Jump to content

Sierra med nesten 1000hk


sierraTIC

Recommended Posts

Omregningstall og tall opp i mente er jo totalt uinteressant. Hvem bryr seg hvor mye man har på svinghjulet egentlig ?

 

Det er ikke selve EFFEKTEN som diskuteres, men hva differansen mellom motor og ut på hjul er. Når noen påstår at drivverkstapet er like stort på 50 hester som på 500 hester begynner jeg å lure litt på folk.. :wacko:

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Stemmer sikkert det! Er jo stor forskjell på å regne effekttap på en 4wd og 2wd. En 2wd vil selvfølgelig ikke tape like mye hester som en 4wd.

500 hester og cirka 21 hester i drivhjulstap høres IKKE helt riktig ut.. Er nok mer tap enn det på den effekten på 2wd.

Jeg er ikke enig i at det ikke spiller noen rolle hva motorbyggere sier. Dette er faktisk de som SER resultatene på en motor, pga mange motorer som de bygger blir bremset. De fleste her innpå sitter stort sett og synser og tror noe, mens disse vet det ;)

På 550 hester 4wd er det cirka 70-80 hester drivhjulstap. Dette er ut fra mine papirer på bilen. Noen som tror det er 70-80 hester drivhjulstap på originalbil også?? Hehe.. 220 hester- 80 hester =140 hester på hjul?? Tviler på det gitt..

Hehe.. Kan heller kjøpe en 2,0 IS da og ha nesten samme effekten på hjulene ;)

 

Les her om drivverkets friksjon:

http://www.bmwccn.no/rogaland/rpmanalyzer.html

 

http://www.pumaracing.co.uk/trans.htm

 

hvorfor høres dette ikke riktig ut???? ble målt i benk................:)!

han jeg bremser hos er også en motorbygger. så da har jo han rett!?

 

Omregningstall og tall opp i mente er jo totalt uinteressant. Hvem bryr seg hvor mye man har på svinghjulet egentlig ?

 

 

enig. hk som kommer i bakken er jo det som er intresant

 

hadde jeg hatt 100 hk idrivtap ville jeg ha sjekket opp driverket mitt vertfall.......

 

 

 

hoho offtopic??? hehe

 

det er hvertfall ikke et fast tall for å si det sånn..haha :)

 

hvem snakker om et fast tall?

 

 

driverkstap som måles i benk varierer mye fra benk til benk. så klart, som alt annet.

virker som de som har ruller nedi golvet har lettere for og få mer tap enn di som har ruller over golv.

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

hvorfor høres dette ikke riktig ut???? ble målt i benk................:)!

han jeg bremser hos er også en motorbygger. så da har jo han rett!

 

 

 

 

enig. hk som kommer i bakken er jo det som er intresant

 

hadde jeg hatt 100 hk idrivtap ville jeg ha sjekket opp driverket mitt vertfall.......

 

 

 

hoho offtopic??? hehe

 

 

 

hvem snakker om et fast tall?

 

Virker bare som du ikke helt husket om det var 15-16 kw drivverkstap på nesten 500 hester. 21 hester i tap på 500 hester 2wd?

Janna bremset 369 hester på hjul på sin bil, og EBB sa da det var over 400hester eller noe sånn i motor da. Dvs minimum 30 hesters tap på 400 hester..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Virker bare som du ikke helt husket om det var 15-16 kw drivverkstap på nesten 500 hester. 21 hester i tap på 500 hester 2wd?

Janna bremset 369 hester på hjul på sin bil, og EBB sa da det var over 400hester eller noe sånn i motor da. Dvs minimum 30 hesters tap på 400 hester..

stemmer nok med 21hk i tap på 2wd! jeg bremset 421.6 på hjul å hadde 19hk i drivverkstap!!!! std t5 kasse og 7.5 diff

Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NM

Focus RS 215hk.

Sierra Cosworth 4wd 220hk.

Link to comment
Share on other sites

stemmer nok med 21hk i tap på 2wd! jeg bremset 421.6 på hjul å hadde 19hk i drivverkstap!!!! std t5 kasse og 7.5 diff

 

Hehe.. Okei. Da konkluderer vi med at dersom du har 440 hester i motor, så taper du nesten ingen hester på å kjøre 2wd. Max 20 hester.

Så med 1000 hester i motor har du altså 980 på hjul.. hehe..

Hvis de tallene du opplyser stemmer, vil jeg gjerne se papirene på at du har 421 hester på hjul, og 440 hester i motor. Vil gjerne se papirene på det, og sjekke at det stemmer med tanke på ladetrykk og diverse.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Virker bare som du ikke helt husket om det var 15-16 kw drivverkstap på nesten 500 hester. 21 hester i tap på 500 hester 2wd?

