Jump to content

Servo til capri


IceTurbo

Recommended Posts

Hei

en e kjenner som lurte på om det var mulig for å få servo til en capri, tror d er mk3 han har. Om det muligens er en anna bil som man kan bygge om til å passe ?

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Hei

en e kjenner som lurte på om det var mulig for å få servo til en capri, tror d er mk3 han har. Om det muligens er en anna bil som man kan bygge om til å passe ?

 

 

Er servo på 2,8i capri.

Det er MK3.

 

3 innfestinger på den på hver side, og motorfestene er annerledes en på min mk1 travers uten servo.

Men kan godt være den er identisk med en vanlig mk3 travers uten servo. Hvis det er det han har.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Er servo på 2,8i capri.

Det er MK3.

 

3 innfestinger på den på hver side, og motorfestene er annerledes en på min mk1 travers uten servo.

Men kan godt være den er identisk med en vanlig mk3 travers uten servo. Hvis det er det han har.

 

 

nå er det jo ikke akkurat fluss av disse

Link to comment
Share on other sites

nå er det jo ikke akkurat fluss av disse

 

Næææ

 

Men viss du leiter litt så får du tak i.

Tok meg 7-8 dager å finne en.

Så er langt fra umulig.

 

Her er bilde av Mk1 traversen, og 2,8i servotraversen

27012009224.jpg

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jepp, brukte (og utette) servotannstenger er vel ikke noe problem, trur jeg.

Litt manko på nye for tiden, men det kommer seg.

 

Hvis en av dine er dårlige, Ørjan, kan vi gjerne handle den av deg for å sende til fabrikken for "rebuild".

 

rs

 

 

Hva er utvekslingen lock to lock egentlig på denne servostyringen på capri?

 

Synes cosworth er helt grei med 2,4turn.

 

Mulig og få noe tilsvarende det hvis den blir overhalt?

 

Hasr jo ikke fått testet denne med olje enda.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Hva er utvekslingen lock to lock egentlig på denne servostyringen på capri?

 

Synes cosworth er helt grei med 2,4turn.

 

Mulig og få noe tilsvarende det hvis den blir overhalt?

 

Hasr jo ikke fått testet denne med olje enda.

 

Hallo.

 

Servo til Capri er 3.6 eller 3.5, som standard styringa, ettersom jeg husker.

 

Det er mulig å få laget ny innmat med kort utveksling, men det vil koste blod. Da blir de Sällholm eller Quaife "one off". Eller andre som har verktøyet som trengs, selvfølgelig.

 

Jeg skal forsøke å bruke Sierra på en capri i vinter. Må korte de indre endeleddene noe. Regner med det er grove gjenger på Sierra: 14mm? Så kan Escort MK2 RS endeledd brukes.

 

Det er bare opp til det personsmennesket som skal skafffe tilveie en fra en DOHC (2.5 i utveksling, visstnok), så har jeg en bil og eksperimentere på.

 

 

La et un tråd på Capriklubben i dag: "Utslitte styrerack kjøpes!" Det er manko på både manuelle og servostyrerack til V- styrt Capri nå; må få sendt nedover for nybygg. (Jeg var i kontakt med fabrikken for å prøve å få inne kortere utveksling, men de hadde ingen info å komme med, desverre.)

 

Snakkes.

 

RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

 

Servo til Capri er 3.6 eller 3.5, som standard styringa, ettersom jeg husker.

 

Det er mulig å få laget ny innmat med kort utveksling, men det vil koste blod. Da blir de Sällholm eller Quaife "one off". Eller andre som har verktøyet som trengs, selvfølgelig.

 

Jeg skal forsøke å bruke Sierra på en capri i vinter. Må korte de indre endeleddene noe. Regner med det er grove gjenger på Sierra: 14mm? Så kan Escort MK2 RS endeledd brukes.

 

Det er bare opp til det personsmennesket som skal skafffe tilveie en fra en DOHC (2.5 i utveksling, visstnok), så har jeg en bil og eksperimentere på.

 

 

La et un tråd på Capriklubben i dag: "Utslitte styrerack kjøpes!" Det er manko på både manuelle og servostyrerack til V- styrt Capri nå; må få sendt nedover for nybygg. (Jeg var i kontakt med fabrikken for å prøve å få inne kortere utveksling, men de hadde ingen info å komme med, desverre.)

 

Snakkes.

 

RS

 

Har du prøvd travers og servo fra Volvo 240? Har hørt det skal passe tålig bra.

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd travers og servo fra Volvo 240? Har hørt det skal passe tålig bra.

 

 

Kompis prøvde med bare servoen fra volvo.

