Jump to content

Recommended Posts

Posted

greia er vel heller at hver enkelt av de andre har betalt 2850 til staten for å få lov til å forhindre de andre bilistene i å komme fram. Bortsett fra djevlene i veteranbil, som i tillegg slipper ut ekstra mye sur eksos og sliter med å holde oppe farta om det kommer en motbakke

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Trenger ikke å bruke noe av oljefonde, men kan bruke det dem har av midler ellers! mye går ikke norge i overskudd hvert år a ? temelig mye! så de penga kunne ha blitt brukt ut igjen på viktige :)

Posted
poenget mitt i et av innleggene over er at det simpelthen er umulig å sette noe tall på hvor stor ulempe bilismen er for samfunnet. Helsa til folk som drar iseg veistøv og eksos, eller knekker nakken blir ikke omsatt i noe marked. Bla bla BLAH...

Vi er jammen dumme vi du skulle jo bare "teste" oss :rolleyes: Må si du gjør en god innsats i robåten Erasmus Montanus.

Årsavgift har ikke noe med brekke armen og puste langs Kirkeveien å gjøre. Den er der fordi det er en luksus å kjøre en hvilkken som helst bil i dag som i 1917. Ny eller skrotferdig. For det er årsavgiften som er topic her ikke noe annet. Dine politiske diskusjonkjekkaseri og steriotyper er ikke av interesse her.

http://www.vwaudi-club.no/?s=viewNews&newsID=83

Urettferdig fordi den er like, enten du belaster veinettet mye eller lite, enten du har dyr eller billig bil, ny eller gammel. Årsavgiften er der utelukkende for å bringe penger til statskassa. Og det gjør den. I år er det budsjettert med 4, 5 milliarder kroner i årsavgift-inntekter fra norske bilister. Pengene er ikke øremerket - de går rett i det store sluket Årsavgiften på personbiler i Norge er like gammel som den russiske revolusjon. Helt siden 1917 har betalt denne urettferdige avgiften.

En god forklaring på ordet avgift vs. skatt http://www.bilnorge.no/vis_disk.php3?id=647

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24124

Offtopic 50 milliarder bilavgift

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Posted

And: hvis en samfunnsøkonom forklarer deg hvordan vitenskapen har kommet fram til at det er hensiktsmessig å modellere samfunnsøkonomien er han erasmus montanus, er da en bilmekaniker det samme om han prøver etter beste evne å forklare deg hvordan en bil fungerer?

Posted

Din politiske showoff er ikke av interesse. Ta et hint.

Dessuten så er du flink til å velge dine ord til svar. Ser det er flere som har utfordret deg, men det er visst stille. Så jeg er ferdig med denne tråden og deg. Dette er bare slitsomt. Fred være med deg på ferden Hr. Freerider.

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

• 5 months later...
Posted
Har tenkt å ta steget fullt ut og flytte enten til tyskland eller England jeg da.. Synd å si det men det meste er lagt til rette for deg i de landene, kjørte bil på tyske veier senest i forrige uke. ....

Jeg har nylig vært på "bilferie" i Sør-England, vi hadde leiebil og måtte kjøre en del rundt for å komme dit vi skulle... veiene ikke var veldig humpete, eller sprukket opp pga. telehiv osv. Men det har sine naturlige årsaker.

Der var det andre ting som ****** trange veier uten noe som helst veiskulder, og svære hekker som er klipt kant i kant med veien så du ser ikke en dritt rundt svinger...osv.osv. Men det værste er det å måtte kjøre England på tverrs, for dit går ingen av motorveiene... så man må svinge seg gjennom hvert lille tettsted på små landeveier med en rundkjøring for hver kilometer!!

Og det var ikke å overdrive. Det finnes omtrent ikke kryss der, kun rundkjøringer. Så selvom du kjører på "hovedveien" må du svinge rundt de forbanna øyene uansett. Helt ubrukelig system! Selv på den største motorveien på kartet var det rundkjøringer... du vil ikke TRO hvor deilig det var å kjøre hjem fra Gardermoen til Horten...da var det én rundkjøring ut fra Gardermoen, og et par rundkjøringer for å komme seg av E18 der vi skulle. (heia norge)

Guest Alex_86
Posted
venter i spenning på et saklig motargument

Er det noen av dere som har orka å regne ut hva som ville vært den optimale årsavgifa? (optimalt for samfunnet, ikke hver individuell egoist)

er du den politiker eller noe?

Posted
Har tenkt å ta steget fullt ut og flytte enten til tyskland eller England jeg da.. Synd å si det men det meste er lagt til rette for deg i de landene, kjørte bil på tyske veier senest i forrige uke. Satt igjen med en klump i halsen da jeg leverte leiebilen igjen.. Hit skal jeg tilbake tenkte jeg.

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at klokka kvart over seks, på en Søndag, i tett snøvær, var autobahn og omkringliggende Bundesstrasser fulle av brøytebiler, strøbiler og saltbiler. Var ikke noe problem å ligge i 120-130 i snøstormen rundt München i helga. Hvor ofte ser du sånt øverst i Gudbrandsdalen??

Akkurat... Nei, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, for et drittland vi bor i.................

Vet ikke om jeg er enig med deg når du beskriver veiene i Tyskland som bra å kjøre på.Har kjørt fra sør til nord i Tyskland 2 ganger på 3 uker nå,og mitt intrykk av veiene er at de er forferdelig humpete med masse kvasse overganger ved bruer o.l.Autobahn er jo heller ikke så god å kjøre en senket Cosworth på med de skjøta som er imellom blokkene med betong.

Ellers er jeg enig med de fleste her at det Norske avgiftsnivået på bil er helt på trynet.