Jump to content

2.0 OHC i MKI


Taunus S

Recommended Posts

Hallo.

Har et par sp.mål ang Capri MKI.

 

Kan nokon svare meg på kva motorfester, (braketter) eg bør bruke ved ombygging til 2.0 OHC i ein 72 MKI, orginal med kent motor?

Passer fester frå f.eks MKIII GT4? 1.6 OHC MKII? andre??

Mellomaksel kan brukes fra??? Andre Capri, Taunus?? Heilt, eller delevis? Fortrinsvis med type 9 5-trinns kasse, som eg går ut i fra lett kan tilpasses?

Er det noko hokkus-pokkus å få ei slik ombygging, (motor+gear), godkjent i vognkort??

 

Takker for konstruktive svar. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hallo.

Har et par sp.mål ang Capri MKI.

 

Kan nokon svare meg på kva motorfester, (braketter) eg bør bruke ved ombygging til 2.0 OHC i ein 72 MKI, orginal med kent motor?

Passer fester frå f.eks MKIII GT4? 1.6 OHC MKII? andre??

Mellomaksel kan brukes fra??? Andre Capri, Taunus?? Heilt, eller delevis? Fortrinsvis med type 9 5-trinns kasse, som eg går ut i fra lett kan tilpasses?

Er det noko hokkus-pokkus å få ei slik ombygging, (motor+gear), godkjent i vognkort??

 

Takker for konstruktive svar. :)

HAllo.

 

Ja til alt.

 

Du kan bruke motorfestene fra Kent- motoren. Eller fra andre OHC/OHV Capri.

 

T9 gåt rett i, med modifisering av girkasseopphenget. Mulig du må flytte festene. Bor hull i gulvet og bruk gjennomgående bolter.

 

Mellomaksel fra Capri 2.8i og 3- liter kan brukes. Samt de fleste OHC- mellomaksler av nyere dato. Du kan også bruke Taunus- aksel, men der mener jeg å huske at du må skjøte eller kappe... Hele poenget her er å få riktig splining.

Uansett må du med en av disse sveise opp feste til det midtre opphenget, som finnes på de nyere Capriene.

 

Alternativt bruker du OHV- mellomakselen og skifter gaffelen foran samt kryss og gaffel. Koster vel et 2-3000 på GKN.

 

Ifølge ombyggingspapirene MÅ ALT på bilen være som på OHC- utgavene. Men det burde gå uten...

 

runes

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

HAllo.

 

Ja til alt.

 

Du kan bruke motorfestene fra Kent- motoren. Eller fra andre OHC/OHV Capri.

 

T9 gåt rett i, med modifisering av girkasseopphenget. Mulig du må flytte festene. Bor hull i gulvet og bruk gjennomgående bolter.

 

Mellomaksel fra Capri 2.8i og 3- liter kan brukes. Samt de fleste OHC- mellomaksler av nyere dato. Du kan også bruke Taunus- aksel, men der mener jeg å huske at du må skjøte eller kappe... Hele poenget her er å få riktig splining.

Uansett må du med en av disse sveise opp feste til det midtre opphenget, som finnes på de nyere Capriene.

 

Alternativt bruker du OHV- mellomakselen og skifter gaffelen foran samt kryss og gaffel. Koster vel et 2-3000 på GKN.

 

Ifølge ombyggingspapirene MÅ ALT på bilen være som på OHC- utgavene. Men det burde gå uten...

 

runes

 

Halla!

Takker for svar Rune.

Hadde tenkt å ringe deg, men eg er egentlig ikkje kommet lenger i "fasen" enn at eg har begynt å samle litt deler og info, da MKI fremdeles står lageret, (frem til våren), hos vår felles venn Lirhus. ;) .

Forstår eg deg slik at motorfestene fra 1.3 kent motoren er "spot on" ved konvertering til 2.0 OHC? Det er jo i så fall GULL.

Ja, hadde ikkje tenkt på festene til mellom-lageret eg nei.. Vel, dette er jo ikkje noko kjempe "hokkus-pokkus", men det er kanskje like greitt å få byggd om den orginale og kjøre hel mellomaksel?

Ringer deg når bilen er komt heim i garagen og deler til restaurering/modifisering melder seg.

Det blir godkjenning og reg. i org.stand til å begynne med, så får me sjå... Blir reg. på "små`n" denne, er jo 2 år nå, klart han må ha eigen bil da kan du skjønne :lol: .

Me snakkes plutselig

Mvh

T.Dagestad.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...