Janna bremset 369 hester på hjul på sin bil, og EBB sa da det var over 400hester eller noe sånn i motor da. Dvs minimum 30 hesters tap på 400 hester..

 

ebb sa at det var ..... blir ikke helt det samme som at en ting er målt men...

 

whatever.. uansett blir ingen enige. jeg tror på lite tap... men variere vil det gjøre fra bil til bil, rulle til rulle.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

ebb sa at det var ..... blir ikke helt det samme som at en ting er målt men...

 

whatever.. uansett blir ingen enige. jeg tror på lite tap... men variere vil det gjøre fra bil til bil, rulle til rulle.

 

Gjør regning med at EBB har sett såpass mange motoren i benk, og vet han har eksperimentert mye med biler i området, så tror nok han er i stand til å fortelle det ;)

Vet ikke om noen leste linken fra Pumaracing lengre opp som jeg la ut, men der er det snakk om tester som er utført i virkeligheten, der bl.a en Vectra med 113 hester i motor har 91,7 hester i motor.. Altså 21,3 hester i tap på hjul.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Okei. Da konkluderer vi med at dersom du har 440 hester i motor, så taper du nesten ingen hester på å kjøre 2wd. Max 20 hester.

Så med 1000 hester i motor har du altså 980 på hjul.. hehe..

Hvis de tallene du opplyser stemmer, vil jeg gjerne se papirene på at du har 421 hester på hjul, og 440 hester i motor. Vil gjerne se papirene på det, og sjekke at det stemmer med tanke på ladetrykk og diverse.

jada, papirer på det kan du godt få se.... der kan du få se på grafen at driverkstapet mitt er 19HK! Men "ladetrykk og diverse" hva er er du ute etter der???

Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NM

Focus RS 215hk.

Sierra Cosworth 4wd 220hk.

Link to comment
Share on other sites

jada, papirer på det kan du godt få se.... der kan du få se på grafen at driverkstapet mitt er 19HK! Men "ladetrykk og diverse" hva er er du ute etter der???

 

For det jeg vet så kan du ha kjørt høyere ladetrykk når du bremset effekten på hjulene enn i motor ;) Ladetrykket må jo være helt riktig både ved bremsing i benk og på hjul.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

For det jeg vet så kan du ha kjørt høyere ladetrykk når du bremset effekten på hjulene enn i motor ;) Ladetrykket må jo være helt riktig både ved bremsing i benk og på hjul.

Du leser jo drivverks tapet ut ifra grafen sjøl om du kjører bilen på rulla ;) trenger jo ikke ha den i motorbenk for å få hester i motor! så ladetrykket blir jo vanskelig å jukse med :P

Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NM

Focus RS 215hk.

Sierra Cosworth 4wd 220hk.

Link to comment
Share on other sites

Fordi tapet pga friksjon øker med økende effekt som overføres i drivlinjen. Alle glideflater som overfører kraft, hovedsaklig kronhjul/pinjong, blir klemt hardere mot hverandre og tapet øker.

Ting blir varme. Girkasse spiser også effekt, mest i lave indirekte gir og også her øker tapet med økende effekt som overføres av samme grunn.

Det er ikke uten grunn en monterer oljekjøler(e) når effektuttaket øker.

Om det er helt riktig å si at tapet er en fast prosent kan nok også diskuteres da dette vil variere hele tiden med turtall, overført dreiemoment/effekt og valgt gir. Det er i alle fall riktigere en å si at tapet

er et konstant tall. Det vil i så fall kun gjelde en bil med et bestemt effektuttak på et bestemt turtall i et bestemt gir. ...ved en bestemt temperatur og en bestemt olje i diff og gearkasse + +.

Det hele ender opp i et regnestykke med mange variabler.

 

Hvis dere har lest dette innlegget og fremdeles krangler, så krangler dere nok bare for å krangle.. Drivverkstap vil variere etter hvor mye friksjon det er i drivverket.. To identiske biler trenger ikke ha samme drivverkstap hvis de f.eks kjører forskjellig olje på drivverk eller den ene har oljekjøler.

På en rulle spiller jo ting som dekk og uavfjæret vekt også inn så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere har lest dette innlegget og fremdeles krangler, så krangler dere nok bare for å krangle.. Drivverkstap vil variere etter hvor mye friksjon det er i drivverket.. To identiske biler trenger ikke ha samme drivverkstap hvis de f.eks kjører forskjellig olje på drivverk eller den ene har oljekjøler.

På en rulle spiller jo ting som dekk og uavfjæret vekt også inn så vidt jeg vet.