Men han fant ut at den rett og slett bygget for mye oppover. Ble for liten plass.

Han bygget etter det om til sierra travers på sin capri.

 

Sierra tannstag er kansje løsningen ja.

Jeg har en fra 4x4 cossie og en fra scorpio 2,9v6 liggende. Kort utveksling på begge de.

Kan jo se om det passer noelunde.

 

Tok ut motoren for å lodde el. nettet i dag. så tilkomsten er i alle fall grei.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Ja, har kikket på Volvo- greier også. Var noe rart der, men husker ikke hva. Sikkert som Granada Mk1 sier.

 

Tror ikke det er greit å bolte opp Sierra traversen, den er bredere enn Capri (vil jeg tippe) dessuten blir det litt ståk å bygge om motorfester mm. Kommer jo litt an på uforminga av Sierratraversen, størrelse og vinkler...Kan bli mer eller mindre fordelaktig mhp. vekt, motorplassering, plass, bl. bla.

 

Forsåvidt ingen dum ide, så det hadde vært greit om noen sjekket bredden på Sierra VS Capri traversen... Granada MK1 har mye liggende på værkstedet....

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Sierra traversen e litt breiere ja. Hadde det vært mulig å flytte over bare tannstanga?

 

Ja, seff mulig. Og det er det vi skal få til.

1: Lage innfestning/ braketter (Sentrting og vatring viktig)

2: Lage kobling mellom rattstamme og splinga på Sierra- racket

3: Korting og evt. gjenging av indre endeledd (må jo bli riktig i fothold til sporvidden)

4: På med org. Cosworth pumpe og reservoir (eller blir det en colaflaske? vi får se...)

 

Gjelder bare å få fingra i et Sierra- rack. Har lagt ut annonse på forumet, så får vi se.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

På bilde ser det ut som selve hylsa er lengre på Sierra tannstanga. Vil vel da risikere å få dårligere svingradius ved bruk av denne selv med kortere styrestag..

 

Når det gjelder 240 tannstanga husker jeg ikke hvordan den er festet på traversen, men det må være samme produsent av disse tannstengene. Justeringen for servobalansen er nemlig lik på Capri og 240.. kan være en mulighet å sjekke ut denne nøyere..

Link to comment
Share on other sites

På bilde ser det ut som selve hylsa er lengre på Sierra tannstanga. Vil vel da risikere å få dårligere svingradius ved bruk av denne selv med kortere styrestag..

 

Når det gjelder 240 tannstanga husker jeg ikke hvordan den er festet på traversen, men det må være samme produsent av disse tannstengene. Justeringen for servobalansen er nemlig lik på Capri og 240.. kan være en mulighet å sjekke ut denne nøyere..

 

Ja, det er nettopp et poeng. Han duden som skal bruke dette mente at Sierra ville funke bedre enn Volvo- saken. Jeg har "personlig" tatt mål av Capri kontra Volvotannstang tidligere og kommet til samme konklusjon: Hylsa på Volvo matcher Capri i lengde, men de indre styreledda er noe for lange.

 

Kanhende tenker han kun på utvekslinga? Hva er den på Volvo, lurer jeg på da.

Skulle være en smal sak å få fatt i 240- tannstang, eller?

 

rS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nettopp et poeng. Han duden som skal bruke dette mente at Sierra ville funke bedre enn Volvo- saken. Jeg har "personlig" tatt mål av Capri kontra Volvotannstang tidligere og kommet til samme konklusjon: Hylsa på Volvo matcher Capri i lengde, men de indre styreledda er noe for lange.

 

Kanhende tenker han kun på utvekslinga? Hva er den på Volvo, lurer jeg på da.

Skulle være en smal sak å få fatt i 240- tannstang, eller?

 

rS

Ja, men ser ikke de store fordelene med en tannstang med "kort" utveksling hvis svingradiusen blir mye større.

 

Når det gjelder utvekslingen kan jeg sikkert finne det i en bok på jobb, kan sjekke til uka.

 

Det er ikke bare bare å få tak i 240 deler. De er veldig populære i bilcross for tiden.. Men de er MYE lettere å få tak i enn en Capri servotannstang...

Link to comment
Share on other sites

Kompis av meg som driver volvohøgget i Bergen.

Så hvis noen er int. i tannstag fro volvo. Skal ikke det være noe problem ;)

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Volvo 240 tannstanga har 3.5 i "utveksling" så da er den ganske så lik original tannstanga til Caprien..

 

Men det finnes minst to typer tannstenger til 240. ZF og Camgear er de vanligste og jeg mener det er Camgear som er mest lik til Capritannstanga..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...