torstein Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Har et vingebil prosjekt der det mangler bensintank. Har en tank fra en cosworth sedan. Men har mest lyst på fuelcell. Men er litt usikker på hvordan dette kan gjøres med brannvegg osv? eller trenger man dette? Skal bruke bilen på bane. Å får man godkjent denne uten brannvegg? eller hvordan kan eg gjøre dette?
75mk2 Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Skal du kjøre på banedager eller kjøre løp? Hvis du ikke skal kjøre løp er det ingen klare regler for dette, men det er jo greit å bruke sunn fornuft. Vanskelig å lage brannvegg i de bila der, men det går an å lage ei væsketett kasse rundt fuelcell, sånn at bensinen ikke kan komme inn i kupeen.
OleK Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 jeg kappa ut hele gulvet baki der og sveisa inn ei rett plate isteden. så lagde jeg fester slik at fuelcellen henger under det nye gulvet. da slipper man kødd med brannvegg samtidig som man får en fint og lavt tyngepunkt Cosworth!
torstein Posted November 24, 2009 Author Posted November 24, 2009 jeg kappa ut hele gulvet baki der og sveisa inn ei rett plate isteden. så lagde jeg fester slik at fuelcellen henger under det nye gulvet. da slipper man kødd med brannvegg samtidig som man får en fint og lavt tyngepunkt Hørest intressangt ut. har du bilder av dette? Hvordan gjore du det med påfylling?
OleK Posted November 24, 2009 Posted November 24, 2009 er jo en sedan, men er ikke mye ulikt på 3dørs.. lagde nytt rør til tanken så jeg bruker den orginale påfyllinga. Cosworth!
Stianwang Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Steike Ole det der så strøkent ut ! skikkelig tøft
a.nilsen Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Det er vel mulig å ha fuelcellen inne i coupen/uten brannvegg (fortsatt i.h.t. FIA) med lufting/påfyllingsrør ut. Dvs at om du ligger oppned så renner det ikke noe inn i coupen. Har ikke feks Klypen fuelcellen rett bak stolen? Eller husker jeg feil... Har iallefall sett det på lisenserte biler. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
torstein Posted November 29, 2009 Author Posted November 29, 2009 Det er vel mulig å ha fuelcellen inne i coupen/uten brannvegg (fortsatt i.h.t. FIA) med lufting/påfyllingsrør ut. Dvs at om du ligger oppned så renner det ikke noe inn i coupen. Har ikke feks Klypen fuelcellen rett bak stolen? Eller husker jeg feil... Har iallefall sett det på lisenserte biler. Noen som kjenner til dette? burde vel å være nevnt i bilsport håndboka?
a.nilsen Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Har leita etter bilsportboka mi nå, men finner den ikke... Lenge verden siden jeg hadde den fremme sist. Kan man best. ny no sted eller må jeg tegne medlemsskap igjen?Burde vel stå noe der, iallefall en anmerking..Fant en gammel film av gjenoppbygginga av escorten til Hafsengen. Se ca 3 min uti.http://www.youtube.com/watch?v=4l_M-B30530 '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
OleK Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 vil tro at det er andre regler som gjelder når bilene er homologert med det fra "fabrikk". men det bilsportboka 2009 sier er at hvis man bruker en uorginal tank så skal den være på max 20l, være plassert min 30cm fra utkanten av karroseriet og skilleveggen skal være væsketett og flammesikker. man skal også ha en enveisventil på luftinga, slik at det ikke kan renne noe ut hvis bilen ligger på taken.det er litt småforskjeller innenfor de forskjellige klassene, men dette var det jeg hovedsaklig fant i farta men så spørs det på definisjonen av "skillevegg" da.... Cosworth!
a.nilsen Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Du sier noe der. Tror vel ratt det kun er gamle fabrikksbiler jeg har sett dette i.. Men er det homolegert på feks 3dr sierra kan vel enhver bygge en selv i.h.t. homologeringspapirene på denne modellen?Men er det maks 20l? Om det gjelder f.c. som står bak brannvegg og? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
OleK Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 mye mulig du kan bygge iht homologeringspapirene på f.eks. en 3dørs ja, men problemene kommer vel når du trenger akkurat de delenummerene som står i papirene osv. tidsriktige deler kan være vanskelig å få tak i.... i tillegg kommer det med at homologeringa kun gjelder så og så lenge. det stod max 20l uansett ja, ble selv litt overasket over dette, trodde det var mer. fuelcellen min er på ca 60l hehe..... Cosworth!
a.nilsen Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Det er min og.. Nyinnkjøpt og akkurat montert. Off. Var tanken å få H-lisens på den etterhvert, men da får vi se. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now