 

veldig enig :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

jaja 157,1 hester i drivhjuls tap på en evo med 718,2 hk i motor.http://www.jdmgarage.no/monster-evon.html

 

så då har en original evo 122,9 hester på hjul(280hk i motor originalt)? du må jo være sveise blind sormbroen

Edited by carbon

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

jaja 157,1 hester i drivhjuls tap på en evo med 718,2 hk i motor.http://www.jdmgarage.no/monster-evon.html

 

så då har en original evo 122,9 hester på hjul(280hk i motor originalt)? du må jo være sveise blind sormbroen

 

Desto mer hester og moment desto mer tap..

 

Sier jo seg selv at en evo med 280hk orginalt ikke har 122hk på hjula..

Link to comment
Share on other sites

Guest Cosworth DFV

Drivverks tap har blitt diskutert på de fleste bilforum... Her er det en del feller å gå i og en del vanlige misforståelser.

 

Først av alt tapet i drivverket øker i takt med motoreffekten. Friksjon er et stikkord her. Jo større effekt du har på svinghjulet jo større effekt får du inn på tannhjulene i girkassen. Tennene på tannhjulene er i inngrep med hverandre og det oppstår her friksjon. For å illustrere at større press på tannhjulene (som følge av større effekt) gir økt friksjon kan du foreta et enkelt eksperiment. Ta håndflatene dine mot hverandre og gni de mot hverandre uten å presse dem mot hverandre. Ganske lett og ikke så mye varme. Gjør det samme en gang til men press hendene hardt mot hverandre. Nå må du bruke mer krefter på å gni hendene mot hverandre. Prøv å gni hendene raskt mot hverandre når du presser de hardt mot hverandre. Det blir ganske varmt...!!! Tenk deg hvordan det er inne i girkassen mellom tennene på tannhjulene...

 

Men, sier så mange som har vært på rullende landevei med bilen sin, jeg fikk samme tapet i drivverket når jeg hadde bilen min inne selv om jeg hadde trimmet til 400hk og kun hadde 200hk første gang. Dette kan jo ikke være riktig!

Da er det viktig å tenke seg om i forhold til hvordan tapet i drivverk måles på rullende landevei.... Hvordan gjøres dette? Jo man kjører effektmålingen og så trår man kløtsjen samtidig som man lar girkassen stå i gir og lar rullene fortsette å rulle slik at man kan måle hvor fort de bremses ned av motstanden i drivverket på bilen. Dvs. at man alltid får et noenlunde likt drivverkstap fordi dette måles uten å ta hensyn til endret motoreffekt. Dette er vel også i praksis den eneste måten å få frem drivverkstapet på uten å først kjøre motoren i benk og så måle effekten på drivhjulene og se hva differansen er.

 

Håper dette kan bidra til å forklare problemet.

Link to comment
Share on other sites

Drivverks tap har blitt diskutert på de fleste bilforum... Her er det en del feller å gå i og en del vanlige misforståelser.

 

Først av alt tapet i drivverket øker i takt med motoreffekten. Friksjon er et stikkord her. Jo større effekt du har på svinghjulet jo større effekt får du inn på tannhjulene i girkassen. Tennene på tannhjulene er i inngrep med hverandre og det oppstår her friksjon. For å illustrere at større press på tannhjulene (som følge av større effekt) gir økt friksjon kan du foreta et enkelt eksperiment. Ta håndflatene dine mot hverandre og gni de mot hverandre uten å presse dem mot hverandre. Ganske lett og ikke så mye varme. Gjør det samme en gang til men press hendene hardt mot hverandre. Nå må du bruke mer krefter på å gni hendene mot hverandre. Prøv å gni hendene raskt mot hverandre når du presser de hardt mot hverandre. Det blir ganske varmt...!!! Tenk deg hvordan det er inne i girkassen mellom tennene på tannhjulene...

 

Men, sier så mange som har vært på rullende landevei med bilen sin, jeg fikk samme tapet i drivverket når jeg hadde bilen min inne selv om jeg hadde trimmet til 400hk og kun hadde 200hk første gang. Dette kan jo ikke være riktig!

Da er det viktig å tenke seg om i forhold til hvordan tapet i drivverk måles på rullende landevei.... Hvordan gjøres dette? Jo man kjører effektmålingen og så trår man kløtsjen samtidig som man lar girkassen stå i gir og lar rullene fortsette å rulle slik at man kan måle hvor fort de bremses ned av motstanden i drivverket på bilen. Dvs. at man alltid får et noenlunde likt drivverkstap fordi dette måles uten å ta hensyn til endret motoreffekt. Dette er vel også i praksis den eneste måten å få frem drivverkstapet på uten å først kjøre motoren i benk og så måle effekten på drivhjulene og se hva differansen er.

 

Håper dette kan bidra til å forklare problemet.

 

 

Veldig grei måte å formulere at drivverkstapet vil variere etter motoreffekt! Kanskje folk skjønner det nå etterhvert..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...