser det også på bredbåndslambdan at den får for lite bensin når jeg lader over 0,7 bar. (4,2 bar i bensintrykk på 0,7 bar. grunntrykk 3,5)

 

Har demontert inn til fuelrail, og finner ikke noe restriksjoner der.

Greier å stille opp grunntrykket til 6,2 bar.

Rimelig lei nå....

sikker på du ikke har "blåst" memran'en i regulatoren din med trykklufta nå?.... Tydelig at ihvertfall pumpa klarer å levere til 6,2 bar. På tomgang ihvertfall!

Jeg ville tatt av regulatoren og sjekka med ei handpumpe og manometer, kobla på regulatoren for å sjekke om den holder på trykket, altså om membranen er intakt! envt bytta slange ifra innsuget og nippelen, som nevnt lenger oppe her! ;)

-Kommer ikke på noe annet i farta..

Trasig med slike feil man kan bli "grønn" av! B)

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Regulatoren er helt ny den Ronny, ikke rørt noe på den. Bare montert og kobla på bensinslanger og vakumslange(nytt begge deler som fulgte med).

Mente at jeg kunne stille opp grunnstrykket til 6,2 bar med den gamle regulatoren, ikke prøvd med den nye.

Er den gamle regulatoren jeg prøvde med trykkluft B)

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Nei, det burde gå fint det. Så sant det ikke er en restriksjon noen plass.

Kobberrørene da, er ikke en knekk noe sted eller noe?

Når oppstod dette problemet? Og hvilke modifikasjoner hadde du gjort i forkant av dette?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...